پس از آسیب دیدن سازه اصلی راکتورهای نیروگاه داییچی و نشت مواد رادیواکتیو، این سوال مطرح است که جهت وزش باد در روزهای آینده چه تاثیری بر تشعشعات و غبار اتمی خارج شده از نیروگاه فوکوشیما خواهند داشت؟

مجید جویا: بحران هسته‌ای ژاپن که پس از سونامی جمعه گذشته آغاز شد، منجر به پراکنده شدن مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای داییچی در فوکوشیما شده است. طی روزهای گذشته و امروز، جهت وزش باد در ژاپن به گونه‌ای بوده که تشعشعات و غبار اتمی منتشرشده از نیروگاه اتمی بحران زده فوکوشیما را به سمت شرق و به سوی اقیانوس آرام می‌کشد. برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید

توضیح نقشه: رنگ‌های قرمزتر نشان‌دهنده شدت‌های خطرناک تابش و رنگ‌های آبی‌تر نشان‌دهنده شدت کمتر تابش است. اندازه‌گیری‌ها بر اساس واحد بر مترمکعب است. 

ولی به گزارش نیچر، تغییر در جهت باد در روز یکشنبه 20 مارس مقارن با 29 اسفند 1389، این خطر را به همراه خواهد داشت که این تشعشعات، راه خود را به سوی توکیو کج کنند (تصویر زیر). این مدل‌ها به تازگی در بولتن سازمان هواشناسی اتریش؛ انستیتوی مرکزی هواشناسی و ژئودینامیک وین منتشر شده‌اند.

در این نقشه‌های رنگی، نقاط قرمز رنگ نشان دهنده 100 میلی‌سیورت در ساعت هستند، و نقاط ارغوانی رنگ نشان‌گر 100 نانوسیورت در ساعت. برای داشتن درک بهتری از این مقیاس‌ها باید گفت که قرار گرفتن در معرض تشعشع 100 میلی سیورت، به مقدار اندکی احتمال ابتلا به سرطان در آینده را بالا می‌برد، در حالی که تشعشع 100 نانو سیورت، قابل چشم‌پوشی است و خطری برای سلامتی ندارد.

علاوه بر این، برخی داده‌های رادیونوکلید خروجی ایستگاه RN38 مستقر در تاکاشی گانما نیز می‌توانند تصویر روشن‌تری از آینده نزدیک به ما بدهند. این ایستگاه توسط سازمان پیمان منع آزمایش‌های جامع هسته‌ای یا CTBTO اداره می‌شود، و در روز 15 مارس / 24 اسفند، تابش انواع مختلفی از رادیونوکلیدها را ضبط کرد، که شامل یود 131 و باریوم 140 هم می‌شد. تخمین اولیه از میزان ید131، 15 واحد در متر مکعب بود که به نسبت، مقدار زیادی محسوب نمی‌شود. علاوه بر آن، یود 131 رادیواکتیو در ایستگاه پتروپاولوسک در روسیه نیز احساس شد، ولی مقدار ان خیلی کمتر از ایستگاه ژاپنی بود. این میزان، تهدیدی برای سلامتی انسان محسوب نمی‌شود، هرچند که وجود ان خوشایند نیست.

مرکز هواشناسی اتریش در نمایی گرافیکی، مسیر پیش‌بینی‌شده انتشار تشعشعات اتمی نیروگاه ژاپن را طی روزهای 15 مارس / 24 اسفند 1389 تا 21 مارس / 1 فروردین 1390 چنین تعیین کرده است. (حجم این فایل انیمیشن 4.4 مگابایت است که برای مشاهده آن باید اندکی صبر کنید).  

50171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =