خطر ابتلا به دیابت را با این کارها کاهش دهید

یک سبک زندگی متعادل (شامل رژیم غذایی سالم و ورزش منظم) به کاهش خطر عوارض مرتبط با دیابت و همچنین حفظ سلامت جسمی و روانی کمک می‌کند. فعالیت بدنی نه تنها در کاهش سطح قند خون، بلکه در ایجاد عادات سالم نیز مؤثر است. با رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌توان از دیابت نوع ۲ جلوگیری کرد یا آن را به تأخیر انداخت.

الهه جعفرزاده: دیابت نوع ۱ و ۲ می‌تواند هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد؛ دیابت نوع ۱ خود ایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که بدن به سلول‌های تولیدکننده انسولین حمله کند. دیابت نوع ۲ هم زمانی شما را درگیر می‌کند که بدن نتواند از انسولین به درستی استفاده کند؛ نسبت به آن مقاوم‌تر می‌شود و در نهایت انسولین کمی تولید می‌کند یا اصلا انسولین تولید نمی‌کند.

دیابت در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عوارض عمده سلامتی مانند بیماری قلبی، آسیب عصبی، آسیب کلیه، از دست دادن بینایی، افسردگی، بیماری‌های پوستی و موارد دیگر شود.

برای کاهش ریسک ابتلا به دیابت یا کنترل آن بهتر است این چهار نکته را مدنظر قرار دهید:

۱) علائم بیماری را بشناسید

اطلاعات خود را در رابطه با دیابت افزایش دهید. شناخت علائم زیر برای ارتقای سلامتی و پیشگیری از ابتلا به دیابت ضروری است:

  • تشنگی

افزایش سطح تشنگی از اولین علائم دیابت است زیرا بدن در تلاش است تا گلوکز اضافی خون را با افزایش ادرار و در نتیجه تشنگی مجدد رقیق کند.

  • گرسنگی

اگرچه سطح قند خون در زمان دیابت در حال افزایش است، اما این قند به مغز نمی‌رسد و این شرایط به هیپوتالاموس سیگنال می‌دهد که غذای بیشتری مصرف کند.

  • تکرر ادرار

در زمان اتلا به دیابت نوع ۲، سلول‌های ترشح‌کننده انسولین در لوزالمعده تا حدودی از بین رفته‌اند و بدن سعی می‌کند قند اضافی خون را با افزایش ادرار دفع کند.

کاهش وزن، تاری دید، خستگی شدید، زخم‌هایی که درمان نمی‌شوند و کاهش میل جنسی از دیگر علائم دیابت هستند.

خطر ابتلا به دیابت را با این کارها کاهش دهید

۲) از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید

غذا سوختی برای بدن است و تأثیر بسزایی بر سلامت جسم و روان دارد. زمانی که ما یک رژیم غذایی متعادل داشته باشیم، به سلامت و تندرستی بهتری دست می‌یابیم و به نحوی از بیماری‌های مزمن مانند دیابت پیشگیری کرده یا آنها را مدیریت می‌کنیم. داشتن یک رژیم غذایی سالم به معنای حذف غذاهای موردعلاقه‌تان نیست. راهی پیدا کنید که بتوان این غذاها را به شیوه سالم‌تری تهیه و مصرف نمود. سبزیجات، سالاد یا پروتئین‌های بدون چربی و باکیفیت مانند ماهی سالمون یا مرغ را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

خطر ابتلا به دیابت را با این کارها کاهش دهید

۳) فعالیت بدنی منظم داشته باشید

میزان توصیه‌شده برای تحرک فیزیکی و ورزش، ۱۵۰ دقیقه فعالیت شدید یا متوسط در هفته است. ورزش یکی از حیاتی‌ترین مؤلفه‌های سلامتی است. ورزش کردن برای بیماران دیابتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا یک گزینه عالی برای کاهش قند خون در بدن محسوب می‌شود.

خطر ابتلا به دیابت را با این کارها کاهش دهید

۴) به آنچه می‌خورید، توجه کنید

غذاهایی هستند که بیشتر از سایر مواد غذایی بر قند خون تأثیر می‌گذارند. نوشیدنی‌هایی با قند مصنوعی، غلات ساده و نان سفید، برنج و ماکارونی و ماست میوه‌ای از قندهای ساده ساخته شده‌اند؛ قندهای ساده فیبر کمی دارند و خیلی سریع‌تر هضم می‌شوند، همین مسئله می‌تواند قند خون را افزایش دهد.

مصرف کربوهیدرات‌های غنی از فیبر مانند غلات کامل، سبزیجات غیرنشاسته‌ای ( شامل کلم بروکلی، گوجه فرنگی، گل‌کلم و قارچ) و میوه‌ها منجر به مدیریت بهتر گلوکز می‌شود.

خطر ابتلا به دیابت را با این کارها کاهش دهید

منبع: eatthis

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1756267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =