بیمه دانا بهانه را از سگ‌های گله می‌گیرد!

و سرانجام، یک نهاد قدرتمند اقتصادی کشور تصمیم گرفت تا گامی عملی برای حفظ آخرین بازمانده‌های گونه‌ی یوزپلنگ آسیایی که فقط در خاک ایران حضور دارند، بردارد. باشد که زین پس صاحبان سگ‌های گله در سمنان و یزد و خراسان شمالی و ... کمتر از توان یوزپلنگ‌گیری ایشان با افتخار یاد کنند ...

    دیروز - 23 دی ماه 1392 - به طبقه‌ی دهم ساختمان پردیسان رفتم تا در آیین امضای تفاهم‌نامه‌ بین سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بیمه دانا شرکت کنم؛ رخدادی که وقتی برای نخستین بار در ششمین روز از شهریور 1392، خواهان استفاده از فرصت حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2014 برزیل به نفع حفاظت از یوزپلنگ آسیایی شدم، شاید حتی خوشبین‌ترین آدم‌ها از جمله آرش نورآقایی عزیز که در پنجمین روز از تیرماه 1392 در گفتگو با نگارنده از این ایده چون یک آرزوی دست‌نایافتنی یاد می‌کرد، تصور وقوعش را نمی‌کرد! می‌کرد؟ اما حالا این اتفاق خجسته و بی نظیر در تاریخ محیط زیست ایران و شاید جهان رخ داده و وقتی خبرش را ساعتی بعد به آرش دادم، با خوشحالی می‌گفت: باید جشنی بزرگ برای پاسداشت این موفقیت برپا کنیم.

مراسم امضای تفاهم نامه بین بیمه دانا و سازمان حفاظت محیط زیست

    اما این جشن برای چیست؟ مگر بیمه‌ی 50 میلیون تومانی آن چند قلاده یوزپلنگ باقیمانده در ایران می‌تواند حضور این تیزپاترین دونده‌ی جهان را در سرزمین‌مان تضمین کند؟

    پاسخ البته منفی است! منتها اگر بدانیم که علاوه بر آن چند قلاده یوز، 126 محیط بان زحمتکشی هم که مسئولیت حراست از زیستگاه شش میلیون هکتاری یوز در خاور ایران را برعهده دارند هم از مزایای بیمه‌ی مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث بهره‌مند می‌شوند، آنگاه موضوع اندکی تفاوت خواهد کرد! نه؟
    مهم‌تر آن که بیمه دانا متعهد شده است که زین پس اگر دامداران منطقه در مواجهه با یوزپلنگ، متحمل خسارت شده و دام‌شان طعمه‌ی این گربه‌سان زیبارو چالاک شود، دیگر لازم نیست تا سگ‌های گله را به جانش انداخته و نفسش را به شماره اندازند و یا با اسلحه‌ی خویش گلوله‌های سربی را به سویش نشانه روند؛ بلکه بیمه دانا خسارت دام ایشان را نقداً پرداخت می‌کند.
    اینک شما به من بگویید: آیا از این خبر خوش‌تر برای یوزها هم وجود دارد؟
    البته من به شما خواهم گفت: آری!
    خبری که به زودی آن را با شما خوبان روزگار در میان خواهم نهاد ... منتها تا آن زمان، خواهش می‌کنم که به واکنش یک محیط‌بان زیستگاه یوز، پس از شنیدن امضای این تفاهم‌نامه دقت کنید!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی پاک نیت IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    107 4
    آقای درویش عزیز: شما و دوستان تان تا همینجا هم بسیار بیشتر از تصور موفق بوده اید و من می دانم که اگر یوزها می توانستند سخنی بر زبان آورند، بی شک ترجمان پیام آنها این بود: درود بر محمد درویش و آرش نورآقایی و دیگر ایرانیان شریفی که برای نجات ما هر چه توانستند کرده و می کنند. دست مریزاد ...
  • آبان A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    73 0
    خوش خبر باشيد هميشه . ممنون از تلاش ها و پيگيري هايي كه منجر به چنين توافقي شد
  • شين A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    58 0
    سخن محيط بان چه جالب و متاثر كننده بود : بیمه نشدیم نشدیم آخر یوزپلنگ ما رو بیمه کرد !
  • مجتبی A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    62 0
    حتا اگر تنها به فکر حفظ حرمت و شان انسانها هستیم باید دوست دار محیط زیست باشیم چرا که جامعه ای که حقوق و حرمت سایر زیست مندان را محترم می‌شمارد بی تردید حقوق انسانها را هم پاس می‌دارد.... و این خبر دست اول آقای درویش چنین حکایتی را در دل خود دارد. تبریک به ایرانیها که قدم به قدم در حال بهبود شاخصهای زندگی در این وطنِ دوست داشتنی‌اند.
  • علیرضا IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    53 13
    خوبه که بیمه دانا به فکر یوزپلنگ ها است ولی به فکر کسانی که بیمه درمانی بیمه دانا دارند نیست! چندین سال است بیمه دانا هستم درحالیکه دارای ضعف شنوایی ونیاز به سمعک دارم این بیمه از ارائه تسهیلات جهت سمعک خوداری وازآنجا که کارمند هستم خود نمی توانم بیمه ام را عوض کنم.
  • مجید RU ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    72 0
    تو این وضعیت و اخبار بدی که از پلنگ ایرانی شنیدیم این خبر خوبی بود/نمیشه این رو برای پلنگ ایرانی هم توسعه داد؟