۵ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰

معمای حقوق معلمان

شیرزاد عبدالهی
معمای حقوق معلمان

اشکال کار سازمان برنامه در سال 94 تا 98 این بود، که اعتبارات رتبه‌بندی معلمان را از محل اعتبارات فصل 10 تامین کردند.

حالا استدلال می‌کنند که بخشنامه افزایش 50 درصد حقوق کارمندان (اسفند98) برای معلمان به صورت ناقص اجرا شده، زیرا معلمان قسمتی از مزایای بخشنامه 50 درصد را در قالب رتبه‌بندی پیشخور کرده‌اند. آقایان نوبخت و ترکمن ناگهان متوجه این ظلم شده‌اند و می‌خواهند جبران کنند.

کاری به انگیزه و نیت آقایان ندارم. راه‌حل قانونی این است که مسیر رتبه‌بندی را از مسیر افزایش 50 درصد فصل 10 جدا کنند. آقای نوبخت گفته است: «پیش‌نویس لایحه نظام اصلی رتبه‌بندی معلمان برای ارائه به مجلس با کمک فکری و عملی اعضای این جلسه حتما آماده و در اسرع وقت برای تصویب به مراجع ذی‌صلاح ارسال شود». از سال 92 تا حالا وزرای آموزش و پرورش هر سال اعلام کرده‌اند که به‌زودی لایحه رتبه‌بندی تقدیم مجلس می‌شود! تبدیل رتبه‌بندی به موضوعی رفاهی برای افزایش حقوق خلاف قانون است. بعضی همکاران استدلال می‌کنند عنوان و محل تامین اعتبار چه فرقی می‌کند؟ مهم این است که مبلغی به حقوق‌ها اضافه شود.

با چنین دیدگاهی سال 94 و 98 کسی اعتراض نکرد که چرا هزینه رتبه‌بندی را از فصل 10 تامین می‌کنید؟ تا اینکه بخشنامه افزایش 50 درصد پیش آمد و معلوم شد سر معلمان کلاه رفته است. حالا هم که مثلا می‌خواهند جبران کنند دوباره به وصله‌وپینه روی آورده‌اند و آقای نوبخت گفته که فاز جدید رتبه‌بندی را از محل اعتبارات «فوق‌العاده ویژه فصل دهم قانون مدیریت» تامین می‌کند. یک سال دیگر نه نوبخت در سازمان برنامه حضور دارد و نه ترکمن در معاونت پشتیبانی وزارتخانه، اما مشکلات این وصله و پینه‌ها دامن معلمان را می‌گیرد و مسئولان جدید طبق معمول تقصیرها را گردن قبلی‌ها می‌اندازند. به نظر من خواسته اصلی، هم‌ترازی واقعی حقوق معلمان با کارمندان و حداقل کارکنان ستادی و اداری وزارت آموزش و پرورش است. همکارانی که در ستاد کار می‌کنند و در این جلسات حضور دارند به ندای وجدان خود پاسخ بدهند و واقعیت‌ها را بگویند و اسیر بازی با کلمات و اصطلاحات قانونی و فنی نشوند. از آقای کمیجانی و هم‌حزبی‌هایش انتظاری ندارم ولی انتظار دارم آقای رضاخواه و مخصوصا نماینده سازمان معلمان که در جلسه موضع شجاعانه‌ای گرفته بود، اسیر صحنه‌آرایی نشوند و این استدلال که قانون دست آقایان را بسته است را باور نکنند.

اگر پایبند به قانون هستند چرا اعتبار مالی اجرای دو راهکار سند تحول را که ظاهرا در راستای کیفیت‌بخشی کار معلمان است از محل اعتبارات فصل 10 قانون مدیریت خدمات تامین کرده و مجددا همین را تکرار می‌کنند؟ دوستان با مقایسه فیش حقوقی معلمان و فیش چاق و چله کارمندان سازمان برنامه و بودجه و هر وزارتخانه و سازمان و دستگاه اداری، حتی همین وزارتخانه فقیر اجازه لفاظی ندهند. بحث حقوق معلمان و تفاوت آن با حقوق کارکنان اداری، بحث انتزاعی و اسکولاستیک نیست؛ یک مساله عینی است. دلیلش این است که معلمان فقط حقوق خشک و خالی می‌گیرند اما کارمندان حتی در وزارت آموزش و پرورش چندین ردیف اضافی دیگر هم دارند.

چرا معلمان از آن مزایا بی‌بهره‌اند؟معروف است که در قرون وسطی جلسه‌ای علمی با حضور کاردینال‌ها و اسقف‌ها برگزار شده بود. ساعت‌ها و شاید روزها مباحثه کردند تا تعداد دندان‌های اسب را تعیین کنند. ده‌ها نفر سخنرانی کردند. آخر سر کشیش جوانی پیشنهاد کرد که یک نفر بیرون برود و دهان اسبی را باز کند و دندان‌هایش را بشمارد. کشیش جوان را از جلسه اخراج کردند و در صورت جلسه نوشتند: «موضوع لاینحل است».

* منتشر شده در روزنامه آرمان ملی | چهارشنبه سوم اردیبهشت ۹۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1380024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =