تیتر سه وبلاگها
-
امید یا خوشخیالی؟؛ تزریق امید به جامعه با سینما
این روزها صحبت از لزوم تزریق امید به جامعه از راههای مختلف از جمله سینما فراوان به گوش میرسد؛
-
جای خالی کتاب بر پرده سینما
معمولا با برقراری نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشتماه هر سال، یکی از موضوعاتی که سینمایینویسها دنبال میکنند، ماجرای ارتباط کتاب و سینما است؛
-
سعدی، دهخدا و کانت در فیلم ایرانی!
در فیلم «جهان با من برقص» (سروش صحت، 1397)، صحنهای است که در آن هانیه توسلی در نقش ناهید که زنی نه چندان جدی است، هنگام تماشای سریالی پیشپاافتاده، جملات به زعم خودش مهم شخصیتهای سریال را در دفترچهای مینویسد تا آنها را به یاد بسپارد.
-
چفیه: از پوشش تا نماد، از نماد تا پوشش
چفیه در ابتدا فقط یک پوشش ساده سر و گردن در سرزمینهای عربی برای محافظت چشم و سر و دهان از سوزش آفتاب و گرد و خاک بود.
-
فرصتها و تهدیدها درباره برنامه مهمونی
نوروز امسال، ایرج طهماسب با برنامه جدیدی به نام مهمونی بار دیگر حضوری پراستقبال را در رسانه رقم زد، اما اینبار این رسانه به جای سیما، یکی از پلتفرمهای نمایشی بود.
-
فریادها و نجواها؛ درباره آزار زنان در سینما
چندی قبل از طرف سینماگری که نامش در سیاهه آزار و تعرض به دیگران ثبت بود، دعوت شدم که فیلم جدیدش را تماشا کنم.
-
داستان مردی با سه همسر در سریال آمریکایی
این روزها که بحث چندهمسری داغ شده است.
-
پیشنهادی به اهالی سینما برای حل مشکل خانه پدری
خانه پدری توقیف شد؟ تلخ است ولی باکی نیست.
-
«خانه پدری» و ده نکته درباره عصبانیت خودارزشی پندارها
ده نکته درباره این که چرا خود ارزشی پندارها از اکران خانه پدری عصبانی هستند؟
-
نفرین زمین؛ برای خانه پدریِ کیانوش عیاری
خانه پدری، فرایند تکاملی شیوه بیانی ای است که تا پیش از این در آثار شاخص عیاری همچون شبح کژدم و آبادانی ها و بودن یا نبودن و نیز دو مجموعه روزگار قریب و هزاران چشم تجربه اش کرده بودیم.
-
درجهبندی سنی فیلمها؛ اخلاق، ممیزی و خانواده
ماجرای درجهبندی سنی فیلمها برای کودکان، هفته گذشته در تلاطمهای خبری و تحلیلیای قرار گرفت که شاید اصلیترین موجش، گزاره همسانانگاری آن با ترویج اباحهگری و قبحزدایی و این قبیل واژهها بود.
-
نگاهی به فیلم «شک» در روزگار شایعه و تهمت
هفت سال قبل در ماهنامه فیلمنگار، مطلبی درباره فصل برگزیده فیلم شک (جان پاتریک شانلی) نوشته بودم.
-
از درجهبندی سنی فیلمها نترسیم!
درجه بندی سنی فیلم ها یک تمهید راهگشاست. نه ممیزی مضاعف است، نه قرار است اقتصاد سینمای کشور را هدف قرار دهد و نه فشار فرهنگی بر سینماگران است.
-
هویت ماندگار: در اهمیت مسعود کیمیایی
گاهی اوقات نقد فیلم صرفا بخشی از حقیقتهای سینمایی است.
-
بهترین انتخاب برای اسکار
فیلمهایی که از ۸ مهر پارسال تا ۹ مهر امسال اکران عمومی شدهاند، امکان ارسالشان به آکادمی اسکار وجود دارد.
-
«عیادت از هنرمند در حال مردن» جمله از سر تکریم نیست جناب نماینده
آن چه آن نماینده مجلس در باب مردن شجریان و لزوم عیادت وزیر فرهنگ از او گفت، مصداقی از حکایت مکرر روال گسست دنیای هنرمندان و سیاستورزان است.
-
پایانها اصولا بیمآورند
بسیاری از عوامل مجموعه بازی تاج و تخت در اظهار نظرهایشان درباره واپسین قسمت این سریال، از پایانی جذاب و غافلگیرکننده و تکاندهنده سخن گفتهاند؛
-
ایده آشغالهای دوستداشتنی نیاز روزگار ماست
توجه به زاویه دید روایت در یک فیلم سینمایی بسیار مهم است. آن چه در طول شش سال، برای فیلم آشغالهای دوستداشتنی، مشکل آفرید، ناشی از همین بیتوجهی به زاویه دید روایت فیلم و سوءتفاهم برآمده از آن است.
-
آقایان! لطفا کمی با اقتضائات فرهنگی جهان امروز آشناتر شوید
خبر تعلیق فیلم متری شیشونیم در روزهای نخست جشنواره امسال، به عنوان اثری که از هر لحاظ مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان تنها نهاد رسمی نظارتی فرهنگی کشور گرفته است، گزاره خوشایندی نبود؛
-
آقایان! درد شما ارزشها نیست
می توان به مراسم افتتاحیه جشنواره امسال فیلم فجر ایراد گرفت و نکته هایی را مانند ریتم طولانی، تعدد برنامه ها در زمانی فشرده، سوز سرمای دمیده در قسمت جلوی سالن و.... یادآوری کرد.
-
آقای تبریزی! نقد فیلم، دیوار سفارتخانه نیست که بتوان از آن بالا رفت
مهرزاد دانش: آقای کمال تبریزی در واکنش به آنچه در نقد فیلم مارموز ایشان در برنامه میزانسن این هفته از شبکه شما گفته شد، ترهاتی در باب کهنگی و عقبماندگی و سفارشی و باسمهای بودن نقد ما و اینکه برای خوشایند سیمای میلی و با طمع گرفتن حقالزحمه، آن مطالب گفته شده است، در صفحه اجتماعیشان فرمودهاند و البته تشبیهی هنرمندانه و پارساگونه هم در حرمله بودن ما (و لابد علیاصغر بودن خودشان) به خرج دادهاند.
-
تلقیها درباره نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مهرزاد دانش: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. این عنوان عریض و طویل، در اصل یادگار اصلی مرحوم ناصر میناچی است، که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در دولت موقت زندهیاد مهدی بازرگان، عهدهدار وزارت تبلیغات و جهانگردی شد و بعد از مدتی آن را به عنوان «وزارت ارشاد ملی» تغییر نام داد.
-
کمدی موقعیت در یک درام آرمانشهری
مهرزاد دانش: نماهای اولیه فیلم، که فضایی سرخوشانه و پرامید را در کادر بسته شدهای شبیه به بروشورهای آوازهگرانه جای داده است
-
وحشت و راز
مهرزاد دانش: سوختن، حکایت اشتعال وحشت ناشی از مواجهه با رازهاست.
-
کاناپه؛ بسط زمان، قبض موقعیت
مهرزاد دانش: قهرمانان فیلمهای عیاری، افرادی سختکوش هستند که برای رسیدن به افق تصمیمشان، هر راهی را میپیمایند تا موفق شوند.
-
کاناپه؛ بسط زمان، قبض موقعیت
مهرزاد دانش: قهرمانان فیلمهای عیاری، افرادی سختکوش هستند که برای رسیدن به افق تصمیمشان، هر راهی را میپیمایند تا موفق شوند. فرقی نمیکند کندن قناتی در دل کویر باشد یا به دست آوردن عضو نایاب پیوندی برای قلبی نارسا، پیدا کردن پیکان قراضه سرقتی باشد یا اجرای واقعی سناریویی که سرمایهای برای اجرای سینماییاش نیست. به استناد این همه همت و تلاش، پس میتوان امید داشت روزی روزگاری، فیلمهای نادیده عیاری، از جمله همین کاناپه، دیده شوند. این یادداشت را با نیت به همین امید بخوانید.
-
مهمترین علاقههای زندگیام
شماره 201 ماهنامه فیلم، نوروز 1376، درست 21 سال قبل: مجله را از دکه خریده بودم و مثل همیشه، در بین راه، سرم را تا گردن داخل صفحات فرو برده بودم تا قبل از رسیدن به خانه و خزیدن در گوشه دنجی برای مطالعه سیرش، مروری مقدماتی بر مطالبش کرده باشم.
-
تأملاتی درباره رویههای داوری جشنواره فیلم فجر
نتایج داوری یک جشنواره طبق قواعد بازی جشنواره ها، امری است پذیرفته شده و جنجال بر سر آن، غیرحرفه ای بودن جنجال پردازان را نشان می دهد. اما اعمال شیوه های غیراستاندارد در داوری و بیان رسمی آن، بحثی دیگر است.
-
نگاهی به ۳ فیلم جشنواره فجر/ «مصادره»؛ یک جُنگ فکاهی
یادداشتهایی برای فیلمهای «مصادره»، «سوتفاهم» و «دارکوب».
-
نقدی بر ۳ فیلم جشنواره فجر/ «جشن دلتنگی»؛ تشتت در روایتهای متعدد
یادداشتهایی کوتاه در نقد فیلم های «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا»