درحالی‌که بریتانیا بیشترین هزینه انرژی را در کشورهای اروپا دارد، تولید بیش از یک‌چهارم انرژی برق اسکاتلند توسط باد، نیروی آب و دیگر منابع تجدیدپذیر به کاهش این هزینه و آلایندگی زیست‌محیطی انجامیده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، آمارهای رسمی نشان می‌دهد میزان برق تامین شده از منابع تجدیدپذیر نزدیک به 20 درصد افزایش داشته و در مجموع، انرژی برق تولیدی در اسکاتلند را نزدیک به 3 درصد افزایش داده است. اسکاتلند نزدیک به یک چهارم انرژی برق تولید شده را صادر کرده است.

نیاز خانگی مصرف برق نیز کماکان در حال کاهش است، به طوری که در سال 2009 این نیاز نزدیک به 4 درصد و در بین سال‌های 2005 تا 2009 نزدیک به 10 درصد کاهش داشته است.

در طول این 4 سال نیز کشور انگلستان به همین میزان شاهد کاهش نیاز به مصرف بوده، اما مصرف در اسکاتلند هم‌چنان بالاتر است. در حال حاضر نیاز به مصرف برق به ازای هر مترمربع در شمال اسکاتلند بسیار بالاست، اما در بخش‌های مرکزی آن کم‌تر از حد متوسط است.

این عامل به دلیل دسترسی به وسایل گرم‌کننده گازی است؛ چرا که بخش زیادی از شمال اسکاتلند به شبکه گاز متصل نیست. میزان مصرف گاز در هر مترمربع در اسکاتلند در انگلستان بالاترین است، اما به هر حال میزان مصرف بریتانیا و اسکاتلندی‌ها در بین سال‌های 2005 تا 2009 نزدیک به 19 درصد کاهش داشته است.

روسینا کانینگهام، وزیر محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی در این باره گفت: «ما در حال سبز کردن منابع انرژی خود هستیم. اسکاتلند به منابع طبیعی انرژی خصوصا آب دریا دسترسی دارد و به همین دلیل آمارهای ما نشان می‌دهد انرژی تهیه شده در اسکاتلند سبزتر و پاک‌تر از گذشته شده و البته این روند هنوز هم ادامه دارد».

سال 2010 سال فوق‌العاده‌ای برای بخش انرژی‌های تجدیدپذیر بود، چرا که توسعه‌ها و طراحی‌های زیادی در زمینه استفاده از انرژی باد صورت گرفته است.

به این ترتیب اسکاتلند تا سال 2011 به هدف از پیش تعیین شده خود می‌رسد و 31 درصد از انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق منابع تجدیدپذیر تهیه خواهد کرد؛ این در حالی است که دولت تصمیم دارد تا سال 2020 به آمار 80 درصد در این زمینه دست پیدا کند.

اطلاعات منتشر شده توسط دولت نشان می‌دهد قیمت‌های انرژی نیز در طول سال گذشته افزایش یافته است. قیمت بنزین نزدیک به 13.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد که بالاترین قیمت تا زمان حال است. قیمت متوسط گازوئیل نیز در سال گذشته 16.4 درصد افزایش داشته است. به این ترتیب از لحاظ قیمت بنزین انگلستان پنجمین کشور گران در اتحادیه اروپا و از نظر قیمت گازوئیل گران‌ترین کشور اروپاست.

هزینه برق مصرفی قبض‌های مشترکین این کشور در مقایسه با سال 2009 به طور متوسط 26 پوند کاهش داشته و قبض گاز نیز شاهد کاهش 35 پوندی بوده است. این در حالی است که فشارهای زیادی به فراهم‌کنندگان انرژی این کشور آمده تا روش محاسبه قیمت‌های انرژی را برای مشتریان کم‌درآمد و فقیر تغییر بدهند. به این ترتیب می‌توان گفت متوسط پیش‌پرداخت قبض‌های گاز در سراسر بریتانیا تا 58 پوند کاهش داشته است.

از ماه ژانویه تا ژوئن سال جاری قیمت‌های خانگی کم‌ترین میزان را در غرب اروپا و قیمت گاز نیز چهارمین قیمت پایین را در اتحادیه اروپا داشت. برای صنایع نیز قیمت گاز نزدیک به 15 درصد افزایش و قیمت برق نزدیک به 10 درصد کاهش داشته است. زغال هم 18 درصد گران شده است.
50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =