بیژن ارژن با بیان اینکه شاعران در کانون یک حرکت ادبی قرار دارند، به خبرآنلاین گفت: «هر حرکت جدیدی که در شعر صورت میگیرد زمانی میتواند تبدیل به یک جریان شود که در طول زمان تداوم داشته باشد. شاید شاعران در آن لحظهای که شعر میگویند از این جریان خبر نداشته باشند ولی بعد از گذشت مدتها میفهمند که خود سردمدار این حرکت بودند.»
وی توضیح داد: «برای نمونه جریان شعر نیمایی در ادبیات معاصر که در زمان وقوع، بسیاری از شاعران شک داشتند که آیا این حرکت و جریان باقی خواهد ماند یا خیر و بسیاری از افراد معتقد بودند این جریان شعری ماندگار نخواهد بود، اما امروز میبینیم بعد از گذشت چند دهه از عمر آن همچنان به عنوان یک جریان ادبی در حوزه شعر باقی مانده است.»
عضو شورای موسیقی صدا و سیما با بیان اینکه نوع نگاه شاعران دانشجو و طلبه به هم نزدیک است، اظهار داشت: «ممکن است نگاه طلبه که آبشخور اندیشه او کتابهای دینی است با نگاه دانشجو که آبشخور اندیشه او کتابهای علمی و آزاد است کمی متفاوت باشد که البته طبیعی است ولی در مجموع نوع نگاهها در تضاد با یکدیگر نیست.»
وی در عین حال به برخی از آفتهای جشنوارهای نیز اشاره کرد و گفت: «یکی از آفتهای جشنوارههای شعر این است که عدهای از شاعران به صورت حرفهای مشغول کنگرهها و جشنوارهها میشوند و بیشتر به دنبال کسب جوایز هستند تا ارتقای ارزشهای معنوی.»
شاعر رباعیسرای کشور ادامه داد: «اینگونه افراد برای هر موضوعی شعر میگویند و گاه مشاهده میشود در اغلب جشنوارهها نیز جایزه میگیرند در حالی که شرکت زیاد یک شاعر در جشنوارههای مختلف او را از رسالت اصلی خود دور می کند.»
ارژن با اشاره به نقش شعر در دهههای بعد از انقلاب، شعر دوران جنگ، را به نوعی سلاح جامعه در آن روزگار عنوان کرد گفت: «بعد از جنگ شعرها به صورت اجتماعی، عاشقانه و حتی اعتراض درآمد و در دهههای اخیر نیز شعر فرم و ظاهر جدیدی به خود گرفت.»
ارژن در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه تاثیرگذاری شعر و ادبیات بر جامع، تاکید کرد: «شاعران جوان امروز باید تمام ظرفیت خود را به کار ببندند تا شعرشان در دهههای بعد حرفی برای نسلهای آینده داشته باشد.»
54
نظر شما