گرم شدن زمین باعث ذوب یخ‌های قله‌های آتشفشانی خواهد شد. از آن‌جا که این یخ‌ها مانند چسب قطعات فراوانی از سنگ و صخره را به هم متصل نگه داشته‌اند، ذوب شدن آن‌ها به معنای دفن شهرهای کوهستانی خواهد بود

بهنوش خرم‌روز: طی دهه اخیر، ریزش سنگ‌ها و لغزش زمین در ارتفاعات کوهستانی به پدیده‌ای معمول تبدیل شده است. ظاهرا این پدیده‌ها با گرم شدن زمین همراه بوده‌‌اند. به نظر می‌رسد که ذوب شدن یخ‌ها و لایه منجمد دائمی درون زمین، که تا به حال مانند یک چسب صخره‌ها را به هم متصل نگاه داشته بود، عامل اصلی این پدیده‌ها باشد.

به گزارش نیوساینتیست، اوضاع بدتر از این هم خواهد شد. نازک شدن یخ‌های قله‌های آتشفشانی می‌تواند باعث از بین رفتن ثبات و پایداری قطعات فراوان تشکیل‌دهنده مخروط این قله‌ها بشود. در نتیجه لغزش زمین آن هم در ابعادی بزرگ در ارتفاعات ممکن است برخی شهرها مانند سیاتل آمریکا را با خاک یکسان کند و بسیاری از زیرساخت‌های منطقه را ویران کند.

البته همه این اتفاقات برای زمین تازگی ندارد،‌ اما دفعه آخری که زمین شاهد این پدیده‌ها بود،‌ انسان‌های چندانی روی زمین زندگی نمی‌کردند. مطالعات فراوان حاکی از این هستند که در حدود 10000 سال پیش، بعد از اتمام آخرین عصر یخبندان زمین، قطعات فراوانی از مخروط‌ قله‌های آتشفشانی فرو ریخت و باعث لغزش‌های فراوانی در زمین شد.

محققین برای ارزیابی احتمال وقوع چنین پدیده‌هایی، قله آتشفشانی یخی پلانچون پتروآ‌ در شیلی را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. به گفته آن‌ها،‌ طول و عرض جغرافیایی که این کوه در آن واقع شده، باعث می‌شود که قبل از هر کوه دیگری نسبت به تغییرات آب و هوایی زمین واکنش نشان بدهد.

آن‌ها لغزش بزرگی که 11000 سال پیش در این منطقه روی داده را بررسی کردند. دنیل تورمی توضیح می‌دهد: «یک سوم مخروط کوه فروریخته است. ده میلیارد متر مکعب صخره و سنگ از کوه سرازیر شده و با طی مسافت 95 کیلومتری،‌ مساحت 370 کیلوکتر مربع از زمین را پوشانده است.» هیچ بارانی نمی‌تواند چنین سیلی از سنگ را به راه بیاندازد. در نتیجه محققین مطمئن هستند که ذوب شدن یخ‌های قله کوه، ‌دلیل این ریزش و لغزش بوده است.

محققین بسیار نگرانند که با گرم‌تر شدن زمین، تاریخ تکرار شود. با افزایش دمای زمین، بسیاری از قله‌های زمین در معرض این اتفاقات هستند. اما حالا انسان‌های زیادی در اطراف این قله‌ها زندگی می‌کنند و فعالیت‌های زیادی هم در اطراف آن‌ها در جریان است. در نتیجه در مقایسه با 10000 سال پیش،‌ این بار فاجعه‌ای هولناک برای جوامع انسانی اتفاق خواهد افتاد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =