۰ نفر
۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۰
راه خروج صنعت خودروسازی از بن‌بست

وزیر جدیدصنعت معدن وتجارت گفته است : "به نیابت ازطرف مسئولان از مردم عذرخواهی می کند و انحصار خودرو را خواهد شکست!"

درک این نکته که مردم از وضعیت صنعت و تجارت ناراضی اند گام اول است که خوشبختانه استانداری با تجربه بارسیدن به منصب صنعت به نیکی آن را دریافته است! اما واقعیت مهمی که وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن توجه داشته، شکستن انحصار صنعت خودروسازی است. سالهاست به بهانه های ناشناخته حتی به بهانۀ حفظ اشتغال نامرغوب ترین خودروها را با کیفیت پایین وقیمت های گزاف در اختیار مردم قرار داده اند و هر وقت هم تولید انباشته ای داشته اند، دولت به داد خودروسازان رسیده و حتی در ابتدای دولت روحانی ده ها هزار خودرو انبار شده را با تسهیلات بانکی برای مردم فروختند.

صنعت خودرو ایران که قدمت آن به قدمت صنعت خودرو کره جنوبی است متاسفانه علیرغم داشتن بازاربی رقیب و انحصاری و تعرفه های سنگین واردات خودرو خارجی نتوانسته همپای نیازهای مردم پیش رود، و رضایت نسبی آنها را برانگیزد. در ماه های اخیر نیز از آشفته بازار ارزی و افزایش قیمت ها و بازگشتن دست واسطه ها و برخی رانت خواریهای ناپیدا که متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس نیز گرفتار آن شده و محکوم گردیدند ضربات سختی را به پیکر صنعت خودروسازی کشور واردساخته است!

نهادهای نظارتی به جای معلول ها یکبار برای همیشه باید علت های اصلی عقب افتادگی صنعت خودرو را شناسائی  و اعلام کنند تا چاره جوئی اساسی صورت گیرد.
حضور افراد کم انگیزه در مجموعه های مختلف خودروسازی و دهها شرکت زیرمجموعه ، فقدان دانش فنی روز و استانداردهای کیفی مناسب، نقش نیرو های مخربی که سالها از رشد صنعت قطعه سازی با واردات قطعات بنجل چینی ممانعت کردند! انگیزه ها و سلایق شخصی مدیران در کنار کم توجهی به کارگران و تکنسین ها و مهندسین و... از عوامل مهم در عقب افتادگی صنعت خودروسازی کشور است. اگر وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت که دارای سابقه مثبتی در توسعه اقتصادی کرمان بوده بتواند واقعاً به این قول خود عمل کند و انحصار را با فضای رقابتی در خودروسازی بشکند کاربزرگی برای نجات صنعت خودروسازی کرده است.
این سیستم تنبل وابسته به حمایت و رانت دولتی قادر به تحول نیست . باید طرحی نو در انداخته شود حال که وزیر محترم قصد شکست انحصار صنعت خودرو را دارد. ضمن دعوت از نخبگان دانشگاهی و صنعتگران و سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج و داخل تدابیر لازم برای تضمین سرمایه آنان و حداقل حمایت های قانونی و تسریع در کار متقاضیان سرمایه گذاری به عمل آورد. تجربه خودروسازی کرمان می تواند الگوی مناسبی برای خروج صنعت خودروسازی از انحصار باشد.

* استاندار سابق سمنان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1459291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید رئیسی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 0
    اقای چاوشی خوب حرفهایی زدی اما قسمت اخر کرمان خودرو واقعا کرمان خودرو صد درصد منتاژ زمانی خودروسازی درست میشه مواد اولیه خودرو داخل تولید بشه بعد طراحی
  • محمد IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 0
    اقای رزم حسینی تازه اومده تو وزارت ، گرمه مگه مافیای خودرو میذاره انحصارش بشکنه؟ شما که هیچ رییس جمهورش هم زورش بهشون نمیرسه، مگه وزیر قبلی رو کی عزل کرد؟؟؟رییس جمهور یا مافیای خودرو؟؟؟ اقای رزم بیا از جاهای کوچیکتر تو وزارتخونه ت شروع کن، مثلا ببین بالاخره کی بود که به طور غیر قانونی ثبت سفارش خودرو رو انجام داد و بعدش چی شد؟ یا نه بیا جاهای کوچیکتر ، چرا دوتا شرکت غول ارزدولتی گرفتن باهاش ذرت تراریخته دامی وارد کردن ،باهاش پفک و اسنک و پفیلا ساختن دادن به بچه های معصوم؟ چرا اسم شرکتها رو اعلام نکردن؟ چرا محصولات دامی شون از تو بازار جمع نشد به خوراک بچه ها رسید؟ آقای رزم حسینی شما زورت به دوتا کارخونه پفک سازی نمیرسه، میخوای یقه خودرو سازها روبگیری؟؟؟؟ البته انقدر ایرادات تو اون وزارت خونه هست که بخوای بگی یک شاهنامه میشه، بالاخره وزارتی که معاونین ش میرن ماموریت خارجی سر از مقبره محمدرضا پهلوی در میارن و خبردار وایمسیتن عکس میگرن ازین بهتر نمیشه
  • ناشناس IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    3 0
    ای کاش به گفته فرمانده سپاه پاسپورت و شناسنامه ی بزرگان خودرو ساز رو بگیرن و وارد کردن خودرو های خارجی با قیمت خودروهای اونارو آزاد کنن تا خودشون بفهمند چه آشغال هایی تولید می کنند و درب کارخانه هایشان را تخته کنند تا جوان های غیور بتوانند به کمک دولت های محترم به طراحی و تولید روی آورند