۳۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
خیر رسانی کروناویروس به کتاب

امید است که نمایشگاه کتاب، امسال، برگزار نشود؛ تا هم منجر به انضباط مالی ناشران شود و هم کمک نماید تا ناشران، پذیرای شرایط نوینِ توزیع و عرضه‌ی ارزان کتاب باشند.

هر ساله، نمایشگاه کتاب که به‌طور اعجاب‌برانگیزی وصف بین‌المللی را نیز یدک می‌کشید و در واقع، فروشگاه بزرگِ داخلی بود؛ آن‌هم نه با همه‌ی عنوان‌های جدید! جای امیدواری دارد که امسال، برگزار نشود. برگزار نشدنِ آن، به‌یقین، هم منجر به انضباط مالی ناشران خواهد شد اگر با این اتفاقِ خوشایند، کنار بیایند و هم کمک شایانی خواهد نمود تا ناشران، خود را برای همیشه، با شرایط نوین خصوصاً توزیع اینترنتی و فروش آنلاین، وفق دهند.

با مثبت‌نگری به نتایج حاصل‌از شیوع ویروس کرونا، می‌توان ضرورتِ رعایت فاصله‌ی فیزیکی را که بنا به نقلی، چه‌بسا بایستی تا دو سال آینده، لازم‌الرعایه باشد، بهانه نمود و پیشنهاد داد؛ وقت آن است که سایت و پایگاه خبری دائمی راه‌اندازی شود و نمایشگاه آنلاین کتاب را برای همیشه داشته باشیم و به تبع آن، توزیع اینترنتی و فروش آنلاین را نیز برای همه‌ی عنوان‌های جدید اعم‌از کتاب‌های منتشرشده و در شرف انتشار، منظور نمود. و برای تبلیغ آن نیز از تمام ظرفیت ابزارهای اطلاع‌رسان در فضای سایبر بهره گرفت.

بدیهی است که از این فرصت پیش‌آمده باید حداکثر بهره‌برداری را نمود؛ بهترین زمان است تا بخش خصوصی ورود نماید و فعال‌سازی سایت و پایگاه خبری نمایشگاه اینترنتی کتاب را در تمامی سطوح و گروه‌ها و موضوع‌ها و زمینه‌های نشر برعهده بگیرد.

بدون تردید، برگزاری نمایشگاه اینترنتی کتاب، منتهی به حرکت در مسیر توزیع اینترنتی و فروش آنلاین خواهد شد و در این اثنا، ناگزیر از بهره‌مندی از دیگر روش‌های نشر کتاب هستیم. به‌یقین، انتشار فایل صوتی کتاب‌ها نیز رونق خواهد گرفت؛ هرچند ممکن است در ابتدای راه، فقط مخاطبان خاص برخی‌از کتاب‌ها، جویای فایل صوتی کتاب باشند ولیکن به‌زودی شاهدِ اقبال عمومی خواهیم بود.

پرواضح است که در این میان، متولیان امر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید تصدی‌گری خود را کاهش دهند و هم بودجه‌ی تخصیصی را. و البته بهترین وجه حمایت دولت، تقویت چشمان ناظر است و دیگر هیچ!

 چه کسی چشم دیدنِ خیررسانی کروناویروس را ندارد!؟

* پژوهش‌گر مسایل حقوقی و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1390169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =