۰ نفر
۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹

ابراهیم رزاقی

 در مقابل اعتراض دولتمردان چینی، برزیلی و آلمانی، بن برناک، رئیس فدرال رزرو آمریکا با اظهار این که بانک مرکزی این کشور باید بر رفاه مردم ایالات متحده معطوف باشد تا اقتصاد دیگر کشورها، از اقدام این صندوق برای تزریق 600 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا، دفاع کرد.

اعمال سیاست انبساطی پولی توسط  دولت ایالات متحده آمریکا، تلاشی است در جهت ایجاد رونق کسب و کار و از میان بردن بحران بیکاری در این کشور. اقدامی که سیاست داخلی آمریکا بوده و به گفته صحیح برنانک، در راستای ایجاد رفاه بیشتر برای مردم آمریکا طراحی شده است.

ایراداتی را نیز که دیگر کشورها به این موضوع می گیرند، می توان کاملاً نا بجا خواند، چراکه اوباما قطعاً اولویت را به بهبود اوضاع داخلی این کشور و رضایت مردم می دهد که حرف اول را در خصوص ادامه ریاست جمهوری وی در ایالات متحده می زند؛ بدیهی است این نکته وی را در اعمال برنامه ها و سیاست های داخلی محتاط تر کرده، در نتیجه می توان به تأثیر مطلوب اقدامات این دولت بر اقتصاد آمریکا اطمینان داشت.

اگر نیمی از این مبلغ صرف واردات کالا به این کشور شود، عرضه دلار در بازار بین المللی بالا می رود، در نتیجه ارزش آن پایین خواهد آمد. بدین ترتیب آمریکا قادر خواهد بود صادرات را افزایش و واردات را کاهش دهد و این امر به اقتصاد این کشور رونق می بخشد.

در شرایط کنونی اعتراض باید به کشورهایی مانند چین، که سالهاست ارزش پول خود (یوآن) را به طور مصنوعی پایین نگه داشته  و از این طریق صادراتشان را رونق داده اند، صورت گیرد.

همانطور که اشاره شد اولویت سیاست های اقتصادی آمریکا رفاه مالیات دهندگان این کشور است و سایر کشورها که متحمل آثار نامطلوب این سیاست ها بر اقتصاد خود می شوند می بایست تدابیری برای کاهش ضربه پذیری خود بسنجند.

در این میان نکته دیگر این است که به دلیل وابستگی نفت به دلار، با کاهش ارزش دلار، خرید نفتی کشورها ارزانتر می شود و واردکنندگان نفتی مانند آلمان که به این اقدام آمریکا خرده گرفته است، با کاهش ارزش دلار نسبت به مارک یا یورو، در ازای آنها دلار بیشتری خریده، در نتیجه پول کمتری بابت بهای نفت وارداتی می پردازد.

اتفاق دیگری که شاهد آن هستیم رشد ارزش پول های آسیایی است که منجر به کاهش توان صادراتی این کشورها می شود.

در حال حاضر 30 درصد تولید ناخالص ملی دنیا به آمریکا تعلق دارد و تأثیر برنامه های انبساطی این کشور بر سایر کشورها، امری است انکار ناپذیر که تنها راه مقاومت در برابر آن افزایش توان اقتصادی کشورهاست.

*استاد اقتصاد بازنشسته دانشگاه تهران

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =