۰ نفر
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
۱۰۵ هزار یزدی تحت پوشش بهزیستی

مدیرکل سازمان بهزیستی استان گفت: بیش از ۵۰ هزار خانوار شامل ۱۰۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد، ۱۶ هزار نفر ماهیانه در مجموع ۵ میلیارد تومان از دولت مستمری دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، علی محمد عطابخش در دیدار با رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: خوشبختانه یا متأسفانه فعالیت‌هایی به سازمان بهزیستی واگذار شده که هیچ ارگان و دستگاهی حاضر به پذیرش مسئولیت آن نبوده و بیشترین خدمات بهزیستی به افرادی ارائه می‌شود که در سطح پایین جامعه هستند و این توفیقی است که نصیب ما شده است.

وی افزود: بیش از ۵۰ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی استان هستند که شامل ۱۰۵ هزار نفر می‌شوند و از این ۱۰۵ هزار نفر، ۱۶ هزار نفر از این عزیزان تحت عناوین مختلف از جمله کمک هزینه، کمک موردی، کمک معیشت، حق پرستاری و ... ماهیانه از دولت مستمری دریافت می‌کنند که مجموع آن مبلغی حدود پنج میلیارد تومان است.

عطابخش اظهار داشت: سازمان بهزیستی مراکز مختلف روزانه، شبانه روزی و ویزیت در منزل هم دارد، ولی هدف اصلی سازمان نگهداری افراد دارای معلولیت، مددجویان و سالمندان در خانواده محسوب می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر حدود ۱۲ هزار نفر از خدمات مراکز مذکور بهره مند می‌شوند و دولت برای خدمات این مراکز یارانه‌ای معادل پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مناسب سازی محیط در اصل برای معلولان است، اما افرادی نظیر سالمندان و زنان بادار هم منتفع می‌شوند، تصریح کرد: یزد به عنوان شهر پایلوت دسترس پذیر قلمداد شده و اقداماتی مثل امضای تفاهم نامه چهارجانبه بین بهزیستی، شورای شهر، شهرداری و صدا و سیما انجام گرفته است.

عطابخش ادامه داد: طبق این تفاهم نامه روزانه یک بخش خبری و دو برنامه سلامت در هفته با حضور رابط ناشنوایان در سیما برای بهره مندی عزیزان ناشنوا صورت می‌گیرد که این تفاهم نامه از مرداد ماه سال جاری پایان یافته و خواهشمندیم که مجدّدا اجرایی شود.

مدیرکل بهزیستی استان، اورژانس اجتماعی را از دیگر فعالیت‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: اورژانس اجتماعی دارای تیم سیار و با شماره تلفن ۱۲۳ در حال ارائه خدمات به زنان آسیب دیده، دختران در معرض آسیب، زنان خشونت دیده و کودکان خیابانی هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد هم در این دیدار گفت: استراتژی و راهبرد نهادهایی مثل کمیته امداد و بهزیستی باید به گونه‌ای باشد که کار به دست خود مردم سپرده شود و با شناخت افراد و نیازمندی‌های آنان بلافاصله ارتباط آنان را با بدنه جامعه که روحیه خیّری دارند برقرار کرد.

غلامحسین دشتی یکی از معایب ساختارسازی‌ها را تنها گذاشتن ارگان‌هایی مثل بهزیستی و کمیته امداد دانست و افزود: در واقع نهادها نیاز به پشتیبانی دارند به عنوان مثال یک فرد دارای معلولیت یک بخش قابل توجه آن به سازمان مربوط می‌شود در واقع رفتار جامعه با معلول را چه کسی باید تنظیم کند؟ در اصل یک معلول نیاز به دلسوزی ندارد.

رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد، چون خیلی از افراد وظایف خود را انجام نداده اند معلولیت شکل گرفته و به تبع آن فرد معلول دچار مشقّت و سختی شده است. دانشگاه و حوزه یک کار بزرگ را هنوز انجام نداده اند و آن این است که فرهنگ ارتباط با عناصر آسیب پذیر و مددجو در جامعه هنوز شکل نگرفته است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1563318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =