می‌گویند در آخرین دوره گرمایش زمین،‌ سطح آب دریاها به 8 تا 9 متر بالاتر از زمان حال رسیده بود، ‌اما برخی دانشمندان معتقدند یخ‌های قطب جنوب بسیار مقاومند و آب حداکثر تا 1.5 متر بالا می‌آید.

بهنوش خرم‌روز:‌ یکی از معماهایی که با افزایش دمای زمین با آن مواجه شده‌ایم،‌ این است که با گرمایش زمین،‌ یخ‌های قطبی دوام خواهند آورد یا نه. پاسخ به این سوال،‌ چالش مهمی است؛ زیرا آب شدن یخ‌های قطبی می‌تواند به معنای نابودی بسیاری از سواحلی باشد که امروزه خانه انسان‌های بی‌شماری در سراسر جهان هستند. در این زمینه، فرضیه‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از جدیدترین این فرضیه‌ها می‌گوید یخ‌های قطبی جان‌سخت‌تر از آنی هستند که تا به حال تصور می‌کردیم.

به گزارش نیوساینتیست، پایه لایه‌های یخی منطقه غربی قطب جنوب زیر سطح آب قرار دارد و همین مسئله باید ثبات آن‌ها را کم کند. اگر این یخ‌ها فرو بریزند، ‌سطح آب دریاهای آزاد در سراسر زمین تا 5 متر بالا می‌آید. به همین دلیل این که یخ‌های قطب جنوب دوام خواهند آورد یا نه،‌ بحث داغ دانشمندان علوم آب‌وهوا است.

اما مطالعات جدید دیوید سوگن از دانشگاه ادینبورگ انگلستان نشان می‌دهد که این یخ‌ها باثبات‌تر از آن هستند که ما تا به حال تصور می‌کردیم. محققین در این مطالعه لایه‌های یخی نزدیک به طاق مرکزی واقع در غرب قطب جنوب را بررسی کردند. آن‌ها به طور خاص،‌ یخ‌های سخت آبی‌رنگ را بررسی کردند،‌ یعنی جایی که  بادها یخ را می‌سایند و سنگ‌های زیرین نمایان می‌شوند.

دانشمندان میزان ایزوتوپ بریلیومی را که بر اثر برخورد اشعه کیهانی به سنگ‌ها در این لایه‌ها انباشته می‌شود، بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که این لایه‌ها 200هزار سال پیش شکل گرفته‌اند؛ به عبارت دیگر، حداقل 200هزار سال است که آنها سر جای خود باقی مانده‌اند. 

این بدان معنی است که لایه‌های یخی قطب جنوب آخرین دوره مابین دوره‌های یخبندان را در 125هزار سال پیش تحمل کرده و از بین نرفته‌اند.

البته اصلا انتظار نداشته باشید که این آخرین فرضیه در مورد یخ‌های قطبی باشد. رابرت کوپ از دانشگاه پرینستون چندی پیش مطرح کرده بود که در دوره مابین دوره‌های یخبندان اخیر زمین، سطح آب دریاهای آزاد بین 8 تا 9 متر بالاتر از الان بوده که بخشی از آن نتیجه آب شدن یخ‌های قطب جنوب بوده است. بنابراین اگر ادعای تازه سوگن درست باشد، ‌نباید در آن زمان سطح آب این همه بالا می‌رفت.

چه کسی درست می‌گوید؟ دانشمندان همچنان در حال بررسی هستند. اما حتی اگر بخش‌های مرکزی یخ‌های قطب جنوب گرمایش زمین را تاب بیاورند‌، لایه‌های سطحی و لبه‌ها ذوب خواهند شد. تیم نایش از دانشگاه ویکتوریا در نیوزلند می‌افزاید:‌ «ذوب شدن یخ‌های حاشیه‌ای و منطقه گرین‌لند،‌ تا سال 2100 به اندازه یک متر (شاید 50 سانتی‌متر بیشتر یا کم‌تر) سطح آب را بالا می‌برد. این میزان دو برابر حداکثری است که در سال 2007/ 1386 توسط گروه بین‌دولتی تغییرات آب‌وهوایی اعلام شد».

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =