لزوم تعامل  همه دستگاه‌ها در اجرای طرح سلامت روانی اجتماعی سراج

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان کردستان گفت: همکاری همه دستگاه ها با دانشگاه علوم پزشکی در اجرای طرح سلامت روانی اجتماعی سراج ضروری است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، فرانک قدسی در هفتمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت اظهار داشت: برای تحقق سلامت روانی و اجتماعی جامعه به هم‌افزایی بین دستگاهها و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی نیاز است.

وی با اشاره به دستور کار دوم جلسه یاد شده بیان کرد: خودکشی یکی از آسیب‌های اجتماعی است که در تمام دنیا برای آن برنامه‌ریزی‌های مدون و منظم انجام می‌گیرد و در کشور ایران نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش این آسیب انجام شده که در سطح استان  نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان در این جلسه همکاری همه دستگاه ها با علوم پزشکی در اجرای طرح سلامت روانی اجتماعی سراج،  پیگیری طرح جامع سلامت محور و مراقبت از بیماران در منزل و خدمات بیمه این بیماران توسط بیمه سلامت،  اجرای برنامه عملیاتی کاهش آسیب خودکشی توسط علوم پزشکی و باهمکاری بهزیستی تنظیم و با مشارکت دستگاه های مربوطه و اعلام طرح ایجاد مرکز سرطان سینه توسط جهاد دانشگاهی و علوم پزشکی در جلسات تخصصی با حضور  صاحب نظران بررسی و نتایج به دبیرخانه کار گروه را مصوب کرد.

حجت الاسلام سید محمد سادات رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: براساس فرهنگ دینی ما خودکشی  پدیده منفور است و می‌توان یکی از دلایل گسترش این مشکل را نفوذ فرهنگ غرب بیان کرد.

وی با بیان اینکه برخی عرفان های نوظهور مانند اشو و یا عرفان فالاندوفا که به جامعه ورود یافته عامل خودکشی است، افزود: برخی بازی‌های رایانه‌ای نیز مخاطب را به سمت خودکشی سوق می‌دهند و باید در دستورکار قرار گیرد و روی آنها کار شوند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کردستان خاطرنشان کرد: شاید ضعف ایمان عمده‌ترین عامل خودکشی باشد  چراکه پوچ‌گرایی درغرب موجب خودکشی شده اما در فرهنگ دینی ما معتقدیم که با مرگ همه چیز تمام نمی‌شود و باید آسیب خودکشی با پیگیری مقوله‌های مختلفی که در گسترش این امر دخیل هستند، کنترل شود.

محسن شجاعی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کردستان نیز در این جلسه اعلام کرد: آسیب‌های اجتماعی نه از بین می روند و نه ریشه کن می شوند اما با اقدام به موقغ می تواند کنترل و کاهش یابد.

وی  افزود: بهزیستی بحث راه‌اندازی  مرکز فوریت‌های اجتماعی را در قالب اورژانس اجتماعی را فعال کرده است که این مرکز با هدف مداحله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی طراحی شده است و افراد متخصص در زمینه های مددکاری، روانشناسی و امور اجتماعی مداخله خواهند داشت.

شجاعی  تصریح کرد: از آسیب‌های اجتماعی رایج جامعه خودکشی است که می‌توان با مداخله در دسترس اجازه ندهیم که خودکشی به فوت منجر شود و برای این مهم همکاران ما دوره‌های متعددی را گذرانده‌اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کردستان افزود: خط تلفن ۱۲۳ به صورت شبانه روزی فعال است و در تمام مناطق استان در دسترس بوده و مداخلات لازم را نیروهای ما خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای همکاری با فرماندهی انتظامی در قالب پلیس ۱۱۰، آتش نشانی و اورژانس ۱۱۵ منعقد شده که در مواردی که اقدام به خودکشی صورت می‌گیرد همکاری لازم انجام پذیرد.

چیا سهراب نژاد رئیس جهاد دانشگاهی استان کردستان نیز در این جلسه به راه‌اندازی مرکز خدمات، تخصصی درمان سرطان سینه در استان توسط جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: این مرکز با نظارت و همکاری علوم پزشکی راه‌اندازی می‌شود و جهاد دانشگاهی مکان لازم را برای راه‌اندازی این مرکز تامین می‌کند.

سهراب نژاد بیان کرد: این مرکز برای کاهش هزینه‌های خانواده‌هایی که درگیر این بیماری هستند با پشتوانه مرکز پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1343718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =