۱ نفر
۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
نظریه‌ای از سردار سلیمانی که آمریکا را عصبانی کرد

محسن پاک‌آیین عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی در گفت‌وگو با فارس ضمن تشریح چرایی برگزاری چنین نشستی، از نظریه بین‌المللی شهید قاسم سلیمانی سخن گفت که توانست جهان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به برگزاری نشست «شهید سردار سلیمانی و امنیت منطقه‌ای» که ذیل کنفرانس بین‌المللی صلح و عدالت از دیدگاه مقام معظم رهبری در روز ۲۰ بهمن ماه، چه نسبتی میان صلح و عدالت با امنیت وجود دارد؟

سردار شهید سلیمانی با زهد، تقوا، خلوص در کارها، صداقت در زندگی و دوری از هوا و هوس و اعتقاد راسخ به ولایت فقیه و اجرای فرمایشات رهبری و حفاظت و صیانت از جمهوری اسلامی، تبدیل به اسوه اخلاق برای همه ما شد. این امنیتی که در جمهوری اسلامی داریم را مدیون خون سردار سلیمانی‌ها هستیم. باید این سرمایه‌ها که دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند را حفظ کنیم و قدرش را باید بدانیم.

درباره سؤال شما باید بگویم که سردار شهید سلیمانی که قهرمان و پیشقراول جبهه مبارزه با تروریسم بود، نظریه‌ای تحت عنوان «امنیت منطقه‌ای» را مطرح کرد که بر مبنای آن برای تأمین امنیت منطقه، همه کشورهای منطقه باید امن باشند؛ به عبارتی بدون امنیت سوریه، عراق و ایران و لبنان امن نمی‌شود و بدون امنیت عراق، دیگر کشورهای منطقه روی آرامش را نخواهند دید.

ما در منطقه بسیار خطرناکی که تروریسم در آن توسط آمریکا و اذناب آن مثل رژیم صهیونیستی و عربستان خلق و تجهیز شده قرار داریم و باید همه کشورهایی که هدف تروریسم هستند، برای تأمین امنیت منطقه‌ای علیه تروریسم بجنگند. او معتقد بود اگر بخواهیم کشورمان از امنیت خوبی برخوردار باشد، باید مرزهای امنیتی را از داخل به بیرون گسترش دهیم. سردار سلیمانی تفکر امنیت برون‌مرزی را بسیار خوب انجام داد و در صحنه مقابله با عوامل ناامنی از جمله تروریسم مردانه جنگید و در این راه به شهادت رسید.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و هیأت همراه وی طی سالیان گذشته نماد مبارزه با تروریست‌های جنایتکار موجود در منطقه عراق و سوریه به ویژه گروه تروریستی بین‌المللی داعش بودند. همه می‌دانند که داعش تا پشت دروازه‌های بغداد آمده بود. هدف داعش، تصرف کربلا، نجف و کردستان عراق بود. یکی دیگر از اهداف این گروهک تروریستی و خطرناک، تجزیه سوریه و الصاق بخشی از سوریه به رژیم صهیونیستی برای تامین امنیت این رژیم اشغالگر بود.

سردار سلیمانی در پیروزی‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه حزب الله و مجاهدین فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی شریک بود. او به عنوان فرمانده سپاه قدس، این لشکر بدون مرز اسلام برای کمک به مستضعفان جهان از جمله یمن، افغانستان، عراق، سوریه، بحرین و فلسطین، تا آخرین لحظه عمر خود برای نابودی تروریسم و ایجاد امنیت در منطقه جنگید و شهید شد.

تروریسم دولتی آمریکا، عامل اصلی سردار سلیمانی و یاران شهیدش شد. تروریسم دولتی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

«ترور» به قتل سیاسی به وسیله اسلحه معنا شده است. تفاوت عمده تروریسم دولتی و تروریسم غیردولتی در مجری آن است؛ بدین معنی که مجری و طراح اعمال تروریستی غیردولتی افراد، گروه‌ها و احزاب‌اند و مجری و طراحی اعمال تروریستی دولتی، یک دولت یا چند دولت خاص هستند.

دخالت دولت یا دولت‌ها در اعمال تروریستی ۲ گونه است: اولاً به صورت مستقیم؛ یعنی یک دولت، اقدام تروریستی را علیه دولت دیگر انجام می‌دهد. ثانیاً به صورت غیرمستقیم؛ یعنی یک دولت با ایجاد گروه‌های تروریستی و تجهیز و هدایت آن‌ها با اسلحه، مهمات و وسایل پیشرفته نظامی، آنان را وادار به ترور مخالفین خود می‌کند. مصادیق عمده تروریسم دولتی در عصر حاضر، رژیم صهیونیستی و آمریکا و اسرائیل هستند.

در پرونده جنایی تروریسم آمریکا، اعمالی از جمله حمله به افغانستان بدون مجوز شورای امنیت و کشتار ده‌ها هزار نفر مردم غیرنظامی و بیگناه، حمله به عراق به بهانه داشتن سلاح هسته‌ای و با هدف دستیابی به نفت عراق، حمایت مالی، سیاسی و تبلیغاتی از سازمان‌های تروریستی مثل داعش، القاعده، النصره، بوکوحرام و منافقین، حمایت از رژیم تروریستی اسرائیل و جلوگیری از صدور یا اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت علیه این رژیم، کمک اطلاعاتی برای ترور عماد مغنیه، سیدعباس موسوی رهبر حزب الله، ترور ابوعلی مصطفی دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین به وسیله جرج بوش دوم و این اواخر نیز دستور مستقیم ترامپ به پنتاگون برای شهادت سردار سلیمانی، شهید ابومهدی و همرزمان آن‌ها که همه از مصادیق آشکار تروریسم دولتی هستند.

همچنین حملات پهپادی آمریکا به خودروی غیرنظامی حامل سردار شهید سلیمانی و هیأت همراه عملاً به منظور تقویت حرکت جدید تروریستی داعش در عراق نیز مصداق بارز تروریسم دولتی است. سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به دعوت دولت جمهوری عراق به عنوان مقام رسمی دولت ایران در این کشور حضور داشت که مورد هدف عملیات نظامی تروریستی دولت آمریکا در خاک کشور عراق قرار گرفت. این اقدام نظامی با هر معیار یا بهانه‌ای که صورت گرفته باشد، یک اقدام تروریستی جنایتکارانه است. ترور در یک کشور مستقل یعنی عراق، علیه یک مقام رسمی یک کشور مستقل یعنی ایران، در منطقه فرودگاه غیرنظامی بغداد و در اتومبیل غیرنظامی، یک اقدام نظامی تروریستی و جنایتی نابخشودنی و بزدلانه است.

آیا از دید حقوقی، محکومیت این اقدام قابل تصور و پیگیری است؟

بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ رییس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود. بنابراین از ابعاد حقوق بین‌الملل، این ترور بدون مجوز سازمان امنیت، بدون مجوز و اطلاع دولت عراق و حتی بدون مجوز کنگره آمریکا انجام شده و این عملیات تروریستی آمریکا، علاوه بر آنکه موجبات نقض قوانین و مقررات بین المللی را فراهم کرده، اصل تمامیت سرزمینی عراق و اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها را هم نادیده گرفته است.

این اقدام تروریستی آمریکا موجب افزایش تنش در منطقه شده و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی را به مخاطره انداخته است. شورای امنیت سازمان ملل باید به مسئولیت خود عمل کند و با توجه به پیامدهای وخیم این ماجراجویی نظامی و خطرناک آمریکا نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی، این اقدام جنایتکارانه تروریستی دولتی دولت آمریکا را به صراحت محکوم کند. جمهوری اسلامی ایران هم حق دارد از همه حقوق خود بر اساس اصول و موازین بین‌الملل برای اتخاذ اقدامات لازم و مقتضی در استیفای حق ذاتی دفاع مشروع خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد استفاده کند و در این رابطه اقدامات تلافی جویانه خود را در هر زمان و در هر مکان و به هر نحوی که تشخیص دهد، اتخاذ کند.

ارتباط تروریسم دولتی آمریکا با افول این کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

گرفتار شدن آمریکا در باتلاق تروریسم، نشانگر ضعف و استیصال است و افول تدریجی این کشور را نشان می‌دهد. اقدام به تحرکات تروریستی به همان میزان که بزرگ‌تر باشد، زوال و نابودی عاملان آن را سرعت می‌بخشد. امروز در دنیا کسی به ترور متوسل می‌شود که منطق ندارد. برای یک نظام و یک رژیم سیاسی، ضعف حقیقی و افول قدرت وقتی شروع می‌شود که آن رژیم، استدلال سیاسی و قانع‌کننده‌ برای کار خود نداشته باشد و لذا با تمسک به ترور، حقانیت سیاسی خود را از دست می‌دهد.

وقتی حقانیت سیاسی رژیمی از دست رفت، آن وقت قدرت معنوی خود را از دست داده و افول او شروع شده است. امروز ملت‌های منطقه سرشار از نفرت آمریکا هستند. این تنفر، مخصوص ملت ما نیست؛ همه‌ ملت‌های منطقه از آمریکا و اسرائیل متنفرند. این نفرت را خود آن‌ها به وجود آورده‌اند. کسانی که به حقوق، استقلال، عزت و ناموس و مرزهای ملت‌ها تعرض می‌کنند، خودشان این ملت‌ها را از نفرت خودشان پُر می‌کنند. این را ما نمی‌گوییم بلکه بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی جهان می‌گویند که امروز در دنیا و به خصوص جهان اسلام، هیچ دولتی‌ منفورتر از دولت آمریکا نیست.

آینده حضور آمریکا در منطقه را چگونه می‌بینید؟

بی‌تردید امروز محور مقاومت بیش از هر زمان دیگر پوینده و سرافراز با قدرت به مسیر خود ادامه خواهد داد و با توجه به رویش‌های جدید و استقبال جوانان مبارز جهان اسلام از پیوستن به محور مقاومت، این تروریسم دولتی آمریکا و صهیونیسم است که با ترور سردار شهید، تاوان سختی را متحمل خواهد شد که نهایت آن به خروج نظامیان تروریست آمریکا از منطقه و فراهم شدن زمینه برای آزادی قدس شریف و سرزمین تاریخی فلسطین فراهم خواهد شد.

* منتشر شده در خبرگزاری فارس . ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1348958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =