-
کودک، کتاب قربانی انحراف سیاستگذاری
مدیریت فرهنگیخبر بررسی واگذاری کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانههای عمومی وزارت ارشاد، نگرانیهایی را در میان علاقمندان حوزه کودک، آموزش و کتاب رقم زده است و همزمان موجی از واکنش ها را در فضای مجازی به دنبال داشته است.
-
آیا دوباره باغچهها را بنفشه خواهم کاشت؟
مدیریت فرهنگیزندگی رنگ میباخت، وضعیت، قرمز که میشد. تمام دلشورهها و ترسهای عالم بر دلمان هوار میشد وقتی آژیر میکشیدند و «وضعیت قرمز» را اعلام میکردند.... بعد نوبت به «وضعیت سفید» میرسید. برق میآمد و دنیا دوباره رنگ میگرفت. باز هم تاکسیهای نارنجی و اتوبوسهای دوطبقه در خیابانهای شهر رفت و آمد می کردند و مردم، جلوی مغازه «نفتی» صف میکشیدند یا کوپن به دست به تعاونی محلهشان میرفتند تا آذوقه مورد نیاز خود را تهیه کنند.
-
یادداشتی در باب اتفاقات اخیر خانه سینما
خانه پدری
سینما۱)حالا بیشتر از یک هفته از انتخابات جنجالی خانه سینما می گذرد، اما ظاهرا هنوز قرار نیست غبار حاشیههای آن فرو بنشیند و همچنان حرف و حدیثها و اختلافات وجود دارد.
-
مرغک کانون پرورش فکری پرپرشدنی نیست!
مدیریت فرهنگیحوزه فرهنگ که در دو دهه گذشته شاهد تلاطمات و ناملایمات بسیار بوده، این روزها هم عجیب دستخوش تلاطمات و ناملایمات تازهای شده است؛ بهگونهای که بهجرات میتوان گفت این بخش از ناملایمات نهتنها تازه، که بیسابقه هم است.
-
سینما به خوابم آمد
سینماسینما به خوابم آمد، در قامت مردی درشتاندام و خوشسیما، کمی پشتش خمیده شده بود در میان تاریکی مطلق با لباسهای سپید به سیاهی مطلق مینگریست انگار در حال شمارش چشمهای بود که در تاریکی سالنهای سینما نشستهاند و خیره به پرده نقرهای شدهاند در جستجوی یک معجزه بود.
-
نگاهی به فیلم «دوزیست»؛ بازندههای تهِ دنیا
کتاب«دوزیست» را میتوان از دو زاویه، نگاه کرد. اول؛ بحث ژانر است! داستان را بدون عمق، روایت میکند، بنابراین در دسته «عامهپسند» میلغزد. دوم؛ شیوه و استیل کارگردانی (برزو نیک نژاد) است. او روی لبه تیغ حرکت میکند. انگار چشم راستش، قاب تلویزیون را میبیند. چشمچپش؛ به پرده سینما، خیره شده است! همین، کار او را سخت کرده است.
-
کلمات چون تصاویر؛ تصاویر چون کلمات
کتابمطالعات کلمه-تصویر در زمرۀ حوزههای پژوهشی نسبتاً جوانی است که با قلمروهای گوناگون، از جمله با هنر، تاریخ هنر، ادبیات، فلسفه و بلاغت، پیوند و خویشی دارد.
-
بلبشو نظریهپردازی در فضای مجازی
تجسمیاین روزها در فضای مجازی تصویر و عکس رونق بسیاری دارد. آنقدر که هر فردی با آشنایی اندک در حوزه عکاسی اقدام به نشر دیدگاه و آثار می کنند، و با بیان نظرات، خود را صاحب اندیشه و جایگاه میدانند.
-
کتابی برای بازخوانی میراث توسعهای مجید تهرانیان
رسانهکتاب جدیدی دربارهٔ مجید تهرانیان (۱۳۱۶-۱۳۹۱) به همت هادی خانیکی منتشر شده است. خانیکی سالهاست که در کلاسهای کارشناسی ارشد و دکترای علوم ارتباطات، عموماً در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی همواره ذیلِ چترِ موسع «ارتباطات توسعه» از تهرانیان گفته و نوشته است.
-
یوزپلنگان در انگشتان دست راست بیژن
کتابدر معرفی سبک نگارش بیژن نجدی اینطور آمده: «واقعگرایی و فراواقعگرایی». بیژن نجدی از پیشگامان داستاننویسی پستمدرن در ایران بهشمار میآید. فراواقعگرایی یا سوررئالیسم یکی از جنبشهای هنری قرن بیستم است.
-
مرگ ابتهاج؛ از حقوق فردی تا حقوق بینالملل
ادبیاتایرانی ایرانی است و پس از مرگ نیز حق برابر در هنگام خاکسپاری به عنوان یک بشر را دارد.
-
زامبی های فرومایه و توطئه نخبه کشی
ادبیاتاین توطئه جدیدِ نخبه کشی که به تازگی به راه افتاده است سرآغازِ یک ماجراست. ماجرای شومی که با درگذشتِ براهنی و سایه آشکار شد. کلیدِ این ماجرا البته خیلی پیشتر زده شد.
-
عباس معروفی و دریغی تازه
ادبیاتعباس معروفی هم به پایان راه رسید و غریبانه و دور از وطن درگذشت تا بار دیگر حسرت و دریغی کهنه را در خاطر و اندیشه ما تازه کند.
-
خاک شدن فیلم تختی
سینمابینندهی ایرانی دیگر کاملا عادت کرده وقتی به سینما میرود، قهرمانها و ضدِ قهرمانهایی رنگی، غرق در تجمل، پنتهاوس و رفاه ببیند که اگر هم دستشان به خیر میرود هرگز از شکم خود نمیزنند و "احتیاط شرط عقل است" یا" اول خانوادهی خودت بعد دیگران" و شعارهای هالیوودیِ دیگر سرلوحهی کارِ آنهاست.
-
آگاهی و حذف در کلنی بسته موشها
تئاترنمایش تااون نوشته و کار «هادی حوری» که در تالار سایه تئاتر شهر روی صحنه است یک کلنی یا جامعه بسته را روایت میکند که تلاش جوانانش برای گریز از حالت انسدادی، بحران ساخته و باعث تسویهحسابی گسترده در کلنی و اجتماع کوچک میشود.
-
با هنرمندان به زبان هنر سخن بگویید
سینمادر هفتههای اخیر ادبیات مدیران وزارت ارشاد چنان غیر منطقی شده است و نشان از فشار بر هنرمندان دارد که حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به آنان تذکر میدهد.
-
سینما و تحقق توسعه عدالت فرهنگی
سینمابا گذشت یکسال از مدیریت حوزه فرهنگ و هنر کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم آنچه نمود مشخص دارد توجه و تخصیص اعتبار در سطح کلان به سهم شهرستانها است تا شعار عدالت محوری این وزارتخانه فرهنگی محقق شود.
-
از رئالیسم جادویی به جادوی رئالیسم
ادبیاتخواندن رمان مردی که سگها را دوست داشت از لئوناردو پادورا فوئنتس که اولین زبانگشایی او در زبان فارسی ست به سعی منیژه مهرایی، نشان مؤکدی ست از ریشهداری و اصالت رویکرد نوین ادبیات آمریکای لاتین به نوشتن داستانکوتاه و رمان. اغلب ما صداهای متکثر آن ادبیات را تحت مکتب رئالیسم جادویی میشناسیم و طبقهبندی میکنیم حال آنکه همواره عموماً در طبقهبندیها متنی یا مؤلفی هست که میل بیرون دارد.
-
فراموش نکنید مدیریت دولتی مسئولیتی کوتاهمدت است
سینماممنوعالکاری واژهی جدیدی در عرصهی مدیریت دولتی نیست؛ اما تا امروز هر گروه از دولتیها که تصمیم میگرفتند یا مجبور میشدند هنرمندان را از حق طبیعیشان محروم کنند، به خاطر فرار از بدنامی حاصل این اقدام، یا مسئولیتش را به گردن نهادهای «بالادستی» میانداختند یا ماجرا را یکسره انکار میکردند!
-
حاجی در خلسهی خالص
تجسمیپدرم عاشق سینماست. در تمامِ سالهای کودکی ما و بخشِ هنوز نامستقل نوجوانی، فیلمِ روبراهی نبود که از زیر دستش در برود و همیشه یا سینما بودیم یا به فکر فردا عصر و آن معبد تاریکِ ساکت. انکار نمیکنم که بستنی، ساندویچ کالواس(ب را میگفتیم و) و قوطیهای خنکِ هیجان انگیزِ پپسی هم جزوی از سینمای آن سالها بودند و سینما تفریح کاملِ من و برادرم بود به سردستگی پدرم.
-
نگاهی به فیلم «علفزار»؛ ۳ فیلم با یک بلیت!
سینما«علفزار» فیلم این روزهای سینما، در ژانر درام دادگاهی است. داستان، آغازی نه خوب، بلکه طوفانی، شوکه کننده و هولناک دارد! مأموری برای دستگیری مجرمان به جنوب شهر رفته است. او برای هشدار، تیر هوایی شلیک میکند؛ اما این تیر اشتباهی به بچهای میخورد و ثانیههای بعد، جنازه کودک معلق در هوا جلوی پایش میافتد!
-
هیچکاک، ترس، سینما
سینمانمایی از فیلم «شمال به شمالغربی» هست در برهوت ترسناکی، مملو از تحرک؛ تورنهیل گریزان را نشان میدهد در سایه هواپیمایی سمپاش که در تعقیب اوست. آنچه از عهده تفسیر سینمای هیچکاک، استاد دلهره، برمیآید را در این قاب میبینیم: «ترس».
-
پیر پرنیاناندیش را باد پریشان سرانجام به خانه خویش برد
ادبیاتسایه، مرگ را به هیچ گرفت و در ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ از آستانهی در بیکوبه گذشت و «ستاره شد».*
-
رفتن سایه را بلد نبودیم و حالا نمیدانیم چه کنیم
ادبیاتاول بار که تلفن کردم گفتم «آقای سایه؟» گفت «فعلن که ابتهاج هستم، سایه کس دیگریست...». اینجا دارم با او دربارهی تاج و پرسپولیس کلکل میکنم، چپ یا راست، بالا یا پایین... یادم رفته. خونسرد حرفاش را زده و انگارنهانگار که من ریسه رفتهام.
-
بیا حسین، فقط مانده تو بیایی، همین
تلویزیوناز اذان ظهر تا حوالی شش بعد از ظهر زیر شیمیدرمانی بودم. با خودم کتاب برده بودم که بخوانم. جان و حالش را نداشتم. پمپ بیست و چهار ساعتهی شیمیدرمانی را به گردنم آویزان کردند. مانند یک مدال.
-
تغییر نقش روزنامهنگار؛ از منبع خبر به ناظر انتشار حقیقت
رسانهگزافه نیست اگر بگوییم در عضر حاضر اغلب تصمیمها، باورها و ارزشهایی که عموم مردم به آن باور دارند متاثر از آن چیزی است که از رسانهها دریافت میکنند؛ همانهایی که از نگاه روزنامهنگاران تجربه میشود و عموم مردم برای دریافت اخبار و حقایق جاری در مورد آنچه مهم است، به منظور داشتن زندگی معمولی و عملکرد عادی در جامعه به آن تکیه میکنند.
-
نهنگ عظیمی به نام نفت
ادبیاتساختار یکدست رمان «توتال» مرکز مشخصی به اسم نفت دارد. امّا اجازه بدهید ابتدا دست بگذاریم روی ساختار داستان، به جایی که تردیدها، شکها و انعکاس واقعیت در موقعیت خاصی مثل اکتشاف نفت در ذهن نویسنده آن دور باطلِ همیشه گفتهشده، آن زندگی کارگری و آن سفرهی کوچک که در زیر سایهی نفت برکتش از دست رفته، نیست.
-
وضعیت غیرقطعی گرافیتیها در «استخر»
تجسمیگرافیتیها از محیط شهری و روی دیوارها به استخر آمدهاند. «اسپات» نمایشگاهی از آثار گرافیتی است که در گالری استخر برگزار شده است.
-
تعریفی کوتاه بر ماهیت عکس و کاربرد آن
تجسمیعکاسی را می توان بر اساس در نظر گرفتن مخاطب و یا کاربرد عکس به دو بخش کلی تقسیم کرد.