افزایش صادرات و ارزآوری در صنعت سنگ، نیازمند برنامه و نگاه تخصصی

مدیرعامل دوازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران، افزایش صادرات و ارزآوری در صنعت سنگ کشور را نیازمند نگاه تخصصی و حمایت بیشتر برای رفع موانع در این خصوص عنوان کرد.

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی؛ بهنام نیک فر که در حاشیه برگزاری نمایشگاه دوازدهم " محلات و نیم ور" در نشست خبری با اصحاب رسانه سخن می گفت، به این موضوع تاکید کرد و ادامه داد : در سالهای گذشته و پیش از رکود فعلی به دلیل بازار خوب داخلی، صادرات و جذب بازارهای خارجی چندان مورد توجه نبوده و از این مسئله غفلت شده است که در برنامه ریزی های آتی صنعت سنگ باید در اولویت قرار گیرد.

وی تعیین عوارض سنگین برای صادرات را یکی از موانع پیش روی فعالان این عرضه دانست و بیان کرد : میزان و تنوع ذخایر مواد معدنی در ایران، مناسب است و نیم ور محلات نیز دارای ظرفیت های بسیاری در زمینه تولید و فرآوری می باشد، قطعا اگر حمایت های بیشتری برای رفع موانع و مشکلات حوزه صادرات در صنعت سنگ صورت گیرد، امکان توسعه و پیشرفت وجود دارد.

نیک فر به لزوم بهره گیری از فناوری و نگاه تخصصی فعالان معدنی و صنعت سنگ کشور در راستای رونق بخشی به صادرات، تاکید کرد و اضافه نمود : برای ارتباط با دانشگاه ها جلسات متعددی برگزار و حتی در بحث های تخصصی از دانشگاه امیر کبیر به ویژه در مباحث بخش معدن کمک گرفته شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در دوره هفتم تصریح کرد : با وجود اعمال تحریم های ظالمانه حضور شرکت های داخلی و خارجی در عرصه صنعت سنگ، در این نمایشگاه با رشد خوبی مواجه بوده و با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی استان و اتاق بازرگانی ایران و اراک، حتی مشوق هایی به منظور ترغیب حضور تجار و رایزنان بازرگانی خارجی در این نمایشگاه در نظر گرفته شد  و از تمامی اتاق های بازرگانی کشورهای مختلف و رایزنان تجاری و سفرای آنها در ایران دعوت شده که در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

مدیرعامل دوازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران با اشاره به اینکه در نمایشگاه دوازدهم حدود ۴۰۰ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند و ۱۵ تا ۲۰ درصد از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه مربوط به واحدهای تولیدی استان مرکزی است، افزود : ۲۰ هزار تن سنگ کوپ از بیش از ۲۰۰ معدن ایران از ۱۸ استان کشور در این نمایشگاه عرضه می شود و برگزاری اولین نمایشگاه تعمیق ساخت داخل صنعت سنگ کشور، با هدف توسعه و توانمندسازی صنایع داخلی و به منظور تامین و تجهیز بخش فرآوری و استخراج معادن سنگ، از تفاوت های نمایشگاه امسال با دوره های گذشته است.

نیک فر با تاکید به اینکه اولین سایت خصوصی نمایشگاهی کشور را راه اندازی و سرمایه گذاری کرده ایم، ادامه داد : یکی از مشکلات بخش خصوصی مسایل مالی است و در این نمایشگاه از سال ۹۴ تاکنون برای تامین هزینه های موجود، سرمایه لازم از فروش سهام تامین شده و اکنون در پوشش هزینه ها و همچنین زیرساخت ها و امکانات زیربنایی با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستیم. در صورت واگذاری کامل زمین نمایشگاه، سرمایه گذاران ترغیب می‌شوند که سایت نمایشگاه را به بهره برداری صد درصدی برسانند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود حضور هنرمندان پیکرتراش و به طور خاص دکتر «فرزانه اسعدی» از هنرمندان مطرح و چهره ماندگار کشور را از برنامه های ویژه نمایشگاه دوازدهم در مدت چهار روز برگزاری، عنوان کرد و اظهار داشت : به هنر پیکرتراشی و مجسمه سازی در صنعت سنگ که ارزش افزوده بسیاری هم دارد، آنگونه که مورد انتظار بوده و باید توجه نشده است.

نیک فر با بیان اینکه در قالب ارتباط صنعت و هنر، از اساتید بزرگ این حوزه با هدف استفاده بهینه و ایجاد ارزش افزوده از ضایعات سنگ دعوت شده، افزود : یکی از برنامه های آتی، راه اندازی انجمن خاص این هنر و در کنار آن شروع فعالیت مرکز تحقیقات و پژوهش و برگزاری دوره های آموزشی است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1309086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =