در حالی که هزینه سازندگان داخلی مسکن رو به افزایش است وزارت مسکن برای جلب سرمایه خارجی قرارداد خرید تضمینی منعقد می کند.

علی پاکزاد: درحالی که انبوه سازان داخلی برای ورود به مسکن مهر هنوز انگیزه کافی پیدا نکرده اند، وزارت مسکن سعی دارد مسکن مهر را برای سرمایه گذاران خارجی جذاب کند.

نیکزاد اعلام کرد:به شرکتهای خارجی که به دنبال پیمانکاری در مسکن مهر هستند گفته ایم به این صورت با شما همکاری نمی کنیم بلکه زمین در اختیارتان قرار می دهیم و شما برای ساخت سرمایه گذاری کنید.

وزیر مسکن و شهرسازی افزود: این شرکتها اگر نتوانند مسکن های تولیدی خود را بفروشند، وزارت مسکن واحدهای آنها را به قیمت هر مترمربع زیربنای غیرمفید 300 هزار تومان و با آسانسور 310 هزار تومان خریداری خواهد کرد.

این خرید تضمینی در حالی صورت می گیرد که در پروژه های مسکن مهر هنوز شرکتهای انبوه سازی برای رسیدن به قیمتهای هر متر 300 هزار تومان تحت فشار هستند و با توجه به این موضوع به نظر می رسد جلب نظر سرمایه گذاران خارجی از سوی وزارت مسکن تلاشی برای ایجاد فضای رقابتی در مسکن مهر است ولی سئوال اینجاست که چرا وزارت مسکن این شرایط را برای تولید کنندگان ایرانی در نظر نگرفته است.

تولید کنندگان داخلی در جنگ با هزینه های تولید

براساس آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد در حالی که در سال 88 نسبت به سال 87 از نظر متراژ و تعداد پروانه های ساخت صادر شده در کشور افت شدید اتفاق افتاده است در در سه ماهه نخست سال جاری شاهد رشد ساخت و ساز البته تنها در شهر تهران بوده ایم یعنی سرمایه گذاران بخش خصوصی هنوز حاضر به حضور در دیگر مناطق شهری کشور نشده اند البته این آمار از نظر تعداد پروانه های ساخت و سازو متراژ بوده است در حالی که امارهای مربوط به میزان سرمایه گذاری روند دیگری را طی کرده است یعنی در شهر تهران و شهرهای کوچک در سه ماهه نخست سال 89 شاهد رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بازار مسکن هستیم در حالی که در شهرهای بزرگ کشور افت سرمایه گذاری داشته ایم.

اگر این روند را در کنار نرخ رشد 7.5 درصدی شاخص قیمت خدمات ساختمانی و افزایش 9.2 درصدی شاخص بهای مصالح ساختمانی قراردهیم می توان گفت در حالی که دولت معتقد است نوسان قیمت ساخت وساز را مهار کرده است ولی در عمل همچنان شاهد رشد هزینه تولید مسکن هستیم که در ترکیب افزایش سرمای گذاری و کاهش متراژ ساخت وساز خود را نشان داده است.

روند ساخت وساز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =