«کرونا» ترمز قیمت گوشت را بُرید؛ باز هم پای دلالان در میان است

طی روزهای اخیر برخی سودجویان با سوءاستفاده از همزمانی شیوع کرونا در کشور موج جدیدی از گرانی‌های ناباورانه را در بعضی از کالاهای اساسی مردم ایجاد کرده‌اند به طوری که ترمز قیمت گوشت قرمز در بازار افسار گسیخته برید.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان ؛ مدت‌هاست گرانی گریبانگیر بازار گوشت قرمز شده، قیمت‌ها سر به فلک گذاشته و مردم کم‌درآمد توان خرید یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند و این کالای پروتئینی از سفره و سبد خوراک خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط جامعه حذف گردیده و به رغم تمام تمهیدات در نظر گرفته قیمت این منبع تأمین پروتئین کاهش قابل توجهی نیافته است.

هرچند که روند کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت‌ها از اوایل مهر تا دی ماه به گفته مسئولان به دلیل افزایش بارندگی‌ها، عدم صادرات، رشد عرضه و تاثیر نسبی کسادی بازار در قصابی‌های اصفهان کاهش داشته؛ اما با شیوع ویروس کرونا در کشور و خبرهایی مبنی بر قرنطینه‌ کردن استان‌ها تقاضا برای مصرف موادغذایی و ذخیره‌سازی آن افزایش داشته و علی‌رغم آنکه کمبودی در عرضه دام سبک و سنگین وجود ندارد، اما دلالان با سوء استفاده از هجوم افراد برای خرید، قیمت گوشت را افزایش دادند.

هرچند طی هفته گذشته مسئولان دولتی از عرضه ۲۰ هزار تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار شب عید خبر داده بودند که در دو بخش بازار آزاد با قیمت ۵۰ هزار تومان و عرضه در قالب طرح معیشتی با نرخ ۴۰ هزار تومان انجام شود، ولی شواهد و خبرها حاکی از افزایش ۳۰ تا ۶۰ هزار تومانی بهای گوشت در مناطق مختلف بازار پیش از توزیع گوشت دولتی است.

 برخی از قصابان در شهر اصفهان این گرانی را ناشی از تقاضا ندانسته و بیان کردند که خبر قرنطینه شدن شهرها مهمترین دلیلی است که مصرف و ذخیره‌سازی گوشت توسط مردم را افزایش داده است.

قصابان اصفهانی معتقدند کاهش تقاضا در بازار برای آلایش گوسفند نظیر جگر، دنبه و پوست از دیگر دلایل سیر صعودی نرخ گوشت قرمز در بازار اصفهان است و هر میزان فروشنده بتواند قیمت بیشتری از این اقلام به دست بیاورد، قیمت گوشت کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر در این شرایط صادرات پوست هم متوقف شده و درآمدی از این محل نصیب فروشندگان نمی‌شود، ضمن اینکه تقاضا برای کله‌پاچه کاهش یافته و متاسفانه بعضی از افراد به نیت سودجویی برخی مسائل را مطرح کرده‌اند از جمله اینکه آلایش گوسفندی در کشور دیگر مصرفی ندارد یا حمل و نقل با مشکل مواجه شده و ویروس کرونا عامل تمام اختلالات است که صحیح نبوده و سودجویی است.

همچنین عدم مراجعه مردم به طباخی‌ها، جگرکی‌ها و تعطیلی تالارهای عروسی و برگزار نشدن مراسم سوگواری و ... به دلیل ترس از شیوع کرونا علت گرانی ناگهانی گوشت قرمز است زیرا در چنین شرایطی که کشتارگاه دام را با قیمت مشخص از دامدار خریداری کرده به علت کاهش تقاضای کله و پاچه، جگر و پوست نرخ تمام شده گوشت را در زمان عرضه افزایش داده است.

براساس این گزارش که برخی از سودجویان ویروس کرونا را عامل اختلال در حمل و نقل و آلایش دام عنوان و به افزایش قیمت اقدام کردند، عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفته است آنقدر گوشت قرمز موجود است که اگر تولید داخل کفاف نیاز بازار را ندهد و حتی کسانی بخواهند از این فرصت سوء استفاده کرده و عدم عرضه داشته باشند، ضمن برخورد با آنها گوشت‌ها را در بازار توزیع خواهیم کرد. همچنین اعلام می‌کنم همکارانم در سطح بازار حضور دارند و با هرگونه حواشی در قیمت گوشت قرمز به بهانه ویروس کرونا برخورد شدید خواهند کرد.

در این میان کارشناسان دامپزشکی معتقدند ویروس کرونا هیچگونه تاثیری بر حیوانات اهلی مانند گاو، گوساله و گوسفند ندارد و به این حیوانات منتقل نمی‌شود این نوع از ویروس مربوط به حیوانات وحشی است و دلیل افزایش قیمت گوشت، رشد میزان تقاضا به‌دلیل هجوم مردم برای خرید گوشت بوده و مافیا از این مسئله در حال سوءاستفاده هستند و گوشت را گران کرده‌اند.

یکی از شهروندان اصفهانی پیرامون اینکه قیمت گوشت در شمال و جنوب اصفهان در شرایط عادی براساس توان خرید مردم از ۲ تا ۸ هزار تومان متفاوت است، گفت: کالاهایی که شهروندان احساس می‌کنند در صورت قرنطینه‌سازی باید ذخیره‌ کنند با تقاضای بالا و سیر صعودی قیمت‌ها روبه‌رو است.

این خانم ۴۵ ساله اصفهانی با بیان اینکه طی روز گذشته یک کیلوگرم گوشت درجه یک گوسفندی را از درب قصابی ۱۴۰ هزار تومان خریداری کرده در حالی که اوایل بهمن ماه ۹۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود، اظهار داشت: قصابان گرانی ۴۰ تا ۶۰ هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی را دلیل خرید غیر مستقیم از واسطه‌گران بیان می‌کنند و اینکه حاشیه سود دلالان با قیمت تمام‌شده تولید دام فاصله بسیاری دارد.

گرانی گوشت قرمز با کاهش نرخ کله پاچه و جگر

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان پیرامون اینکه برخی از قصابان دلیل گرانی گوشت را کمبود دام سبک در میادین اعلام کرده‌اند، گفت: دام مورد نیاز اصفهان از استان‌های همجوار لرستان، آذربایجان شرقی، فارس و همدان تامین می‌شود که با مسدود شدن مسیرها به هر علتی مانند بارندگی، سیل، زلزله و کرونا طبیعتا گوسفند زنده در میادین نصف جهان هم کاهش می‌یابد.

اصغر پورباطنی با بیان اینکه از هفته گذشته به دلیل کاهش سرعت عرضه گوسفند و سیر نزولی ارزش آلایش دام کله، پاچه، جگر و پوست؛ قیمت گوشت درجه یک گوسفندی در بازار اصفهان از ۹۸ به ۱۰۵ هزار تومان افزایش داشته است، اظهار داشت: اگر دام به میزان کافی در میادین باشد و قصابان بتوانند آلایش را با قیمت مناسب بفروشند نرخ گوشت قرمز در بازار تا ۸۰ هزار تومان هم پایین می‌آید.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی از شهروندان طی تماس با ما از افزایش ۶۰ هزار تومانی نرخ گوشت گوسفندی و فروش آن با بهای ۱۴۰ هزار تومان در هر کیلوگرم گلایه‌مند بوده‌اند، افزود: چنین موضوعی صحت ندارد مگر اینکه مشتری متقاضای گوشت درجه یک بدون استخوان و دنبه باشد زیرا قیمت‌ها ۲۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل نیمه تعطیل بودن تالارها، رستوران‌ها، کبابی‌ها و بریانی‌ها تقاضای گوشت قرمز در اصفهان کاهش یافته است، گفت: قیمت قانونی نرخ گوشت قرمز درجه یک در بازار اصفهان ۱۰۰ هزار تومان است اما براساس کیفیت برخی مغازه‌داران تا هر کیلو ۱۰۵ هزار تومان هم عرضه می‌کنند.

وی درباره اینکه قیمت گوشت گوسفندی بنا بر کیفیت در سطح بازار اصفهان متفاوت است، اظهار داشت: اصفهان در تأمین دام سبک خودکفا نیست و به دلیل تامین کالای مورد نیاز از استان‌های همجوار در تعیین نرخ دام هم خیلی دخالت ندارد.

پورباطنی با اشاره به اینکه چنانچه قیمت دام زنده گوسفند افزایش یابد طبیعتا بهای گوشت هم سیر صعودی خواهد داشت، افزود: نوسانات نرخ آلایش گوسفند بر افزایش و کاهش قیمت گوشت گوسفندی بسیار تاثیرگذار است از هفته گذشته تاکنون با افت ۵ تا ۶ هزار تومانی آلایش، بهای گوشت قرمز هم رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی اکنون با نزدیک شدن به ایام نوروز و کاهش مهمانی‌های دورهمی و مراسم استقبال کمتری از جگر و کله‌پاچه می‌شود و برخی از قصابان با خریداری این اقلام به قیمت پایین و ذخیره در سرخانه‌های مخصوص آنها را به موقع برای فروش عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان درباره اینکه اکنون در شرایط تحریم‌ها پوست دام برای تجار پاکستانی، افغانی و آلمانی صادر نمی‌شود، بیان کرد: در حال حاضر کاهش نفت از ۷۰ به ۳۳ دلار بر قیمت‌های عرضه پوست به دیگر کشورها بسیار تاثیرگذار است.

وی در ارتباط با وضعیت بازار گوشت قرمز در اصفهان اظهار داشت: گوشت قرمز به اندازه نیاز در بازار وجود دارد اما به دلیل کاهش زمینه گوسفند افزایش قیمت داشته‌ایم.

پورباطنی درباره قدرت خرید مردم در آستانه عید نوروز، گفت: شهروندان هنوز هم خرید می‌کنند اما طبیعی است که به دلیل وضعیت اقتصادی کنونی قدرت خرید آنها پایین است.

وی با بیان اینکه اصفهان مانند دیگر شهرها مراتع نداشته و ظرفیتی برای تامین دام سبک به اندازه نیاز در آن وجود ندارد اما در تأمین دام سنگین در خود اصفهان مشکلی نداریم، افزود: اگر قیمت از منطقه‌ای که گوسفند تهیه می‌شود مدیریت و کاهش پیدا کند، نرخ گوشت هم سیر نزولی خواهد داشت.

 هر چند که شنیده‌ها و شواهد حاکی از گرانی کالاهای اساسی مردم در شرایط فعلی کشور حکایت دارد و دلایل مختلفی برای افزایش افسارگیسخته قیمت‌ها مطرح می‌شود اما مردم نباید با شایعه پراکنی نگران وضعیت تامین اقلام ضروری خود باشند و به اصطلاح در دام دلالان نیافتند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد باید در گام نخست نظارت‌ها و مدیریت دستگاه‌های نظارتی برای کوتاه کردن دست سودجویان از جیب شهروندان سرعت بیشتری بگیرد و برای تعدیل قیمت‌ها شرکت پشتیبانی دام بخشی از ۲۰ هزار تن گوشت تنظیم بازار شب عید را برای آسودگی خیال هموطنان در اختیار آنها قرار دهند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1363293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =