پاشینیان: کریدور زنگه‌زور هرگز بررسی نمی‌شود

فارس نوشت: «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته (سه‌شنبه) در جریان یک کنفرانس خبری آنلاین «ادعاهای ارضی» جمهوری آذربایجان درباره «دالان زنگه‌زور» را به شدت محکوم کرد و گفت که باکو سیاست تجاوز مستمر به قلمرو ارمنستان را در پیش گرفته است و این مسئله باید در جامعه بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد.

روزنامه «آسبارز» ارمنستان در این خصوص گزارش کرد، پاشینیان درباره ادعاهای ارضی جمهوری آذربایجان گفت: «(جمهوری) آذربایجان ظاهراً ادعاهای ارضی درباره قلمرو ارمنستان مطرح می‌کند. "دالان زنگه‌زور» یعنی چی؟ "زنگه‌زور شرقی" یعنی چی؟ چه کسی این اصطلاحات را ابداع کرده است و معنی آن چیست؟»

اظهارات پاشینیان به درخواست‌های «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان برای گشایش یک «کریدور» که سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان را از طریق ارمنستان به نخجوان متصل می‌کند، اشاره دارد.

انتقاد شدید نخست‌وزیر ارمنستان درست چند روز قبل از دیدار برنامه‌ریزی شده وی با علی اف و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سوچی مطرح شده است که قرار است روز جمعه (پنجم آذرماه) برگزار شود.

پاشینیان سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: «ما بارها گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که درباره هیچ موضوعی در قالب "منطق کریدور" بحث نمی‌کنیم. این به مفهوم این نیست که ما دستورکار گشایش ارتباطات منطقه‌ای را رد می‌کنیم».

نخست‌وزیر ارمنستان ادامه داد، با توجه به اینکه ارمنستان 30 سال است تحت محاصره ترکیه و جمهوری آذربایجان است، «شاید بیشتر علاقمند به باز کردن ارتباطات منطقه‌ای باشد».

وی با اشاره به این مسئله ادامه داد که باکو دستورکار «کریدور زنگه‌زور» را مطرح کرده است تا روند گشایش ارتباطات منطقه‌ای را به طور کلی متوقف کند.

طبق این گزارش، این مقام ارشد ارمنستان سپس در ادامه از جامعه بین‌الملل خواست تا به این قضیه ادعاهای ارضی جمهوری آذربایجان درباره قلمرو ارمنستان ورود کنند و این موضوع را جدی‌تر بگیرند زیرا لفاظی‌های خصمانه رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان که مدام تأکید می‌کند کشورش «آنچه را که بخواهد انجام خواهد داد» با «اوباش‌گری بین‌المللی» هم مرز است.

وی در این خصوص توضیح داد: «(جمهوری) آذربایجان سیاست تهاجمی را دنبال می‌کند. آذربایجان همیشه یک سیاست تهاجمی را دنبال کرده است، وظیفه ما این است که با استفاده از همه اهرم‌های بین المللی جلوی سیاست تهاجمی آذربایجان را بگیریم. در مجموع، هیچ‌ تغییری در 15 سال گذشته در سیاست (جمهوری) آذربایجان به وجود نیامده است و بعد از جنگ تهاجمی‌تر شده است. ما باید از تهاجم آذربایجان علیه خود این کشور استفاده کنیم».

پاشینیان با بیان این که در نشست ماه آینده دموکراسی، سیاست‌های تهاجمی جمهوری آذربایجان را مطرح خواهد کرد، گفت: «باید از ساز و کارهای بین‌المللی علیه (جمهوری) آذربایجان استفاده شود».

طبق این گزارش، ارمنستان به اجلاس دموکراسی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دعوت شده است و این در حالی است که جمهوری آذربایجان و ترکیه دعوت نشدند.

پاشینیان سپس به جمهوری آذربایجان درباره تداوم تهاجم علیه ارمنستان هشدار داد و گفت: «این حمله (جمهوری) آذربایجان و کشورهای مشوق آن به حاکمیت، دولت و استقلال و دموکراسی ارمنستان است. ما در تمامی عرصه‌های بین‌المللی ممکن، این موضوع را پیگیری می‌کنیم».

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین اعلام کرد که اگر در جریان نشست آتی وی با علی‌ اف توافقی صورت گیرد، سندی خواهد بود که بیانگر قصد-کمیسیونی-برای آغاز تحدید و تعیین مرزهای بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

پاشینیان هفته گذشته اعلام کرد که ایروان از پیشنهادهای جدید ارائه شده از سوی مسکو در مورد تعیین مرزها حمایت می کند. با این حال، وی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که پیشنهادهای روسیه تفاوت چندانی با پیشنهادات قبلی ندارد.

وی در این خصوص گفت: «وقتی می گوییم این پیشنهاد برای ارمنستان قابل قبول است، نمی گوییم که 100 درصد با مواضع ارمنستان مطابقت دارد. ما می خواهیم نشان دهیم که مایل به یافتن راه حل هستیم».

نخست‌وزیر ارمنستان با تأکید بر این موضوع که تنها توافقی که ممکن است در نشست آتی با علی اف به امضا درآید، تشکیل کمیسیونی برای رسیدگی به روند مرزبندی و تعیین حدود مرزها گفت: «این تصور وجود دارد که سندی در مورد مرزبندی مشخص امضا خواهد شد. چنین چیزی ممکن نیست».

پاشینیان همچنین تصریح کرد که تعیین حدود و مرزها، آرتساخ (قره باغ کوهستانی) و رفع انسداد منطقه‌ای موضوعات جداگانه‌ای هستند که نیازمند رویکردها و روش‌های بحث متفاوت هستند.

پاشینیان در این خصوص توضیح داد: «آیا بحث آرتساخ (قره باغ کوهستانی)، مسئله یک قلمرو است؟ همانطور که متوجه شدیم، مسئله قلمرو نیست. مسئله آرتساخ، موضوع حق و حقوق است و ربطی به قلمرو ندارد».

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان»،  رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ که به درگیری‌های مرگبار ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور زنگه‌زور روی آوردند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1576099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نریمان IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    این کشور ها وارث شوروی هستند. اگر درزمان شوروی از باکو به نخجوان راه آهن و شوسه وجود داشته است الان هم باید باشد. این منطق پوتین است و پاشنیان مجبور به اجرا خواهد شد. زنگه زور خاک آذربایجان است.100 سال پیش از انجا جدا شده است.100 سال تاریخ نیست و عدالت باید اجرا شود.
    • ناشناس IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      73 80
      ارمنستان به هیچ عنوان کوریدوری در هیچ توافقنامه ای امضا نکرده این به معنی واگذاری خاک ارمنستان و این غیر قابل پذیرشه .راههای ارتباطی باز گشایی میشن زیر نظر حاکمیت ارمنستان حالا راه آهن میتوته باشه یا راههای وسائل نقلیه.
    • کسری بایرامی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      جمهوری باکو خودش متعلق به ایرانه بیدار شو یه آب به صورتت بزن خوابت پریشون بوده😂
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      89 90
      اگر تاریخ ملاک باشد، همۀ آن سرزمین از آن ایران است که به زور اشغال شده است و باید به ایران برگردد.
    • رومانف IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      85 77
      صد صال پیش شمال رود ارس کشوری به نام آذربایجان وجود نداشت ... در مصرف برق صرفه جویی کنید..یا علی
    • Nima IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      76 66
      تا چند وقت دیگه احتمالا ایرانو کل ارمنستانو گرجستانم خاک آذربایجان میشه که در گذشته جدا شده بود !!! توهمات این جماعت هویت نامعلوم تمامی نداره تمامی قسمتهای جدا شده بعد از تعیین مرزهای بین المللی در گذشته جدا شده بود که برگشت داده شد قفقاز شامل ۱۷ شهر بوده نه ارمنستانی وجود داشته نه آذربایجانی اگر صد سال تاریخی نیست که کل قفقاز باید به ایران برگرده و قراردادش هست ایران حق داره
    • بهروز IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      50 49
      اگر اینطور باشه ،پس باید آذربایجان ونخجوان وووبه ایران برگرده..
    • ایرانی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      24 41
      عجب جاهلی هستی!صدسال تاریخ و عددنیست؟کاملا درسته پس اراضی آران و شروان باید برگرده ساکنینش م هرکی دوست داره بره پیش آرکاداش رجب.
    • کرار IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      13 25
      اگه راست میگی و دنبال عدالت هستی بسم الله آوربایجان مال ایران بوده پس باید عدالت اجرابشه وبه دامن مادرش یعنی ایران برگرده ضمنا اینجا ایرانه و ایرانی های باغیرت اعم از ماترکها و دیگراقوام عزیز و بزرگوار محکم پشت کشور عزیزمون ایستادیم و جونمونم برای ایران میدیم و اونایی که منفی میدن و حمایت از حکومت یهودی الهام علی اف میکنن قطعا ایرانی نیستن
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      3 4
      برادر عزیز و با غیرت کرار،اول که دمت گرم،پشتمون به هم گرمه همه ایرانی ها.دوم اینکه جانِ برادر فدایت شوم اجازه نده با سو استفاده از واژه ترک ،همین نوعثمانی ها و علیف و اردوغان و آتاترک و پانترکیسم برای شما هموطنان آذری اصیل ایرانی ،هویت جعلی بسازند تا به همین ترفند شما را متمایز از دیگر هموطنان خود نشان دهند به خاطر زبان آلتایی که مختص شرق آسیاست و ترک واقعی هم شرق چین و مغولستان است،شما عزیزان فنوتیپ و ژنوتیپ ایرانی دارید و فقط و فقط زبانتان به جبر تاریخ تغییر کرده است،شما ترک زبان شده هستید و ترک زبان با ترک نژاد یا همان ترک تبار فرق دارد،این را علم تاریخ و علم ژنتیک ثابت کرده است،در شرافت شما هموطنان آذری ترک زبان شده هیچ یک از ما شک نداریم.زبان مادری شما پهلوی تاتی بوده و از دوره سلجوقی و سپس دو دوره بعد به ویژه صفوی ترکی شده است.شما ایرانی اصیل هستید و ربطی به ترکها ندارید .نگذارید پانترکیسم شما را به خاطر زبان مهاجمان از هویت ایرانی خود دور کند،دکتر مازیار اشرفیان بناب پژوهشهای علمی در کمبریج انگلستان کرده ....
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    ارمنستان با تمام وجود میخواد جلوی احداث این کریدور جعلی رو بگیره. اما به حمایت قاطع ایران نیاز داره. ایران باید تعارف رو کنار بگذاره و از منافع خودش دفاع کنه.
    • محمود IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      26 18
      ایران باید از ایجاد راهن وراه ارتباطی که سی سال قبل وجود داشته حمایت کند این کار یعنی احیا راههای قبلی احیا شود واگر اینکار مسیر نیست ایران مسیر مذکور را به موازات راههای قبلی در جنوب ارس ایجادکند وحق ترانزیت دریافت کند یعنی آن سی کیلومتری در اتصال آذربایجان و نخجوان وجود دارد در جنوب از ایجاد شود
    • ۶۶ IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      43 66
      اتفاقا اگر جنگی بشه این میتونه به نفع ایران باشه ارمنستان میتونه با کمک ایران و فرانسه نفت باکو رو بزنه مثل دفه قبل که روسیه این کارو کرد و در این صورت ایران میتونه از طریق ارمنستان جایگزین کنه صادرات نفت و گاز آذربایجان رو ارمنستان هم حق ترانزیتیش رو میگیره که هردو سود هنگفتی بدست میارن و آذربایجان هم باید حد و حدود خودشو بدونه و در ایران تبلیغات جدایی طلبانه نکنه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    46 55
    سیاست ارمنستان با سیاست ایران که باید حفظ منافع ملی باشد همسو است. فرصتی خوبی برای ایران که بدون دردسر مرز ایران و ارمنستان را حفظ کند.
  • م IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    52 82
    به هیچ وجه زیر بار نرید باکو وترکیه عددی نیستند ونبودند ونخواهند شد که بخوان حرف زیاد بزن ومرز تشکیل بدند اونها احتمالا تاریخ رو مطالعه نکردند کشوری مرز تعیین میکنه که صاحب خاکی باشه نه اینها که جز خاک ما هستند والان ادعا مرز دارند
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    76 36
    بند آخر بيانيه صلح جنگ سال گذشته بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان احداث کریدور بین سرزمین اصلی آذربایجان و نخجوان می باشد که بین دو کشور و روسیه بعنوان میانجی صلح امضا شد. این کریدور در مقابل دالان لاچین است که تحت نظارت صلح بانان روسی قرار دارد و ارتباط بين ارمنستان ومناطق اشغالی خاک آذربایجان در قره باغ می باشد و تحت نظارت مرزبانی روسیه اداره خواهد شد ارمنستان در یکسال اخیر برخلاف بيانيه صلح عمل کرده است.
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      35 74
      در اون قرارداد هیچ حرفی از احداث کریدور زده نشده. فقط ارمنستان ملزم شده که عبور و مرور ماشین ها از باکو به نخجوان و بالعکس در امنیت انجام بشه. همین و بس .
  • محمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    زمانی که ارمنستان به خاک آذربایجان حمله کرد. واشغال کرد و پاکسازی قومیتی انجام داد باید فکر اینجاشو هم میکرد عاقبت تجاوز همین است .ایران هرگز نباید از ارمنستان حمایت کند
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      39 88
      ایران از منافع خودش حمایت میکنه که همانا صیانت از مرز مشترک با ارمنستان است پانترکها سرانجام خیانت پیشه وری رو به یاد بیارن
    • سعید IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      21 36
      داداش اشتبا میزنی پاکسازی قومی نسل کشی نژاد پرستی جنگ طلبی حمایت از تروریست ها و گروه های تکفیری نقض حقوق قوم کرد و.....مال ترکیه و عثمانی هستش نه ارمنستان
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      4 11
      برو بپرس در روستاهای ارمنستان چقدر آدم بیگناه را کشتن بعد بیا این حرف ها را بزن. ضمنا، قتل عام ارامنه را فراموش نکن ای پسر چنگیز!
  • فرهاد IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    86 64
    افسوس که در ایران منافع ملی معنایی ندارد، وگرنه هر قدمی که باکو و ترکیه برمی‌دارند، به ضرر ایران و ایرانی است و دولت ایران باید اقدام مناسب انجام دهد. اگر علی‌اف به تاریخ استناد می‌کند، از نظر تاریخی تمام قفقاز سرزمین ایران است. هنوز کتیبه‌های ساسانی و آتشکده‌های قفقاز موجودند. هنوز شهر نظامی گنجوی که می‌گوید: همه عالم تن است و ایران دل... موجود است. امیدوارم ارتش ایران اجازه ندهد که این علی‌اف ( پادوهای اسرائیل و ترکیه) به مرز ایران و ارمنستان دست‌اندرازی کند. این خیانت بخشودنی نیست.
    • سعید IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      9 23
      ادعاهای الهام پوچ است فقط بلدن تاریخ رو تحریف کنن مثل خراب کردن کتیبه های سر در مقبره نظامی تا هویت ایرانی اون منطقه مشخص نشه
  • محسن IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    62 81
    ایران باید از ارمنستان دفاع کنه... نباید گذاشت کریدور زنگزور اجرا بشه.. باید علی اف واردوغان رو سر جای خود بنشونیم
  • مجید IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    59 61
    ایران باید از ارمنستان حمایت کند ودر آنجا پایگاه نظامی احداث کند همانطور که ترکیه در آذربایجان این کار را کرده واگر ادربایجان به تازگی با ایران روابط ایجاد کرده حیله است
  • ناشناس IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    39 52
    جمهوری آذربایجان و ارمنستان این دو کشور فرزندان ایران هستن،ترکیه کشور همسایه هست،این دو کشور باید بیان حرف پدرشونو یعنی ایرانو گوش کنن و جنگو کنار بزارن،همسایه دنبال منافع خودشه ولی پدر دلش برای فرزندانش میسوزه،
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    30 45
    درود بر شما مردم ایران حتی یک وجب از خاک مرزی هم به صدام نداند.بهترین الگو برای مسئولین مردم و نیروهای مسلح ارمنستان ایران است.در برابر قلدری باید مقاومت کرد و دشمن را شکست داد
    • حسن IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      19 55
      درود و سلام بر ملت ارمنستان . که حاضر نشدن مزدور اسرائیل بشن
  • رئیس خاورمیانه IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    15 50
    به نظرم باید با روسیه و ارمنستان متحد شویم،سپس آذربایجان را تصرف و بین خود تقسیم‌کنیم‌سپس به ترکیه حمله کنیم و آنجا را نیز تصرف میکنیم و هم مرز با سوریه می شویم،بشار اسد از شرق به اسرائیل حمله می کند،حزب الله و جنبش آمل از شمال حمله می کنند و حماس و جهاد اسلامی از جنوب با اسرائیل حمله می کنند ما نیز اسرائیل را موشک باران می کنیم و روسیه و ارمنستان نیز به ما کمک خواهند کرد.در آخر فلسطین آزاد می شود و دردسر های خاورمیانه به پایان می رسد.
  • ترک میهن پرست IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    17 50
    مردم عزیز و شریف آذربایجان برادران دینی و هم زبان و هم فرهنگ ملت ایران هستند. ولی این وسط الهام با بی توجهی به این نزدیکی دو ملت تخم نفاق و جدایی بین این برادران می پاشد . و متاسفانه یک عده وطن فروش گربه صفت در داخل ایران از الهام پیروی میکنند و برایش دم تکان میدهند و باعث تفرقه بیشتر بین این دو ملت عزیز میشوند. زنده باد ایران . یاشاسین گوزل ایرانیمیز. ایران وار اولسون. وطن فروشلر خوار و ذلیل اولسون
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      2 2
      عزیزم ترک نه،ترک زبان.ترک واقعی آسیای شرقی است،شما ایرانی هستید نه ترک تبار.فقط ترک زبان شدید.
  • اولدوز IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    12 49
    وطتنفروشی از تن‌فروشی بدتره. ننگ بر وطن فروش. ننگ بر مغولزادگان
  • پارسی DE ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    11 22
    الان سکوت مسئولین ایران چه معنی داره پس چی شد ادعای ما همچین قدرتی هستیم همچین میزنیم همچی میبندیم منافع ملی کشور کجاست ؟؟؟؟؟
  • ایرانی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    37 7
    وقتی ارمنستان 30سال پیش اراضی باکو را تصرف مینمود و پاکسازی قومی انجام داد تخم کین و نفرت کاشت و حال در حال درو محصول آن است
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      5 6
      برو گم بشو پانترک
  • رنجبر IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    11 31
    پوزه الهام علی آف باید به خاک مالیده بشه احمق پرروشده اصلا آذربایجان بایدجزئی از ایران بشه
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    11 35
    دولت ایران کاملا حواسش باید جمع باشه و هوای ارمنستان داشته باشد کوچکترین غفلت بر اب. با بستن مرز بین ایران و ارمنستان وبعد از آن آذربایجان ه. غلتی بخواد میتونه انجام بده واز هر نظر برای ایران خطرناکه
  • US ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    35 8
    پاشینیان کاره ایی نیس ک نظر دهد پوتین رضایت داده و کار تمام است
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    52 13
    ارمنستان خودش اشغالگر بود و الان نیز حاضر به باز گشت بین المللی نیست .ارمنستان باید به مفاد آتش بس پایبند باشد و طبق آن یک گذرگاه بدونه مانع جهت اتصال آذربایجان با نخجوان در اختیار آذربایجان قرار بدهد .مگر نه آذربایجان حق دارد دالان لاچین را در اختیار بگیرد و مانع تردد ارامنه شود.پاشینیان و ارامنه باید یادشان باشد که در مورد پس دادن مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان هم مانع تراشی می کردند ولی به ضررشان تمام شد و اگر به عهد خود پایبند نباشند . باز هم متضرر خواهند شد.
  • علی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    32 4
    بیشتر گفتار پاشینیان مصرف داخلی داره اروپا هم خواستار بازگشایی محور زنگه زور خواهد بود روسیه هم به متحدانی چون ترکیه و آذربیحان نیاز داره چرا که روسیه از پتانسیل بالای ترکیه در زمینه های مختلف آگاهه ایران میتونه با مشارکت در این طرح سود بیشتری نسبت به مخالفتش بدست بیاره اما اگر اولویت براش منافع دراز مدت باشه
    • سعید IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      4 27
      وقتی ترکیه چشم طمع به خاک ایران داره و نقشه تجزیه ایران رو داره متحد شدن باهاش اشتباهه این حرف مثل این میمونه که به مردم آذربایجان بگی با ارمنستان متحد بشن ما میتونستیم با ترکیه روابط بسیار خوبی داشته باشیم چون هم مسلمون هستن هم از نظر فرهنگی به هم نزدیکیم حتی در زمان کودتای ترکیه ایران از اردوغان حمایت کرد ولی متاسفانه اردوغان جواب اعتماد ایران رو با نمن نشناسی داد
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    29 4
    ارمنستان بر اساس بند ۹ توافق نامه آتش بس قره باغ متعهد شده ایمنی ارتباطات حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت تضمین می‌کند. کنترل حمل و نقل توسط ارگان‌های سرویس مرزی FSB روسیه انجام می‌شود. با توافق طرفین، ساخت زیرساخت‌های جدیدی که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق آذربایجان پیوند می‌دهد، انجام می‌شود.
  • حسین IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    41 9
    شما ۳۰سال خاک آذربایجان رااشغال کرده بودید صحبت ازمجامع بین المللی نبود
  • ایرانی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    9 31
    آقای نریمانی برای بین الملل از خودت قانون بنویس انموقع آذربایجان هم در قلمرو ایران بزرگ قرار می گیرد اگر خون ایرانی در رگهای کسی باشد از الهام خانم حمایت نمی کند که با کت و شلوار دیگران داماد می شود
  • سالار IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    45 6
    پاشنیان در زمانی نیروهای آذربایجان نفسش را گرفته بود زیر توافقنامه را امضا کرده بود بجای دالان لاچین از زنگه زور به آذربایجان خاک دهد حالا زیر قولش زده داره به قدرت فرانسه بلبل زبانی می کند ؛مطمئن باشد اگر به توافق نامه عمل نکند نیروهای آذربایجان وادارش خواهد کرد
  • سعید IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 31
    ایران‌می‌تواند‌با‌قرارداد‌اجاره‌نامه‌بلند‌مدت‌امنیت‌این‌منطقه‌را‌بر‌عهده‌بگیرد‌ودر‌نتیجه‌‌‌‌‌آذربایجان‌را‌دچارنقصان‌می‌کند
  • Nitro NL ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    43 5
    اول و اخر باید ارمنستان تسلیم بشه وقبول کنه.چون راه دیگه ای نداره.ارزبایجان هم پولش.هم جمعیتش و هم قدرت نطامیش،بالاست.از طرفی ترکیه دومین قدرت ناتو هم پشت ازربایجانه.نیازی هم نیست که کریدور بده.ما بزور میگیریم تا الانم بازور همه چی رو گرفتیم.چه بخاد چه نخاد باید شل کنه😀.هیچ کس هم نمیتونه جلو قدرت ترک رو بگیره.همون جور تا الان نتونستع .و هیچ قدرتی جلودار ما نیست.هارت پورت هم هرچقد دوس دارن بکنن.
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 22
    ایران اسلامی نیز با کمال قدرت همراه با ارمنستان اجازه هیچگونه تغییری در مرزهای حدفاصل با ارمنستان را نخواهدداد کنترول مرزها در خاک ارمنستان با مرزداران غیور ارمنستان است و در این سمت نیز بامرز داران دلاور ایرانی .
  • محمد IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    21 2
    جوجه رو آخر پائیز می شمارندپاشی جون
  • اسماعیل IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    21 3
    پاشینیان تفاهم نامه امضا نمودی باید بدهی اگر ندهی آذربایجان با مشت آهنین روزگارت که سیاه هست سیاهترهم میکند و همچنین غرامت اشغال سی ساله خاک مسلمین میتواند زنگه روزنه ایروان باشد
  • یعقوب IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    7 18
    اگر ایران در ارمنستان پایگاه نظامی نزند و تماشاچی باشد ، پان ترک ها به اهداف شوم خود خواهند رسید. ایران باید با اقتدار از ارمنستان حمایت کند.
  • رضا IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    13 4
    پانفارسهای عزیز فعلا خرکیف نشین منطقه زنگه‌زور از لحاظ تاریخی خاک آذربایجانه و ارمنستان باید غرامت 30 سال اشغالگری رو پس بده و چون ارمنستان یک کشور ورشکسته هست پس آذربایجان درعوض زنگه‌زور رو مطالبه خواهد کرد :)
  • Arameahyan kourd IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 10
    قصد ندارم ب ترک ها و اذری ها بی احترامی کنم ولی ناموصا شما چجوری روتون میشه صحبت از مردونگی و غیرت کنین بابا جنگ جنگه آذربایجان و ارمنستانه دیگه اگ آذربایجان واقعااااااا غیرت داشت نمیومد با کمک ترکیه به کشوری نسبتا ضعیف از لحاض نظامی حمله کنه. کجاست اون مردنگی و غیرت😅😅