گوگل با این ادعا که برای پیش‌بینی شیوع بیماری‌های همه‌گیر به نگهداری اطلاعات نیاز دارد، با قوانین حفاظت از اطلاعات مخالف است.

محبوبه عمیدی: کمیسیون اروپا تصویب کرده است که اطلاعات ورودی به سرورهای اینترنتی، پس از شش‌ماه باید از سیستم‌ها حذف شوند، اما لری پیج، از بنیانگذاران گوگل معتقد است، حفظ اطلاعات به نفع کاربران اینترنت است.

به گزارش بی‌بی‌سی، وی معتقد است فشار روی گوگل برای حذف اطلاعات پس از 6 ماه می‌تواند به توانایی پیش‌بینی بیماری‌های همه‌گیری مانند آنفولانزای خوکی توسط این موتور جستجو لطمه بزند. به نظر او، مذاکرات رسمی بیشتری باید در مورد نگهداری داده‌ها صورت بگیرد: «گفتگوی بیشتری با صاحب‌نظران و تصمیم‌گیرندگان اروپایی لازم است».

تداخل اطلاعات
پیج معتقد است اگر گوگل ناچار به حذف اطلاعات پس از 6 ماه باشد، قابلیت این شرکت در ردیابی و پیش‌گویی بیماری‌های همه‌گیر از دست می‌رود: «زمانی که می‌خواستیم اطلاعات مربوط به گسترش آنفلوانزا در مکزیک را منتشر کنیم، بحث تمام‌عیاری داشتیم. از این می‌ترسیدیم که مبادا ایجاد رعب و وحشت بکنیم، اما به این نتیجه رسیدیم که منافع این کار به مراتب بیشتر از هزینه‌ای است که ما باید برای آن بپردازیم. حذف اطلاعات حاصل از جستجوها پس از شش‌ماه، در تضاد آشکار با توان گوگل در ردیابی گسترش بیماری‌های همه‌گیر در جهان است».

پیج با نمایش نمونه‌ای به روزنامه‌نگاران، توان پیش‌گویی و ردگیری اطلاعات را پیش از نهاد‌های دولتی به همه اثبات کرد. این مزیت گوگل به دلیل استفاده از اطلاعات حاصل از جستجوهای اینترنتی است. در وب‌سایت این شرکت در مورد تشخیص جهت حرکت آنفلونزا آمده است: «پیش‌گویی‌های به‌روز ما در مورد آنفلوانزا می‌تواند به مراکز بهداشت همگانی و متخصصان تندرستی در پاسخ سریع‌تر و بهتر به بیماری‌های همه‌گیر فصلی و بیماری‌های همه‌گیر کمک کند».

هرچند که کمتر شرکتی را می‌توان پیدا کرد که توانایی‌های گوگل را در این زمینه داشته باشد، اما کمیسیون اروپا بر سر این‌که ممکن است شخص سومی از اطلاعات جستجو شده سوء‌استفاده کند، بحث دارد و می‌گوید حتی با حذف قسمت‌هایی از اطلاعات شخصی، باز هم استفاده از آنها به اشکال گوناگون ممکن است.

کمیسیون اروپا اکیدا توصیه می‌کند موتورهای جستجو ، نباید اطلاعات را بیشتر از شش‌ماه نگه‌داری کنند. در مهر 1387 و به دلیل فشار اتحادیه اروپا برگوگل، این شرکت اعلام کرد داده‌ها را پس از حذف اطلاعات شخصی از آنها تا 9 ماه نگهداری خواهد کرد. این در حالی است که پیش از آن اطلاعات ورودی که شامل نشانی اینترنتی افراد و محتوای جستجویشان بود، تا 18 ماه توسط این شرکت نگهداری می‌شدند. پیش از این هم گوگل برای افزایش زمان نگهداری اطلاعات توسط این شرکت، تلاش کرده بود، دلیل این موتور جستجو هم آن زمان، کمک اطلاعاتی به نهادهای مجری قانون در صورت لزوم بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =