۶ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
باغ تیتو، باغ همیشه زنده در بافق یزد!

​​​​​​​یکی از شهرهای ایران در قلب کویر قرار گرفته است که از بهترین شهرهای خشتی جهان نیز به شمار می‌آید. در این شهر جاذبه های توریستی بی شماری نهفته است. یزد شهر زیبای کویری در کویر مرکزی ایران، زیبایی‌های منحصربفردی را در دل خود جا داده که بازدید از هرکدامشان، دری را به دنیایی نو می‌گشاید.

در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم به باغ تیتو در بافق سری بزنیم، پس همراهمان باشید.

باغ تیتو یکی از باغ‌های قدیمی و زیبای بافق است که می توانید با بازدید از آن، شاهکار معماری ایرانی را از نزدیک نظاره‌گر باشید. این باغ به فرمان حاکم یزد، در ابتدای قرن 13 میلادی ساخته شد. علت نام گذاری این باغ بخاطر تو در تو بودن اتاق‌های آن است و تیتو نیز در فرهنگ دهخدا به معنی مرغ آبی است.

تیتو 1000 مترمربع مساحت دارد و از خشت و گل ساخته شده است. در وسط باغ، عمارت باغ تیتو قرار گرفته است. باغ سرسبز و زیبای تیتو در دل کویر، بسیار دیدنی و تماشایی است و اما چه رازی این باغ را با اینکه در قلب کویر قرار دارد، همیشه سرسبز نگه داشته است؟

علت سرسبزی این باغ به جریان دائمی آب قنات یوسف شاهی باز می‌گردد که آن را تا به امروز از خشکسالی به دور نگه داشته است. این باغ از بخش‌های مختلفی از جمله اتاق خان نشین، تالار، بادگیر، اتاق سریدار، بادگیر و هشتی تشکیل شده است که هر بخش آن به ویژه ایوان‌ها، با گچ‌کاری‌های زیبایی تزیین شده‌اند. بادگیر 13 متری عمارت باغ تیتو در گذشته‌ای نه چندان دور وظیفه خنک‌سازی و تهویه هوای داخل را بر عهده داشته است و در وسط این باغ حوضی پر از آب وجود دارد که درختان انگور سایه‌ی دل‌انگیزی را بر سطح آن می‌گستراند. در ادامه تصاویر زیبایی از این باغ و عمارت آن را باهم تماشا می‌کنیم.

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =