۰ نفر
۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶

در سیاست‌های جهانی رنو‏، هر بازاری اهمیت خودش را دارد.

سایپا پس از خصوصی شدن و حتی قبل‌تر می‌دانست دیگر نمی‌تواند مثل سابق روی کمک‌های دولتی که همیشه به صورت رانت در اختیار داشت حساب کند. آنها همچنین پس از خرید سهام خودشان که به قیمت گزافی نیز همراه شد، فهمیدند نقدینگی افسانه‌ای که با پراید جمع کرده بودند ته کشیده و تا چند سال آینده نیز سود پراید خرج قسط سهامی خواهد شد که خریداری شده است. همچنین آنها با یک بحران مخفی نیز روبرو هستند: در سه سال گذشته سود سالیانه افزایش آنچنانی نداشته و همین زنگ خطری جدی است.

این اما یک روی خودروسازی است که به خاطر پراید همیشه سرزنش می‌شود. سایپا پس از نقل و انتقال سهام هم‌ اینک مستقل‌تر از گذشته می‌توانند وارد مذاکرات،‏ سرمایه‌گذاری‌ها و تصمیم گیری شوند. از سویی تعداد زیاد تکنوکرات‌های مالی در گروه سایپا برای آنها قوت قلب است. انتخاب یک مرد مالی به ریاست هیات مدیره در واقع تاییدی بر این بود که از این پس تکنوکرات‌های مالی قدرتی برابر با تکنوکرات‌های تولید دارند.  

از برنامه آنها برای دوران جدید احتمالا فقط چند مدیر ارشد و نهایتا چند نفر از مرکز تحقیقات اسراتژیک آگاه هستند اما می توان پیش‌بینی کرد از این پس روابط سایپا با رنو به دلایل مختلف افزایش خواهد یافت. اولین موضوع به مناسبات جهانی برمی‌گردد. خودروسازان شرق آسیا نشان داده‌اند بازار آمریکا برای آنها مهم‌تر است اما در سیاست‌های جهانی رنو‏، هر بازاری اهمیت خودش را دارد. از سویی رنو با محصول تندر به خوشنامی در کیفیت رسیده و همین امتیاز رقابتی مهمی در آینده برای سایپا در محصولات احتمالی مشترک خواهد بود. اما مهم‌تر از موارد فوق، روش رنو در ایران است که بر خلاف پژو حاضر به سرمایه گذاری مستقیم بوده و در تامین مالی و فنی می‌تواند دست سایپا را بگیرد. سایپا شاید از اینکه تا امروز رنو در ایران سود مالی زیادی نداشته خوشحال باشد چرا که می‌داند آنها بی‌صبرانه به دنبال افزایش همکاری به قصد کسب سود مالی هستند.

همه این‌ها و این که رنو در تنوع محصول و مخصوصا خودرو‌های برقی و هیبرید از تکنولوژی بالایی بهره می‌برد، می‌تواند از امیدهای سایپا برای آینده باشد. شاید با همین ایده آنها در کوران ولخرجی برای خرید سهام خودشان، حاضر به خرید سهام ایدرو در ایدکو (شریک 49 درصدی رنوپارس) نیز شدند تا اکثریت سهام طرف ایرانی را داشته باشند.

فعلا برای قضاوت زود است اما نباید شک کرد هر سرمایه‌گذاری جدید با نظر مردان مالی خواهد بود که بیش از دیگران قدر پول را می‌دانند. آنها قطعا رنو را زیر نظر گرفته‌اند.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۱
    0 0
    هیچ محصولی به اندازه پراید برایشان سود اور نخواهد بود می شد این پول بجای منفعت طلبی و از کیسیه دولت خرج کردن صرف اوردن فناوری های جدید حذف پراید بشود نه اینکه به قول شما تا چند سال باید پراید بفروشن مردم کشته بشن و از الودگی بمیرن تا این پول برگرده!!!