پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری انجمن علوم انسانی، دومین کنگره ملی علوم انسانی را برگزار می کند.

به گزارش خبرآنلاین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری انجمن علوم انسانی ، در نظر دارد به ‌منظور تبیین محتوای دروس علوم انسانی ، آسیب شناسی برنامه ها و سرفصل های این علوم در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و همچنین راهبردها و راهکارهای ارتقاء محتوا، برنامه ها و سرفصل های دروس علوم انسانی، دومین کنگرة ملی علوم انسانی را با همکاری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و سایر مراکز دانشگاهی و حوزوی فعال در زمینة علوم انسانی ، در اسفند ماه 1389 در تهران برگزار کند.

دبیرخانه کنگره از استادان، پژوهشگران و صاحبنظران گرایش‌های مختلف علوم انسانی دعوت می‌کند با تدوین مقاله در موضوع ها و محورهای پیشنهادی زیر در این حرکت علمی مشارکت کنند.

********************

محورها و موضوعات کنگره

1- همسویی محتوای دروس علوم انسانی با سرمایه‌های اسلامی و ملی کشور
- دانشگاه بومی ( اسلامی - ایرانی) رسالت‌ها، اصول و راهبرد‌ها
- مسئله محوری در محتوای دروس علوم انسانی
- فرهنگ‌پذیری در محتوای دروس علوم انسانی
- هویت‌پذیری در محتوای دروس علوم انسانی
- علم، دانش و اعتقاد در محتوای دروس علوم انسانی
- تحولات فکری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور در محتوای دروس علوم انسانی
- چشم‌انداز‌ها، راهبرد‌ها و سیاست گزاری‌های کشور در محتوای دروس علوم انسانی
- شناخت سنت‌ها، مفاهیم اخلاقی، ارزشی و فرهنگی جامعه در محتوای دروس علوم انسانی
- مبانی انسان‌شناسی، هستی‌شناسی، جامعه‌شناسی و معرفت‌شناسی توحیدی در محتوای دروس علوم انسانی
- تقویت روحیه آرمان‌گرایی، کمال‌جویی، نقادی، آزادگی، قانون‌گرایی، ایثار‌گری، مشارکت‌جویی، جامعه‌پذیری، حقیقت‌جویی، عدالت‌خواهی، تقویت احساس مسئولیت اجتماعی و ... در محتوای دروس علوم انسانی
- تقویت روحیه تحقیق، تتبع، آموزش تفکر نقادانه، خود‌باوری و خوداتکایی، استفاده از فن‌آوری‌های نوین و الگو‌های جدید در محتوای دروس علوم انسانی
- افزایش میزان تعهد عملی نسبت به باور‌ها و ارزش‌های اسلامی، میراث فرهنگی و تاریخی کشور، آرمان‌های انقلاب و روح قانون اساسی در محتوای دروس علوم انسانی
- بالا رفتن توان فکری و روحی برای دفاع مؤثر و معقول از دستاورد‌های انقلاب اسلامی و مواجهه با دشمنان انقلاب در محتوای دروس علوم انسانی

2- جایگاه برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل های دروس در اعتلای علوم انسانی
- الگو‌های مناسب در برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل‌ها (الگو‌های آموزش محور، پژوهش‌ محور، استاد محور، متن محور و ...)
- الگوهای گزینش منابع برای سرفصل های دروس
- شیوه‌های طراحی و ارزش‌یابی سرفصل‌های مصوب

3- وضعیت برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل‌های علوم انسانی در ایران
- الگو‌های برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل‌ها در ایران
- مطالعه تطبیقی وضعیت برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل‌های دروس علوم انسانی در ایران و دانشگاه‌های جهان

4- آسیب‌شناسی برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل‌های دروس علوم انسانی در ایران
- آسیب‌شناسی اجرای برنامه‌ها و سرفصل‌ها
- آسیب‌شناسی شیوه های تعامل استادان با برنامه‌ها و سرفصل های مصوب
- آسیب‌شناسی دانش‌های پیش‌نیاز در تدوین سرفصل‌ها و برنامه‌ها
- آسیب‌شناسی سرفصل‌ها و برنامه‌ها با توجه به نیاز‌های کشور
- آسیب‌شناسی جذب دانشجو در رشته علوم انسانی
- آسیب‌شناسی جذب استاد در علوم انسانی
- آسیب‌شناسی روز‌آمدی آموزه‌های علوم انسانی
- آسیب‌شناسی نگرش عمومی و رسمی کشور نسبت به کار آمدی علوم انسانی
- آسیب‌شناسی ساختار تصمیم‌گیری نهاد‌ها رسمی و آموزشی در حوزه علوم انسانی

5- راهبرد‌ها و راهکار‌های برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل‌های دروس علوم انسانی در ایران
- معانی و مفهوم سرفصل های بومی دروس علوم انسانی : اصول و راهبردها
- راهبردها و راهکارهای بازنگری نظام برنامه ریزی درسی و اصلاح سرفصل ها و تدوین متون با استفاده از روش های نوین و مبتنی بر ارزش های اسلامی
- راهبردها و راهکارهای تدوین نظام جامع نظارت و ارزیابی مستمر بر برنامه های درسی و سرفصل ها
- راهبردها و راهکارهای ایجاد هماهنگی و تناسب بین آموزش و پژوهش در علوم انسانی
- راهبردها و راهکارهای افزایش کاربردی و اهداف مهارتی در سرفصل های دروس علوم انسانی
- راهبردها و راهکارهای افزایش انعطاف در برنامه ها و سرفصل های درسی به منظور پاسخ گویی به نیازها و تحولات جامعه در حوزه علوم انسانی
- راهبردها و راهکارهای هماهنگی و همسویی ارزش های دینی و یافته های جدید علوم انسانی در طراحی و تدوین برنامه ها و سرفصل های درسی
- راهبردها و راهکارهای تقویت روحیه پژوهش و آموزش منتقدانه در تدوین برنامه ها و سرفصل ها

*********
لازم به ذکر است که آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: 15 آبان ماه 1389 (به چکیده‌های واصله تا تاریخ 1/9/89 جواب کتبی داده شود.) و آخرین مهلت ارسال اصل مقالات: 30 دی ماه 1389 تعیین شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با نشانی «دبیرخانة دومین کنگرة ملی علوم انسانی» : تهران، بزرگراه کردستان، خیابان 64 کدپستی: 1437774681 صندوق پستی:‌6419 - 14155، مکاتبه کرده یا با شماره های تلفن : 88048001 ، 88036276 و 88036381 تماس بگیرید. 

آدرس اینترنتی: www.ihcs.ac.ir و آدرس پست الکترونیک: congress2@ihcs.ac.ir نیز برای ارتباط با دبیرخانه در نظر گرفته شده اند.

کد خبر 93757

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین