۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۲

حضور استاد منصور نریمان در جشنواره، و اجرای قطعات بداهه شور و شوق خاصی به آن داد

 

چهارشنبه در دومین روز جشنواره موسیقی، در بخش اول اجرای اساتید که توسط منصور نریمان، نوازنده پیشکسوت بربط موسیقی ایران برگزار شد وی به اجرای آواز اصفهان و در ادامه به گوشه مخالف چهارگاه رفت و اشارهای نیز به ابوعطا داشت و در نهایت به اصفهان فرود آمد.

به گفته خود نریمان از اصفهان آغاز شد و به جایی رفت که ساز وی را به آن دعوت کرد؛ یعنی اجرایی بداهه. اگر زمانی نریمان در ارکسترهای، سرعتی و پرقدرت مینواخت حال با توجه به تجربه و سن، خلسهوار مینوازد.

از سویی در این اجرا به رغم این‌که نوازنده دایه اصیلبودن ساز خود را داشتند، اما برخی لحنهای عربی به واسطه ویبراسیونهای فراوان، در بیان او دیده شد. البته این خصیصه در ادامه کار، جای خود را به بیانی صرفاً ایرانی دارد. آوازهای وی کاملاً بداهه و بدون هیچ طراحیای بود، اما بخش ضربیها و چهارمضرابها بیشتر سبقه طراحی داشت. گفتنی است که نریمان خود را طراح نواخت ساز بربط ایرانی میداند. از این حیث، با توجه به بیسابقگی این ساز و عدم رپرتوآر، نریمان به این ساز رپرتوآری ویژه البته محدود اعطا کرد. تکنوازی نریمان به 20 دقیقه بیشتر نیانجامید زیرا پس از فرود با دست زود هنگام حضار روبهرو شد؛نکتهای که مجری این برنامه به آن تأکید کرد؛ به رغم نداشتن طراحی مناسب، نوازندگان پیشکسوت، اما به نظر میرسد حضور آنان در صحنه موجب شور و شعف مردم و همچنین گرمابخش جشنواره خواهد شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =