در مجلس رقص سه ساعت دور هم جمع می‌شوند و بعد سه سال بدگویی‌ها ادامه دارد! برای چه این احمق‌ها یکدفعه به جشن و سرور افتاده‌اند؟ در ایالت قحطی و گرانی بیداد می‌کند، آن وقت آنها به فکر مجلس رقص می‌افتند!

نمایشنامه «نفوس مرده» نوشته میخاییل بولگاکوف بر اساس رمانی از نیکالای گوگول با ترجمه آبتین گلکار در 127 صفحه و به قیمت 2000 تومان از سوی انتشارات هرمس منتشر شد. این کتاب متنی است که بولگاکف بر اساس رمان «نفوس مرده» شاهکار گوگول در قالب نمایشنامه تنظیم کرده و در آن مهمترین ایده‌های موجود در اثر نویسنده از جمله نابخردیها و بی‌عدالتیهای موجود در روابط ارباب و رعیتی آن زمان، جهل جوامع شهرستانی و عقب‌ماندگی فرهنگی و اخلاقی ملاکان روسیه را به‌خوبی بازتاب داده است.

مهر نوشت: ویژگی‌های شخصیتی که گوگول در قهرمانان رمان خود گنجانده است مانند خست، نخراشیدگی، لاقیدی و ساده‌لوحی در ادبیات روسیه و خارج از آن به ضرب‌المثل تبدیل شده و تا امروز نیز تازگی و گیرایی خود را از دست نداده است.

در کمدی چهار پرده‌ای «نفوس مرده» می‌خوانیم: «معلوم نیست چه کسی مجلس رقص را اختراع کرده؛ مرده شور خودش را ببرند و مخترعش را! سه ساعت دور هم جمع می‌شوند و بعد سه سال بدگویی‌ها ادامه دارد! برای چه این احمق‌ها یکدفعه به جشن و سرور افتاده‌اند؟ در ایالت قحطی و گرانی بیداد می‌کند، آن وقت آنها به فکر مجلس رقص می‌افتند!...»

میخاییل آفاناسییویچ بولگاکوف (1891-1940) از مشهورترین و پرخواننده‌ترین نویسندگان سده بیستم روسیه که آثار منثورش از جمله مرشد و مارگاریتا، دل سگ، گارد سفید و تخم مرغهای شوم شهرت جهانی دارند، در عالم تئاتر و نمایش نیز صاحب‌نظر بود و آثار ارزشمندی در این قلمرو پدید آورد.

191/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ن IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    باز از اون تيترهايي زديد كه خودتون ميدونيد...