۲۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
پروانه وکالت، شاید اشتغال ایجاد کند اما درآمد، نه!

اینکه کمسیون اقتصادی مجلس علیرغم مشغله های فراوانِ تخصصی به عرصه تصمیم سازی برای نهاد وکالت ورود کرده مبین این موضوع است که الحمدالله و المنه وضعیت اقتصاد کشور در عالی ترین حالت ممکن ثبات یافته،تمام فارغ التحصیلان مشغول کار با درآمد عالی هستند جز بچه های حقوق.

آنچه که در این دو سال گذشته مستمر و لاینقطع در قالب هجمه و چالش علیه تنها نهاد مدنی کشور مطرح شده،علیرغم صراحت قانون،نقد و ایراد بر تشریفات صدور پروانه وکالت است که شاید بتوان سرمنشا اختلاف نظرهای مطروحه را در تفاوت دیدگاه دو طرف قضیه به آینده حرفه ای و معیشتی مشتاقان ورود به این حرفه ، نقش و جایگاه نهاد وکالت و کانون وکلا پس از تحقق چنین طرحی است.

حامیان و موافقان طرح های اقتصادی بر این باور اشتباه پافشاری دارند  که صرف صدور پروانه وکالت و داشتن مجوز فعالیت در حرفه وکالت،برابر است با اشتغال و کسب درآمد حال اینکه مخالفان چنین دیدگاهی حسب تجربه ی عملی خویش مستند به آمار و ارقام برگرفته از فعالیت های حرفه ای وکلای جوان با ابراز نگرانی از تحقق چنین وضعیتی مدعی اند که ایجاد توقع اشتغال با صدور پروانه وکالت دروغ بزرگی است که به خورد جوانان جویای کار می دهند.

بیش از نیم قرن تجربه کانون وکلا همراه با رصد و بررسی شیوه ی فعالیت وکلای جوان و به اصطلاح تازه کار موید این موضوع است که صرف داشتن مجوز فعالیت در این حرفه برابر با کسب درآمد نخواهد بود خاصه در دهه های اخیر که برخی تصمیم سازی ها  و برنامه های رسانه ملی سبب نگاه منفی جامعه به حرفه وکالت شده، سبب شدند همان اندک جماعتی هم که به ضرورت وجود وکیل دادگستری در دعاوی باور داشتند از این باور خویش دور شوند.در تایید این ادعا دلایلی متعددی قابل تحلیل است که ساده ترین استدلال با قیاس آمار پرونده های جاری دادگستری با تعداد وکلای حاضر در محاکم به این نتیجه ختم می شود، افزایش آمار پرونده ها با آماراشتغال وکلا رابطه معکوس داشته که می توان عمده دلیل تحقق چنین فضایی  را عدم فرهنگ سازی مناسب در استفاده از خدمات وکلا توسط رسانه ها و صد البته کم کاری کانون های وکلا جستجو کرد.

اخیرا در نتیجه ی الزام وکلا به ثبت قرارداد الکترونیکی این امر محرز و مسلم شد که غالب وکلا در طول چند ماه گذشته قراردادی ثبت نکرده،قادر به کسب درآمد نبوده اند،با وجود چنین امر مسلمی برخی معاندان بی توجه به آینده ی جوانانی که با هزاران امید و آرزو به شوق کسب درآمد خودشان را در قامت وکیل دادگستری می بینند،ابتدا وکالت را کسب و کار تعریف،سپس صدور پروانه وکالت را در حد پروانه ی کسب تنزل داده،مجوز فعالیت در یک حرفه تخصصی را همسنگ سایرحِرف و مشاغل دانسته تا بر اشتباهات خویش توجیه مرجحی ولو به اشتباه ارائه کنند.

در علم اقتصادر اشتغال  را به معنای داشتن شغل و پیشه تعریف و از شغل به فعالیتی منظم که در عوض دریافت پول انجام می شود یاد می کنند!حال با همین تعریف ساده این پرسش مطرح است که داشتن پروانه وکالت در کدام تعریف ،شغل یا اشتغال شناخته می شود؟

در عموم نظام های اقتصادر چهار روش برای اشتغال زایی تعریف می شود:1-سرمایه گذاری دولتی :توسعه زیر ساخت ها  وسرمایه گذاری دولت در پروژه های نظامی و عمرانی و واگذاری آن به بخش خصوصی2-سیاست های مالی:دولت به سیاست های انبساطی پولی مشوق های مالی ایجاد تا سرمایه گذاران وارد بازار شده اشتغال ایجاد کنند از جمله راهکارهای از این دست بخشودگی مالیاتی است 3-یک سهم از بازار روشی است که در ایران به طرح های زود بازده در قالب کارگاه های تولیدی جایگزین کارخانه ها شهره  است، که آثار تجربه تلخ اجرای چنین سیاستی بدون مطالعه در دولت پیشین بر کسی پوشیده نیست.4-اشتغال زایی از طریق ایجاد طرح و ایده های نو کارآفرینی با تکیه بر تعریف درست کارآفرینی که ابتدا به معنای ایجاد اشتغال نبوده بلکه هدف ابتدایی ایجاد کار و سپس اشتغال است.

با توجه به این امر که در تعریف استانداردهای کارآفرینی ایجاد اشتغال را مرحله ی دوم کارآفرینی می دانند آیا ادعای ایجاد اشتغال با تودیع مجوز فعالیت (صدور پروانه)ادعای صوابی است؟با وجود این تئوری که حتی در مبحث کارآفرینی،اشتغال و به تبع آن کسب درآمد مرحله ی دوم پس از ایجاد کار تعریف می شود چطور می توان مدعی شد صرف صدور پروانه ی اشتغال برابر است با کسب درآمد؟!

 غالب جوانان مشتاق و علاقمند به طرح های اقتصادی مجلس علیه نهاد وکالت با این باور که به صرف داشتن پروانه وکالت دارای شغل شده،کسب درآمد خواهند کرد طرفدار سینه چاک چنین تئوری هایی هستند لذا فردای صدور پروانه ی وکالت،حداقل توقع این عزیزان کسب درآمد از طریق داشتن پروانه وکالت است.اگر چالش امروز جامعه بیکاری دانش آموختگان حقوق است چالش بعدی ،بیکاری وکلایی است که علاوه بر تحمل فشارهای روانی ناشی از بیکاری، ناخواسته درگیر هزینه های مختلفی از قبیل:هزینه تامین دفترِکار،حقوق منشی،پرداخت حق بیمه، پرداخت مالیات و...می شود.

با فرض اجرایی شدن مصوبه هیات مقررات زدایی و...و کسب و کار تلقی شدن وکالت،با وجود چنین عنوانی برای وکلا،آیا ضرورتی برای وجود کانون وکلا متصور است؟اگر قراراست کلیه امور صفر تا صد صدور پروانه وکالت خارج از کانون وکلا تصمیم سازی شود چه لزومی به وجود تشکیلات خودگردان کانون وکلا بدون دریافت ریالی بودجه است؟که در چنین فرضی کدام مرجع و نهاد قانونی، آموزش و تربیت وکلای جوان را عهده دار شده؟هزینه و بودجه اجرای دوره های آموزشی این گروه چگونه تامین می شود؟

برفرض که شعارها و وعده های پوپولیستی برخی حضرات دست بر قضا درست از آب درآمد آیا در چنین فرضی چیزی از هویت و جایگاه کانون وکلا باقی خواهد ماند؟بر فرض که کانون وکلا شرایط مصوبه هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار را بپذیرد،آیا راهکار و تشریفات عملی اجرای چنین مصوبه ای منطبق بر جایگاه نهاد وکالت و امر قضا مهیاست؟

کدام نظام دادرسی و قضایی را می توان به عنوان نمونه مثال آورد که تصمیمات کلان مدیریتی دستگاه عدلیه را صاحبنظران اقتصادی برنامه ریزی کرده اند؟

به نظر می رسد صاحبنظران اقتصادی کشور پیشتر در عرصه ی اقتصاد توانایی خویش را به منصه ظهور رسانده،وضعیت اقتصادی جامعه موید میزان توانایی ایشان در حوزه ی تخصصی اشان است و حالا که حوزه ی اقتصاد با توانایی و تخصص ایشان به عالی ترین وجه ممکن رشد داشته،نوبت به نهاد وکالت است تا با اندیشه و تئوری های بکر و کارآمد ایشان به همان سرنوشت اقتصاد مبتلا شود.

امید است فردا روز بسان این روزها توان پاسخگویی و تامین توقعات جوانان عزیزی که به ردای وکالت آراسته شده اند داشته باشید،امیدوارم با درایت اقتصاددانان عزیز وضعیت معیشت وکلای عزیز بهبود یافته،وکیلی پس از بیست سال سابقه ی حرفه ای معطل اجاره ی دفتر و بدهکار اداره دارایی نباشد.یا حق

* وکیل دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1505114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    حتی اگه به من بگویید پوپولیست بازهم مخالف انحصار خواهم بود جناب نویسنده
  • مرجان IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    آزمون رو حذف کنید....این استرسی که این چندسال کشیدیم بخدا بسه....بیکار بودن بهتر از یه سال استرسه...
  • علی نوری IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    درود بر شرفت
  • محسن US ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    اگر منتهی به اشتغال نگردد، چه ضرری خواهد داشت؟ هر کس که در شغل موفق بود می ماند و انکه ناموفق و کم سواد بود حذف میشود. نظریه مطرح شده این است که انحصار ایجاد کنیم بقیه بیکار میشوند؟ پس باید نسبت به تمام اصناف و مشاغل همین فکر را کرد، سوپر مارکت بیکار،میوه فروش بیکار و... مگر نداریم؟ داریم، پس انحصار کنیم انها درامد داشته باشند؟؟؟؟ اگر هم این عده بیکار ماندند کار را ادامه نمیدهند هم جمعیت پشت انحصار از بین میرود و هم عطش تقاضا کم شده و ادامه پیدا نمیکند، مثل رشته های دانشگاهی، و... پس جای نگرانی ندارد، به نظر این طرح موفق میشود که ایجاد نگرانی کرده است.
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    خیلی هم درامد ایجاد میکنه چون شما وکلا پول پارو میکنین و رحم ندارین امیدوارم تصویب بشه و بعد هم دست بزارن رو تخصص پزشکی که اونم از انحصار خارج کنن و متخصص زیاد بشه نسبت به سرانه جمعیت چون پزشکها هن تجارت میکنن
  • هموطن IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    چیزی که در آن شک نداریم این است که در این مدت بیشتر از ۷۰سال انحصار کانون وکلا هیچ خیری از این گروه دیکتاتور ندیدیم که خود را تافته جدا بافته میدانند_و بر خلاف همه اصناف که در اخذ جواز آزادند عمل کرده و حالا که منافع خود را در خطر دیده با سفسطه موضوع را ماست مالی می کند
  • علی سیلهی پور بالاده IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    در امد امروزه از پروانه وکالت بسیار بسیار نجومیست بدون هیچ نطارتی انچه که در برگ وکالت و قرداد ها با موکلین ذکر میگردد واقعیت نداره بلکه چندین برابر ان میگیرن وجالب اینکه تو برگ وکالت نوشته نمیشه وهیچ نظارتی وجود ندارد نه بر کارد ونه به دریافتطهای نجومی
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    1 0
    چرا هیچ کس از وکلا حمایت نمیکنه مگر چکار کردن همه لج کردن
  • ساعد IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    دقیقن انحصار طلبی بیش از حد کانون وکلا و بی انصافی وکلا در برابر موکلین می طلبد که اقدامات اجرایی مجلس انقلابی سریع اجرایی گردد....
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    این ها اراجیف و مغلطه عقط برای ادامه انحصار است و بس
  • ع IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    با سلام وکالت خیلی پول داخلش این عمو هم مثل بقیه دوست نداره با جامعه تقسیم کنه میگه انحصار شکسته نشه عمو جان دوران بخور بخور تنهایی تموم :-:-) چیز سختی نبوده به جای این همه سوال الکی باید ازش سپیده میشد سالی چند سفر خارج از کش.ر داری چقدر پول داخل حساب داری
  • saeed IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    باسلام ..مقاله خوبی بود ولی درامد کمتروکلا با خدمات بهتر وبیشتر وبیکاری کمترفارغ التحصیلان حقوق خیلی بهتره تا اینکه ضعیف ترین خدمات ،با بالاترین دستمزد،وافزایش بیکاری این رشته،وانحصار باشه......مقاومت کردن ......یعنی نادیده گرفتن توانایی جوانان مستعد.....
  • مصطفی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    سلام این بنده خدا سکته نکند.بعد ایشان واقعا ، وکیل است؟
  • محم دوکل IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    آن الله بصیر باالعباد نه وکیل للعباد تحت عنوان حقوقدان بهر فارغ التحصیل مخصوصا قدیمیا اجازه دکه زدن بدهندخدام خوشش میاد معلول تهرانی 69 یی بیکار
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    1 0
    خدا خیر شون نده رشته مهندسی رو که خراب کردند وکالت رو هم دارند خراب می کنند بابا هر کس واقعا سواد داره باید رشته های بالا بده این چه کاری هست دارید با وکالت انجام می دهید همه شدن مهندس حالا همه هم بشن وکیل در آمد چی ؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    1 0
    لعنت خدا بر کسانی که با جوانها بیچاره بازی کردند ۳ بار امتحان وکالت رو عقب انداختند بگذارید رشته ها جایگاه داشته باشند پس رشته تجربی رو هم خراب کنید چرا باید جوانها به آرزوهایشان که پزشکی هست نرسند مهندسی رو خراب کردید وکالت و روانشناسی رو هم خراب دارید می کنید پس رشته های تجربی رو هم ازاد کنید
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    بله مجوز وکالت صرف درامد زایی نیست بلکه سدی برای جوانان بااستعداد است که تن به مسابقه تست زنی نمیدهند وپولی برای اموزشگاههای خصوصی که بایاد دادن فرمول تست زنی جیبهای خود راپر میکنندکه اکثر قبول شدگانشان در دفترمشترکی که میگیرن مگس میپرانند تنها استعدادزیاد به اضافه کارعملی فراوان دروکالت میتواند درامد زا باشد البته به جز دلالی وکالت برای عده ای محدودکه واکتور بگیریم
  • محمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    این یک موضوع کلان کشوری است و به شما هیچ ربطی ندارد که وکیلی درآند کسب کند یا خیر. شما سنگ اندازی نکنید بقیه اش درست می شود.
  • علی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    پروانه وکالت باید موقت باشد و عمل کرد انان سنجش قرار گیرد امروزه بسیار از بدبختی های از طرف وکلاانجام می شود تشویق وپرونده سازی وهمراه بادروغ و افتراع همراه است و ...
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    واله محلات که وکلا همه توپند انوقت میگه اجاره دفتر باید بدند
  • ناشناس IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    قربان شکلت یک وکیل فقط ماهی یک پرونده گیرش بیاد حداقل درآمدش از آن گذرونده کمتراز بیست میلیون نیست دیگه چی میخواهید
  • دنا IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    فقط کارهای غلط واشتباهی که وکلا انجام دادندباعث تضعیف وکالت شد .با کلاهبرداری ،به ناحق پول گرفتن از موکل حتی یه جلسه هم در دادگاه حاضر نمی شدند که این پولی که گرفته لااقل حلال بشه.رانت خواری.وووووووو......
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    شما به ما پروانه وکالت بده مسئولیت درآمد نداشتن با خودمون ،عمرمان به خاطر پروانه وکالت هدر ندهید
  • امیر IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    درآمدش به شما ربطی نداره
  • رضا رجبی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    2 0
    بسیار متین و زیبا قطع به یقین ، علاوه بر اساتید اقتصاد که با سرو سامان دادن به معیشت مردم در جستجوی حل مسائل دیگرند ، بازماندگان از کاروان وکالت که سالها در تلاش تحصیل پروانه وکالت بوده‌ و بعلت ناتوانی در رقابت سالم ، موفقیتی نداشته‌اند بسیار نقش گذارند در ، تبدیل تحصیل کرده بیکار حقوق به وکیل بیکار. دوستان عزیز مراقب باشید ، با این موارد و مسائل مشکل اشتغال و درآمد درست نخواهد شد ، اشتغال بدون درآمد با صرف هزینه‌های گزاف وکالت ، فقط عوض کردن صورت مسئله است نه راهکاری در حل اشتغال و کسب درآمد. چرا ، بین ایجاد اشتغال و کسب درآمدقائل به تفکیک نیستید؟ با سپاس ، رضا رجبی وکیل دادگستری
  • PL ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    1 0
    با نظر این بزرگوار موافقم.بنده که برای آزمون وکالت دارم خودم را آماده میکنم به همین مسئله اش فکر میکردم که آیا این شغل درامد هم دارد، پایدار نبودن و ثابت نبودن آن باعث ایجاد تردید میشود. و حال کسانی که در بطن کار هستن این را هم لمس کرده اند همین را میرساند پس چندان به این شغل هم نباید امیدوار بود.و تنها میتوان به شغل کاذب به آن نگریست
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    هر پرونده ای کمتر ده میلیون نمی گیرن ماهی یه پرونده هم گیرشون بیاد بسه
  • بهمن بهرامی US ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    سلام.شما بهتر هستش در مقابل قانون سر خم فرود اورید.کمتر سنگ به سینه خود بزنید.خدا رو شکر که از انحصار دارد خارج میشود.این همه صغرا و کبری چیدید ولی هیچ دلیل منطقی پشتش نبود.چکیده صحبتان در راستای منافع خودتان بود.اینو یادتان باشد که مردم متوجه و فهیم هستند.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    گرچه بنده وکیل نیستم. اما، مخالف این موضوع و طرح مورد اشاره هستم.لیکن باید تصریح نمود که این عملکرد ناصحیح خود کانون های وکالت و کانون مرکزی است که در حقیقت باعث و بانی چنین تصمیماتی برای وکالت شده است. سوء استفاده های بسیار زیادی متاسفانه توسط دست اندرکاران کانون های وکالت در مراکز استانها انجام گردیده که اعتبار این کانون مستقل بین المللی را متزلزل کرده است.و در حقیقت این گناهی نابخشودنی است.
  • الم IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    اول باید مجوز داشت بعد نتیجه را دید دست از انحصار و دوهمی بردارید بگذارید انهایی که زحمت کشیده اند مثل شما دارای همان مدرکند نتیجه زحماتشنو ببینند شما لطفا نگران موفقیت یا نا موفقیت انها نباشید موفقیت بستگی به خود شخص داره