نسرین وزیری: کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی که از زمان تشکیلش در مجلس هشتم (اردیبهشت ماه 88) تا کنون سه گزارش نظارتی ارائه داده است، بار دیگر روز یکشنبه از انحراف عملکرد اجرایی دولت در این زمینه خبر داد. انحرافی که گویای تخصیص تنها 13.5درصد سهامهای واگذاری به بخش خصوصی واقعی بود و مابقی نصیب بخشهای دولتی و غیردولتی شده بود.
حمیدرضا فولادگر رئیس این کمیسیون که پیش از این در اجرای صحیح «سهام عدالت» به عنوان دومین گزارش کمیسیون ویژه نظارت بر اصل 44 به دولت نمره 10 از 20 داده بود؛ پس از قرائت گزارش سوم هم گفت که وقت این کمیسیون برای نظارت بر حسن اجرای این قانون از سوی دولت، کافی نیست و دیگر کمیسیونها نیز باید برای همسو شدن تمامی قوانین با سیاستهای اصل 44 کمک کنند. کما اینکه در مورد بررسی لایحه بودجه 89 و برنامه پنجم چنین شد.
دوبرگه ضمیمه گزارش کمیسیون ویژه شده بود که حاوی بیانات رهبری در باب الزام اجرای اصل 44 و ضرورت واگذاری تصدیگریها به بخش خصوصی بود. توزیع این برگهها را میتوان مستندی از سوی مجلس برای اثبات عملکردش در چارچوب وظایف نظارتی و تحقق فرامین رهبری خواند که پیش از هر انتقادی ارائه شد.
از آنجا که پیش از این دولت به گزارشات پیشین کمیسیون مذکور واکنش نشان داده و در بیانیهای از سوی وزرات اقتصاد اعلام کرد که «واگذاری شرکتها به شبهدولتیها محدودیت قانونی ندارد»؛ دور از انتظار نیست که گزارش سوم نیز با پاسخگویی دولت مواجه شود. کما اینکه همین رویکرد را پس از ارائه گزارشهای تفریغ بودجه شاهد بودیم. هرچند که پس از قرائت گزارش سوم، نماینده دولت سکوت اختیار کرد و دعوت رئیس مجلس برای حضور پشت تریبون علنی خانه ملت برای اظهارنظر درباره انتشار انحراف عملکرد دولت را رد کرد.
این گزارشات نظارتی فارغ از اینکه همواره با مخالفت دولت به جای اصلاح عملکرد روبرو بوده و آن را مخل پیشبرد برنامههایش خوانده؛ اما نمایانگر توجه مجلس هشتم به استفاده از برخی ابزارهای نظارتی خویش است. ارائه طرح نظارت بر مجلس هم گویای آن است که نمایندگان نه تنها بر دولت که در پی نظارت بر خویش هم هستند. اصرار الیاس نادران طراح «تحقیق و تفحص از عملکرد دیوان محاسبات» به پیگیری این طرح را نیز میتوان در همین راستا ارزیابی کرد که به میتواند مصداق ضربالمثل «یک سوزن به خود و یک جوالدوز به دیگری» باشد که مجلس حتی از نهادهای مظارتی زیرمجموعه خود هم حسابکشی میکند. هرچند که دامنه این تفحص به عملکرد دیوان محاسبات در مجلس هفتم و دوران مدیریت محمدرضا رحیمی محدود میشود.
آنچه در پی میآید جدوالی از گزارشهای نظارتی چالش برانگیز مجلس است که جداول کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل 44 از آن تفکیک شده است. جدول شماره سه نیز حمایت نمایندگان مجلس از این گزارشهای نظارتی پس از قرائت سومین گزارش کمیسیون ویژه را نشان میدهد.
گزارشهای نظارتی کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل 44 |
||
عنوان گزارش |
زمان قرائت درصحنعلنی |
اهم مطالب گزارش |
نحوه اجرای اصل 44 |
5 دیماه 89 |
|
نحوه اعطای سهام عدالت |
6 مهرماه 89 |
|
نحوه اجرای اصل 44 |
26 آبان ماه 88 |
|
گزارشات نظارتی چالش برانگیز مجلس |
||
عنوان گزارش |
زمان قرائت درصحنعلنی |
اهم مطالب گزارش |
تفریغ بودجه 85 |
16 بهمن 87 |
یک میلیارد و 58 میلیون دلار از سود سهم دولت ناشی از مازاد بهای نفت خام صادراتی به حساب خزانه واریز نشده است، همچنین 599 میلیارد ریال از مالیات عملکرد شرکت ملی نفت ایران در حسابها منظور نشده است. |
تفریغ بودجه 86 |
25 و 23 فروردین 88 |
2300 میلیارد تومان از درآمد گازی به حساب خزانه واریز نشده است. 1400 مورد تخلف دولت از قانون بودجه سال86 . |
تفریغ بودجه 87 |
در نوبت قرائت |
وزارت اقتصاد و وزارت کشور و شرکتهایی حوزه نفت و بانکها بیشترین انحرافات را داشتند. انحراف دولت در واردات بنزین و گازوئیل بیش از سقف مصوب مجلس مهمترین این انحرافات 72درصدی در اجرای بودجه 87 است. |
گزارش دیوان محاسبات از اجرای ناقص اصل 44 |
در نوبت قرائت |
|
گزارش تفحص از مخابرات |
30آذرماه 89 |
|
حمایت نمایندگان از گزارش کمیسیون نظارت بر اجرای اصل 44 |
|
اسامی نمایندگان/حوزه انتخابیه |
اهم مطالب مطرح شده |
حمیدرضا فولادگر/نماینده اصفهان |
دولت به جای واگذاری تصدیگریهای گروه یک در زمان مقرر، وارد واگذاری گروه دوم شده اما با رعایت اولویت، بار مالی دولت با سرعت بیشتری کم میشد/گروه 2 بنگاهها و صنایع بزرگ را در برگرفته که مهلت واگذاری آنها تا پایان سال 93 است اما در گروه یک بنگاههای کوچک هستند که زمان واگذاری تا پایان برنامه چهارم بود. |
موسی الرضا ثروتی/نماینده بجنورد |
با عدم واگذاری سهام بخش دولتی به بخش خصوصی، تصدیگری دولت کاهش نیافته، در مواردی هم که واگذار شده، مدیریت دولتی در آنها تداوم یافته/شرکتهای زیر مجموعه سایپا، سهام سایپا را خریده که از اعجاب قرن است/وزیر صنایع جلسه محرمانه می گذارد که دوباره این سهام را برای دولت بخرند! |
مهردادلاهوتی/نماینده لنگرود |
40 درصد مانده حساب ذخیره باید به بخش خصوصی می رسید که نرسید/شرکتهای دولتی مانع از ورود بخشهای خصوصی حقیقی میشوند و به همین دلیل است که از تصدیگریهای دولت خلاصی نداریم. |
علیاصغر یوسفنژاد/نماینده ساری |
دستگاههای دولتی هنوز قبول ندارند که باید مسئولیتهایشان را واگذار کنند و به جای آنکه برای واگذاری پیش قدم شوند، اصرار دارند که خدماتشان حاکمیتی است و نباید به بخش خصوصی واگذار شوند. |
شهباز حسنپور/نماینده سیرجان |
کسری منابع، ذهنیت غلط اجتماعی درباره سرمایهداری و بیثباتی در سیاستگذاری مهمترین این مشکلات هستند/کمیسیونها تخلفات و سوء مدیریتهای مسئولان را گزارش دهند. |
حسن شبانپور/نماینده مرودشت |
اهلیت واگذاریها به بخش خصوصی رعایت نمیشود و به جای اشتغالزایی به تعطیلی کارخانهها و بیکاری و اخراج کارگران میانجامد. |
/14111
نظر شما