۲ نفر
۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
روایتی از یک ترور تاریخی؛اسرائیل و تروریسم دولتی

در ساعت ۱ بامدارد ۱۶ آوریل ۱۹۸۸خلیل الوزیر معروف به ابو جهاد در منزل خود در منطقه سیدی بوسعید در شمال شهر تونس پایتخت این کشور، آخرین رویدادهای انتفاضه سنگ را بر روی یک نوار ویدئویی مشاهده می کرد که ناگهان صدای حرکت مشکوکی توجه وی را جلب کرد.

در آن سوی ساحل دریای مدیترانه ۱۶۱ قایق جنگی و یک زیر دریایی مجهز که در آن روسای موساد، شاباک، گروه ۸۳۰۰، فرماندهان نیروهای دریایی و هوایی، اسحاق شامیر نخست وزیر و اسحاق رابین وزیر جنگ وقت حضور داشتند رمز عملیات برای ترور ابوجهاد به تیم ترور موساد ابلاغ شد.

تیم ترور موساد مرکب از ۸ تن از زبده ترین تروریست های گروه "سیرت متکال" موساد که در میان آنان دو تن با لباس های زنانه بودند به در ورودی منزل شماره ۲ کوی سیدی بوسعید نزدیک شدند. سگ نگهبان منزل با مشاهده تروریست ها به سمت آنان هجوم برد اما تروریست ها با شلیک چند گلوله از مسلسل مجهز به صدا خفه کن، سگ را کشتند و به سمت ابو یوسف راننده پیر ابوجهاد که پشت فرمان اتومبیل بود، یورش بردند و او را به قتل رساندند.

خلیل الوزیر قرار بود ساعت ۴ بامداد از تونس به مصر سفر کند و از این رو ابویوسف در اتومبیل در انتظار خروج ابوجهاد از منزل بود.

ابو یوسف راننده فلسطینی خلیل الوزیر " ابوجهاد" که در آن زمان ۶۷ سال سن داشت بیش ۲۰ سال خالصانه در خدمت ابو جهاد بود زیرا از شم امنیتی بالایی برخوردار و مورد اطمینان خلیل الوزیر بود.

ابوجهاد صدای سگ و سپس سکوت آن را بلافاصله در ذهن خود تجزیه و تحلیل کرد و سریعا به سمت اسلحه کمری خود رفت و پشت در ورودی منزل کمین گرفت. اما تیم ترور با ابزار پیشرفته ای که در اختیار داشتند در ورودی را شکسته و در برابر چشمان همسر "بانو انتصار الوزیر" و فرزندانش بیش از ۶۰ گلوله به سوی ابو جهاد شلیک کردند و او را به شهادت رساندند.


یکی از تروریست ها که لباس زنانه بر تن داشت و دوربین فیلمبرداری با خود حمل می کرد از تمام عملیات فیلمبرداری کرد در حالی که سایر تروریست ها از زیر تخت ابوجهاد مقدارزیادی اسناد سری را با خود بردند. گزارش هایی که پس از ۳۰ سال از این عملیات منتشر شده نشان می دهد که تیم ترور موساد بیش از یک سال برای اجرای این عملیات در یک ویلای مشابهی متعلق به موشه یعلون وزیر جنگ سابق اسرائیل در تل آویو تمرین کرده بود.

 مجموعه نیروهای شرکت کننده در عملیات ترور خلیل الوزیر حدود ۷۰۰ نفر بودند که هدایت آنان را اسحاق شامیر نخست وزیر وقت به عهده داشت در حالی که رهبری عملیات تیم تروریستی سیرت متکال موساد را ایهود باراک عهده دار بود.

از عجایب این عملیات این بود که وقتی خلیل الوزیر خطر را احساس کرد بلافاصله به سمت تلفن ویژه منزل خود حرکت کرد اما تلفن قطع بود و به همین دلیل ابوجهاد یقین حاصل کرده بود که مورد حمله تروریستی موساد قرار گرفته است.

این بزرگترین عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در طول ۷۰ سال اخیر بوده؛ خلیل الوزیر" ابو جهاد" که اسرائیل برای ترور وی ۷۰۰ نفر را مامور کرده بود یکی از رهبران میدانی فلسطین تلقی می شد و در شکل گیری انتفاضه سنگ که در سال ۱۹۸۷آغاز شد نقش مهمی بر عهده داشت. او همچنین از موسسان جنبش فتح بود که با بسیاری از رهبران انقلابی جهان در ارتباط بود و هنگام شهادت ۵۲ سال سن داشت. موساد که در سال ۱۹۵۱ با فرمان دیوید بن گوریون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی تشکیل شد در طول این مدت بیش از ۲۷۰۰ عملیات موفق تروریستی را در سراسر جهان انجام داد.

گفته می شود بودجه سالانه موساد بیش از ۳ میلیارد دلار است که در چند حوزه از جمله جمع آوری و تحلیل اطلاعات، پژوهش پیرامون خطراتی که امنیت رژیم صهیونیستی را تهدید می کند، تعقیب هزارن شخصیت مخالف اسرائیل در سراسر جهان و ترور آنان در صورت لزوم، جذب عناصر اطلاعاتی مخصوصا در کشورهای دارای مواضع ضد اسرائیلی، شنود از سفارتخانه های خارجی هزینه می شود.

یک مرکز بزرگ مانیتورینگ در جنوب تل آویو با حضور صدها کارمند به صورت شبانه روز و از رهگذر پایش رسانه های خارجی تحرکات افرادی که در تعریف رژیم صهیونیستی، دشمن تلقی می شوند را رصد می کند. با این که شمار افراد شاغل در موساد کاملا سری است اما گزارش ها نشان می دهد که بیش از ۷ هزار افسر ورزیده اطلاعاتی به طور رسمی و ۱۴هزار نفر به طور موردی و به صورت مأمور خدمت با این سازمان مخوف تروریستی همکاری می کنند.

چندین تیم ورزیده ترور از جمله تیم های "سیرت متکال وکیدون" زیر نظر مستقیم رئیس موساد مأموریت انجام عملیات تروریستی موساد در خارج از اراضی اشغالی را به عهده دارند.

بر اساس گزارش یک مرکز تحقیقاتی فلسطینی سازمان تروریستی موساد در طول۷۰ سال گذشته ۲۵ هزار شخصیت فلسطینی و حدود ۳ هزار اندیشمند و نویسنده عرب و دانشمند هسته ای مدافع مساله فلسطین را ترور کرده است. در ترورها، عمدتاً موساد شیوه های مسمومیت با انواع ماده سمی خطرناک، تیراندازی مستقیم و بمب گذاری را تعقیب می کند اما همه عملیات همراه با موفقیت نبوده است.

در دسامبر سال ۱۹۹۷ میلادی ۶ افسر موساد با گذرنامه جعلی کانادایی برای ترور خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس وارد امان پایتخت اردن شدند. آنها با تعقیب خالد مشعل در خیابان "وصفی التل " موفق شدند با استفاده از یک آمپول، ماده سمی خطرناکی را به گردن رئیس دفتر حماس تزریق کنند اما همراهان وی ۲ نفر از عاملان ترور را دستگیر کردند در حالی که ۴ افسر دیگر به سفارت رژیم صهیونیستی در امان پناه بردند.

خالد مشعل به بیمارستان نظامی ملک حسین برای مداوا و معالجه منتقل شد اما چون نوع سم تزریق شده بر بدن مشعل مشخص نبود نتوانستند او را به حال طبیعی خود بازگردانند و او را زیر دستگاه تنفسی قرار دادند.

دستگیر شدگان مدعی بودند که از اتباع کانادا هستند اما وقتی سفیر این کشور در اردن با این تروریست ها ملاقات کرد با طرح چند سوال از آنها صریحاً اعلام کرد که اتباع کانادا نیستند و گذرنامه هایشان جعلی است.

ملک حسین پادشاه وقت اردن بلافاصله با بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا تماس گرفت و به او اخطار کرد که اگر اسرائیل تا ۵ ساعت دیگر پادزهر این مواد را در اختیار پزشکان معالج خالد مشعل در امان قرار ندهند شخصا دو تروریست اسرائیلی دستگیر شده را در میدان عمومی شهرامان و در ملاء عام به دار خواهد آویخت.

کلینتون بلافاصله با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تماس گرفت و به او دستور داد که سریعا پادزهر را با بالگرد به اردن منتقل کنند تا پزشکان اردنی خالد مشعل را نجات دهند.

این عملیات شکست خورده موجب شد تا دانی یاتوم رئیس وقت موساد از سمت خود استعفا دهد اما ملک حسین شرط عفو عاملان ترور خالد مشعل را آزادی شیخ احمد یاسین اعلام کرد؛ رهبر جنبش حماس که دوره حبس ابد خود را در زندان های اسرائیلی طی می کرد.

بنابراین موساد بیش از این که یک سازمان اطلاعاتی صرفاً دولتی باشد یک سازمان تروریستی ورزیده است که مستقیما زیر نظر سازمان "سیا " آمریکا فعالیت می کند و بدون اجازه و هماهنگی با این سازمان هیچ عملیاتی را در خارج انجام نمی دهد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1463067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =