دیوید لیت‌شواگر در کتاب جدید خود با نام «دنیایی در یک فوت مکعب»، اقدام به خلق مجموعه‌ای از تصاویر جانوران و گیاهان کرده است که در فضایی به وسعت یک فوت مکعب رشد می‌کنند، می‌خزند، جابجا می‌شوند و یا پرواز می‌کنند.

محمود حاج‌زمان: برای مستندسازی تنوع گسترده حیات بر روی سیاره زمین، دیوید لیت‌شواگر تصمیم گرفت تا میدان دید خود را محدود کند. در کتاب جدید خود با نام «دنیایی در یک فوت مکعب» وی اقدام به خلق مجموعه‌ای از تصاویر جانوران و گیاهان کرده است که در فضایی به وسعت یک فوت مکعب (0.027 مترمکعب) رشد می‌کنند، می‌خزند، جابجا می‌شوند و یا پرواز می‌کنند. مخلوقاتی که از جنگل‌های مه گرفته کاستاریکا تا آبسنگی مرجانی در پلی‌نزی زندگی می‌کنند.

 

داک ریور: ایده اصلی این عکس، قرار دادن قاب مکعبی استاندارد لیت‌شواگر در این رودخانه واقع در لیلارد میل تنسی آمریکا، و عکس‌برداری از هر چیزی بود که درون آن قرار می‌گرفت. این رودخانه محل زندگی 54 گونه صدف و 32 گونه ماهی است. اما جلبک‌ها آب را بیش از حد کدر می‌ساختند که بتوان تصاویر واضحی گرفت. در نهایت آنها تصمیم گرفتند تا قاب خود را به یک مینی اکواریوم تبدیل کنند، نمونه‌هایی را از رودخانه جمع‌آوری کرده و درون این قاب قرار دهند، و سپس از آنها عکس بگیرند.
 

پارک مرکزی: در کنار نوازندگان، دوندگان و دوچرخه‌سواران پارک مرکزی شهر نیویورک، سمفونی پررونقی از حیات غیرانسانی زندگی می‌کند. ناحیه حفاظت شده‌ای به مساحت 1.6 هکتار در ضلع جنوبی پارک وجود دارد که پناهگاه راکون‌ها، سنجاب‌ها، انواع حلزون‌ها، سوسک‌ها، و حیات غنی گیاهان شامل افرای نروژی و نارون آمریکایی؛ و همچنین جمعیت شگفت‌آوری از هزارپایان است.
 

مورئا: در میان خرچنگ‌های رنگارنگ، ستاره‌های دریایی و اختاپوس‌های نیمه شفاف آبسنگ Temae در جزیره مورئا پلی‌نزی، این حلزون دریایی شگفت‌انگیز نیز زندگی می‌کنند. لیت‌شواگر با همکاری دانشمندان پروژه پادزیست موریا، که هدف آنها تهیه فهرست کامل گونه‌های جزیره است، از بیش از 600 گیاه و جانور مختلف منطقه عکس‌برداری کرده است.
 

زیر پل گلدن گیت: در زیر پل نمادین خلیج سان‌فرانسیسکو، گروه از روی عرشه یک قایق بادبانی 8.5 متری، یک فضای یک فوت مکعبی زیر خود را در نظر داشتند. در این خلیج آب شور، لیت‌شواگر از برخی از کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین انواع حیات کتاب خود؛ از فیتوپلانکتون‌ها و کرم‌ها و لارو خرچنگ‌ها گرفته، تا توله شیرهای دریایی و این توله خوک آبی خلیج عکاسی کرده است.
 

جنگل مه گرفته مونت‌ورده: کاستاریکا به خاطر گیا (فلور) و جانوران گرمسیری انبوه خود مشهور است. بازدید لیت‌شواگر از منطقه حفاظت شده جنگل مه‌آلود مونت‌ورده، تایید کننده شهرت این منطقه با پروانه‌های رنگارنگ درخشان، سوسک‌ها، سرخس‌ها و خزه‌های آن بود. این تاناگر بوته‌ای یکی از پنج پرنده‌ای است که به سرعت در میان قاب یک فوتی لیت‌شواگر به این سو و آن سو می‌پریدند. 

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =