مجسمه ظریف و عجیبی که باور نمی کنید از مرمر باشد! +تصاویر

دوره باروک در اروپا را به انحطاط تئاترش می‌شناسند. به همین دلیل هنرمندان اروپایی در این دوره روندهای هنری دوره رنسانس را از سر گرفتند و آن‌ها را به شکل نقاشی‌ها و مجسمه‌های نمایشی درآوردند.

از هنرمندانی که تاریخ‌دانان هنر احترام خاصی برای آثارشان قائل‌اند می‌توان به مجسمه‌ساز ایتالیایی جان لورنسو بِرنینی اشاره داشت. البته او شاگرد زبردستی به نام جولیانو فینِلی را نیز پرورش داده بود که کمتر او را می‌شناسند. فینلی در سال ۱۶۰۱ در شهر تورانو دی کارارای کشور ایتالیا چشم به جهان گشود و مجسمه‌سازی را به‌طور رسمی در شهر ناپل آموزش دید. این هنرمند جوان در سال ۱۶۲۲ به رم نقل‌مکان نمود و دل‌بستگی بالای او به ساخت مجسمه‌های زنده‌نما برنینی مشهور را متقاعد کرد تا او را به‌عنوان دستیار خویش برگزیند.

فینلی تحت آموزش و سرپرستی برنینی توانایی هنری و ارتباطات سیاسی خود را نیرو بخشید. ازآنجایی‌که برنینی معمولاً از طرف پاپ اوربان هشتم، قدرتمندترین سیاستمدار آن دوره به مأموریت هنری گماشته می‌شد، فینلی فرصت یافت تا بر روی آثار هنری بسیار مهمی کار کند. یکی از این آثار مجسمه نیم‌تنه برادرزاده پاپ اوربان هشتم، ماریا دوگلیولی باربرینی بود که در سال ۱۶۲۱ به دلیل شرایط خاص زایمان از دنیا رفته بود.

توجه فینلی به جزئیات در احیای رخسار ماریا دوگلیولی باربرینی و ساخت مجسمه نیم‌تنه او که دستورش در سال ۱۶۲۶ صادر شد، به‌خوبی نمایان است. این مجسمه‌ساز در تراشیدن جزئیات لباس مجسمه آن‌قدر دقیق عمل کرده است که توری حاشیه چین آن با واقعیت مو نمی‌زند؛ اگر ببینید در نگاه نخست فکر می‌کنید واقعاً از پارچه است ولی در اصل همه‌اش مرمر است. حتی می‌توان نخ گردن‌بند او را به‌وضوح دید.

شوربختانه، برنینی نمی‌خواست دستیارش فینلی را در شهرت با خود شریک کند و به همین دلیل این فرصت را به او نداد که اثرش را به محضر پاپ تقدیم کند. دیگر مشارکت‌های فینلی در آثار برنینی نیز زیر سایه شهرت فراوان استاد دیده نشدند و او در سال ۱۶۲۹ تصمیم گرفت کارگاه هنری برنینی را ترک کند. مهارت بسیار ویژه او در به تصویر کشیدن تک‌تک جزئیات چیزی است که آثار او را از کارهای برنینی متمایز می‌سازد و زیبایی‌ خاص هنری‌اش را به رخ می‌کشد.

مجسمه‌ساز دوره باروک جولیانو فینلی این مجسمه ظریف و واقع‌نما از بردارزاده پاپ اوربان هشتم، ماریا دوگلیولی باربرینی را آفریده است.

مجسمه نیم‌تنه ماریا دوگلیولی باربرینی در موزه لوور.

توجه او به جزئیات واقعاً ستایش‌برانگیز است. اگر کارش را ببینید فکر می‌کنید از توری واقعی برای حاشیه لباس مجسمه استفاده کرده است، درحالی‌که همه‌اش مرمر است.

جزئیات حاشیه لباس مجسمه ماریا دوگلیولی باربرینی در موزه لوور.

ظرافت‌های دقیق و زیبای حاشیه لباس مجسمه ماریا دوگلیولی باربرینی.

زبردستی خاص فینلی را می‌توان در شمار فراوانی از آثار برنینی مشهور مانند «مجسمه آپولو و دافنه» نیز شاهد بود.

منبع: لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1380930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =