یادداشت دکتر حسن بلخاری در خبرآنلاین

امروزه ما در جامعه ایران با بحران‌های اجتماعی از قبیل سرخوردگی‌ها، یأس‌ها و ناامیدی‌ها دست به گریبان هستیم.واقعیت این است که جامعه ما از لحاظ روحی و روانی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. در این خوب نبودن، مسائل اقتصادی و سیاسی دخیل بوده‌اند و جامعه به نحوی دنبال یک نفر می‌گردد. اگر جامعه به جایی رسید که بخواهد به نحوی خود را تخلیه کند آن وقت مسائل اعتقادی یکی از سهل‌ترین و قوی‌ترین مفاهیمی است که می‌تواند جریان سازی‌ بکند. ما به شدت نیاز داریم که مسأله امید و روحیه را در ابعاد سیاسی و اقتصادی در جامعه بالا ببریم. جامعه مأیوس، طبیعی‌ترین بستر بروز اعتقادات غلط است.

این امر کاملاً‌ روانشناختی اجتماعی است. به همین دلیل است که برخی گرایش های احساسی و روانی در برخی مداح ها و منبری ها شیوع پیدا می کند و می خواهد که پاسخگوی بحران های جاری شود. آنها با برخی گفتارهای احساسی می خواهند که امید آفرینی کنند اگرچه آنچه نتیجه این برخوردها می شود نوعی انحرافات عقیدتی و دینی است.

برای مثال برخی از آقایان مداح یا منبری می گویند این مجلس به امضای امام زمان رسیده است. شأن این عزیزان و بزرگواران محفوظ؛ ولی اینکه می‌گویند اگر چنان باشد امام زمان وارد مجلس می‌شود، این یک امید و اعتقاد است. قصد من هم تخریب این اعتقادات نیست .

باید ایمان داشت که بعضی دل‌ها در نیمه شب‌ها برخی پیام‌ها را می‌گیرند. مگر ما آن جریان شیخ مفید و سیدبن‌طاووس را منکریم؟ مگر ما آن کسی را که در طول شبانه‌روز با حضور دل راه را می‌پیماید منکر هستیم؟ این نکته که (اعتقاد ما) روح، جان، قوت وجود ماست. اما این مسائل بحث تبلیغی نیست.

اگر امام زمان صرفاً در جشن‌ها، احساس‌ها، ‌گریه‌ها و در ندبه‌ها تحلیل و تعریف بشود، ما قطعاً نمی‌توانیم آن مبانی که حضرت ولی‌عصر (عج ) بدنبال تحقق آن است را در جامعه جا بیاندازیم، به همین دلیل احساسات گرایی در جامعه ما باعث بسیاری از آسیب ها شده است که با همراهی تبلیغات بسیار وسیع و آهنگ‌سازی و احساس محوری‌ دایره آسیب های دینی جامعه را بالا برده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 88153

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۶
    0 0
    مگر در مورد سایر امامان سلام الله غیر از این کرده ایم. امام حسین(ع) را فقط برای جنگ عراق و ایران .امام علی(ع) برای مقابله با آشوب های داخلی امام حسن(ع) برای پذیرش قطعنامه امام سجاد(ع) برای طلب شفا و تسکین دل جانبازان. امام مهدی (ع) برای مقابله با اسراییل و حل مشکلات امروز. به واقع این جفا به شان امامان علیهما نیست. شما جناب بلخاری تا چه میزان مقصرید.؟
  • علي IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
    0 0
    اين جور اظهار نظرهاي آقايون فقط ضربه به ديانت مردم ميزنه كه تا به حال هم زده و مردم رو نسبت به اعتقاداتشون سست تر كرده .خواهشا" از اسم آقا براي مقاصدتون سوءاستفاده نكنيد.
  • ایرانی IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
    0 0
    می گویند این مجلس به امضای امام زمان رسیده است!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
    0 0
    من هم موافقم چون امام زمان هميشه حي و حاضر است احتياجي به اين مراسم نيست اگر چه شبهاي قدر و مراسم هاي ديگر محترم است ولي امام زمان هميشه با ما هست و ناضر برما.
  • بدون نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
    0 0
    همان بهتر که خداوند سریع الحساب است.هرچند که صبر زیادی دارد.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
    0 0
    انشاالله خداوند رب العالمین الله خود داوری و قضاوت بکند .
  • هوشیار IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۹
    0 0
    آزادی و آزاد اندیشی درس عاشوراست کار و تلاش برای رضای خدا تضمین و سلامت مال است حق الناس مهمترین دغدغه دنیای فانیست ادب و احترام بیدیگران کلید پیروزی است آیا در جامعه بظاهر مدعی حمایت از امام زمان این آثار وجود دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟