شاتل فضایی آتلانتیس سوار بر یک فروند بوئینگ 747 تغییریافته، غرب تا شرق آمریکای شمالی را درمی‌نوردد تا به آشیانه‌اش در مرکز فضایی کندی بازگردد.

شامگاه یک‌شنبه هفته گذشته، شاتل فضایی آتلانتیس در پایگاه هوایی ادواردز در کالیفرنیا بر زمین نشست و بدین ترتیب، آخرین ماموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل با موفقیت صددرصد به پایان رسید.

طبق برنامه از پیش تعیین‌شده، قرار بود شاتل آتلانتیس شامگاه جمعه اول خرداد (به وقت ایران) در مرکز فضایی کندی در فلوریدا فرود بیاید، اما به‌دلیل شرایط نامساعد جوی، فرود این فضاپیما 2 روز به تعویق افتاد. مرکز کنترل پرواز در تلاش بود تا به هر شکل ممکن، شاتل در مرکز فضایی کندی فرود بیاید؛ اما شرایط آب‌وهوایی فلوریدا اجازه فرود نداد و مرکز کنترل پرواز مجبور شد فرمان دهد آتلانتیس در پایگاه هوایی ادواردز در کالیفرنیا فرود بیاید. بدین ترتیب، شاتل در ساعت 20:09 یک‌شنبه 3 خرداد به وقت ایران (8:09 صبح به وقت محلی کالیفرنیا) بر زمین نشست.

معمولا فرود طوری برنامه‌ریزی می‌شود که شاتل بتواند در پایگاه فضایی کندی در فلوریدا بر زمین بنشیند. مانور خروج از مدار بر فراز اقیانوس آرام انجام می‌گیرد و شاتل بر فراز جزایر هاوایی (مرز غربی ایالات متحده) وارد جو می‌شود. سرعت زیاد شاتل که 24 برابر سرعت صوت است،اصطکاک شدیدی با جو ایجاد می‌کند و ردی از گازهای داغ به دنبال آن برجا می‌گذارد. شاتل با سرعت به شرق ایالات متحده حرکت می‌کند و به آرامی از سرعت و ارتفاع خود می‌کاهد. مردم نیز در سراسر ایالات متحده می‌توانند رد فرود شاتل را در افق خود نظاره‌گر باشند.

اما بعضی وقت‌ها که شاتل به‌دلیل مشکلات آب‌وهوایی نمی‌تواند در مرکز فضایی کندی که آشیانه شاتل در آنجاست، فرود بیاید؛ در پایگاه هوایی ادواردز در کالیفرنیا بر زمین می‌نشیند. اما این توقف، موقتی است و شاتل باید به آشیانه‌اش منتقل شود. برای این‌کار، ناسا یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 را تغییر داده و از آن برای جابجایی شاتل یک‌صد تنی استفاده می‌کند.

بدین منظور، مهندسان سیستم‌های الکترونیکی شاتل را کاملا خاموش می‌کنند تا در حین پرواز آسیبی نبیند. هم‌چنین، پوششی آیرودینامیک روی انتهای شاتل (بخش موتور) قرار می‌گیرد تا هواپیما و محموله گران‌قیمتش با کمترین اصطکاک بتوانند شرق تا غرب آمریکای شمالی را طی کنند. 

اما بالاخره پس‌از هشت روز اقامت ناخواسته در کالیفرنیا، سفر بازگشت شاتل آتلانتیس آغاز شد. هواپیمای 747 تغییریافته ناسا ساعت 19:36 بعدازظهر یک‌شنبه 10 خرداد به‌وقت ایران (8:06 صبح به وقت محلی کالیفرنیا) از پایگاه هوایی ادواردز پرواز کرد تا در سفری چند روزه به فلوریدا برسد.

اولین مقصد میان‌راهی شاتل، پایگاه هوایی بیگز در ال‌پاسو، تگزاس بود، جایی‌که شاتل پس‌از طی 1100 کیلومتر، در ساعت 22:05 دهم خرداد (1:35 بعدازظهر به‌وقت تابستانی شرقی) بر زمین نشست. برنامه شاتل این بود که شب را در آنجا سپری کند و صبح روز بعد (شامگاه دوشنبه 11 خرداد به وقت ایران) سفر خود را ادامه دهد؛ اما به‌دلیل مشکلات آب‌وهوایی در مقصد بعدی، این پرواز به تعویق افتاده است.

البته شاتل آتلانتیس در این سفر تنها نیست. یک فروند هواپیمای سی-9 ویژه تشخیص شرایط آب‌و‌هوایی و یک‌فروند جنگنده اف18 برای عکسبرداری هوایی از این سفر، آتلانتیس را همراهی می‌کنند.

اما تا چند روز آینده، آتلانتیس به آشیانه‌اش در پایگاه فضایی کندی در فلوریدا خواهد رسید و برای ماموریت بعدی‌اش آماده خواهد شد. ماموریت آینده شاتل آتلانتیس، سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی در آبان‌ماه سال جاری است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۴
    1 0
    فوق العاده است پیشرفت بشر در سایه دانایی و خرد و مدیریت حیرت انگیز است
  • بهزاد IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۵
    0 0
    بابا اینا چیزی نیست که
  • بی نام IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۷
    1 0
    بابا مهندسان توانای ما میتوانند این دو تا را با یک موشک نابود کنند