درحالی‌که دانشمندان از گرمایش جهانی و تغییرات آب‌وهوایی سخن می‌گویند، زمستان سرد و پر از بارش پارسال، بعضی را به این فکر انداخت که این سرما و بارندگی نشان از نادرستی نظریات دانشمندان دارد. اما...

ابوالفضل کریمی: تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد بارش شدید برف در شمال آمریکا و اروپا در زمستان سال گذشته به دلیل پدیده بسیار نادر برخورد دو سیستم آب‌وهوایی بوده که در هر قرن فقط یک بار اتفاق می‌افتد و پیش‌بینی آنها بسیار سخت است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در زمستان سال گذشته بخش زیادی از اروپای شمالی برف سنگینی را تجربه کرد و دمای هوا به پایین‌ترین میزان در 30 سال گذشته رسید. در همین زمان نیز برف سنگین واشنگتن دی‌سی و دیگر بخش‌های آمریکا را در نوردید. همین زمستان سخت سبب شد برخی از گزارش‌ها، این هوای بسیار سرد و بارش‌های سنگین را به عنوان شاهدی علیه تغییرات آب‌وهوایی معرفی کنند.

اما دانشمندان با بررسی شاخص‌هایی از بارش برف در 60 سال گذشته و اطلاعات ماهواره‌‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که این بارش‌ها در نتیجه ترکیب غیر معمولی از پدیده ال‌نینو و نوسان‌های اقیانوس اطلس شمالی به وجود آمده است. پدیده ال‌نینو بر اثر گرمای دوره‌ای در اقیانوس آرام به همراه تغییرات در جو به وجود می‌آید و سیستم‌های طوفانی را از نیمکره شمالی به سمت استوا حرکت می‌دهند. این رویداد هر چند سال یک بار اتفاق می‌افتد و می‌توان آن را از چند فصل قبل پیش‌بینی کرد.

از سوی دیگر، نوسان‌های اطلس شمالی(NAO) ، پدیده‌ای آب‌وهوایی است که در اثر تغییر فشار اتمسفری بین دو منطقه در بالای اقیانوس اطلس به وجود می‌آید و وقتی وارد فاز منفی می‌شود، هوای سرد مرتب از منطقه قطبی به سمت پایین حرکت می‌کند. این رویداد قسمت‌های آمریکای شمالی و اروپای غربی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما آن را فقط می‌توان از یک یا دو هفته قبل پیش‌بینی کرد.

ریچارد سیگر، هواشناس مرکز تحقیقات زمین لامونت دوهرتی در دانشگاه کلمبیا در آمریکا یکی از محققانی است که در نوشتن گزارش اخیر شرکت داشته است. او در این باره به بی‌بی‌سی گفت: «پدیده NAO احتمالا یکی از بدترین اثرات خود را از اوایل سده 18 داشته است. این رویداد فقط یک بار در هر صد سال به این شکل رخ می‌دهد. همین واقعه با پدیده ال‌نینو ترکیب شده و باعث بارش شدید برف در آمریکای شمالی شد. پدیده NAO به نوبه خودش نمی‌تواند باعث این حد بارش در آمریکا شود، بلکه فقط باعث سردتر شدن آب‌وهوا می‌شود. از سوی دیگر ال‌نینو می‌تواند باعث مرطوب شدن هوا شود که ترکیب این دو پدیده آب‌وهوایی بارش شدید برف را نتیجه می‌دهد».

البته محققان معتقدند ترکیب دوباره این دو پدیده در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد. اطلاعات پرداش‌شده نشان می‌دهد مشابه با این اتفاق بر اثر ترکیب سیستم‌های آب‌وهوایی بیش از 200 سال پیش هم اتفاق افتاده و زمستان سال 1783 را باعث شده است. بسیاری از مردم تصور می‌کردند زمستان سخت سال 1783 در نتیجه فوران آتش‌فشان به وجود آمده، اما محققان معتقدند ترکیب پدیده‌های آب‌وهوایی مهم‌ترین دلیل وقوع بارش‌های سنگین برف در آن سال بوده است.

ریچارد سیگر معتقد است این تحقیقات نشان می‌دهد بارش‌های سنگین زمستان گذشته نمی‌تواند به عنوان مدرکی بر ضد تغییرات آب‌وهوایی مورد استناد قرار گیرد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =