در میان بازدیدکنندگان سی.ای.اس امسال، مدیران پروژه «هرکودک، یک لپ‌تاپ» هم حضور داشتند که تحت تاثیر تنوع گسترده و هزینه پایین تبلت‌ها تصمیم گرفته‌اند کودکان را به تبلت مجهز کنند.

ابوالفضل کریمی: به گزارش بی‌بی‌سی، در بین تمام علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان سی.ای.اس امسال، پروژه OLPC (هر کودک، یک لپ‌تاپ) هم وجود داشت که به دنبال خرید قطعات ارزان‌قیمت و کم مصرف برای کشورهای در حال توسعه است.

آن‌ها به تازگی یک کامپیوتر هیبریدی ساخته‌اند که میتواند به تبلت تبدیل شود، اما تیم فعال در این پروژه تصمیم دارند تا سال 2012 یک دستگاه مجزا را به مردم این کشورهای در حال توسعه ارائه کنند.

لپ‌تاپ XO-1.75 با قیمت 165 دلار قرار است بعد از تابستان امسال به مدارس کشورهای مختلف جهان ارائه شود. مدل قبلی آن نزدیک به 199 دلار قیمت داشت که به گفته OLPC در بین 2 میلیون کودک توزیع شده‌ است.

مهم‌ترین مشکل در مورد لپ‌تاپ‌های جدید کاهش مصرف برق آن‌ها بود. اد مک‌نیرنی مدیر بخش فن‌آوری OLPC در این باره به بی‌بی‌سی گفت: «ما وات مصرفی این لپ‌تاپ‌ها را از 5 به 2 رساندیم و این کا را با استفاده از چیپ‌های ARM انجام دادیم. به این ترتیب با طراحی جدید می‌توان بین 7 تا 8 ساعت از لپ‌تاپ‌ها بدون نیاز به برق استفاده کرد. با استفاده از تبلت‌ها ما امیدواریم به زمانی بین 10 تا 12 ساعت برسیم». 

مادربرد XO-1.75 که تراشه ها و دیگر قطعات روی آن سوار شده، در پشت نمایشگر لپ‌تاپ جای گرفته و به همین دلیل شما به آسانی می‌توانید نمایشگر این لپ‌تاپ را به طور کامل چرخانده و مانند یک تبلت از آن استفاده کنید. باتری و کیبورد هم نیم دیگر این لپ‌تاپ‌ها را تشکیل داده‌اند.

مارول که یک شرکت سازنده تراشه های کامپیوتری است، از حامیان اصلی پروژه تبلت OLPC به شمار می‌آید. قرار است تراشه ها و پردازنده‌های ساخت این شرکت در تعدادی از تبلت‌های OLPC به کار برده شوند.

مک‌نیرنتی در این باره گفت: «قیمت ارزان قطعات یکی از مهم ترین عوامل موفقیت اپل در فروش بیش از 7.5 میلیون تبلت در سال گذشته بود. ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم در آینده نزدیک مشابه با همین تجربه را تکرار کنیم. یکی از مهم‌ترین قطعات در لپ‌تاپ‌های و تبلت‌هایی که ما ارائه می‌کنیم اجزای solid state و گیت‌هایNAND هستند که قیمت سیستم‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. همین موضوع در مورد صفحات لمسی هم صادق است. ما فکر نمی‌کردیم بتوانیم هزینه خرید این صفحه نمایش‌ها را تقبل کنیم تا این که در سال گذشته قیمت آن‌ها نزدیک به 50 درصد کاهش پیدا کرد. به این ترتیب ما امیدواریم در آینده نزدیک تبلت‌های ارزان قیمت را برای کشورهای در حال توسعه و فقیر جهان فراهم کنیم».

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
    1 18
    به نظر من ادب و اخلاق خوب بهترین نعمته برای کودکان