کفاش: بیشترین منافع در قراباغ برای روس‌ها رقم خورد/ احتمال جنگ سوم قراباغ زیاد است

روز دوم و آخر همایش بین‌المللی بررسی تحولات قفقاز با بیان نقطه نظرات کارشناسان و پژوهشگران حوزه قفقاز ادامه یافت.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر علیرضا کفاش، پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز با موضوع «آینده شناسی مناقشه قره باغ با ملاحظات جمهوری اسلامی ایران» عنوان کرد: در این زمینه سناریوهای مختلفی وجود دارد از جمله اینکه ما به زودی در آینده نزدیک شاهد جنگ سوم در قرا باغ خواهیم بود اما سناریوی دیگر هم این است که بعد از توافق آتش بس سه جانبه، ما شاهد صلح و سازش بین طرفین خواهیم بود.

وی با طرح این پرسش که آینده مناقشه قرا باغ را چه چیزی رقم خواهد زد، گفت: براساس مستندات و شواهد به نظرم می آید این مناقشه با توجه به سیاست ها و مباحث امنیتی روسیه قابل حل و فصل است یعنی ما قطعا بایستی امیال و خواسته های روسیه را در این قضیه در نظر بگیریم. 

وی با اشاره به اینکه قفقاز جنوبی حیاط خلوت و جزو قلمروهای اختصاصی روسیه به حساب می آید و روس ها به این مناطق حساس هستند، گفت: در سال های اخیر هم حساسیتشان خیلی بیشتر شده، بنابراین ما شاهد کشمکش روس ها با غرب و به ویژه با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستیم.

کفاش اظهار داشت: بنابراین می توانیم بگوییم که روندهای امنیتی منطقه قفقاز جنوبی تاثیر تعیین کننده ای بر خود مناقشه قرا باغ خواهد داشت دیگر نمی توانیم این مناقشه را محلی بدانیم، باید بدانیم که این مناقشه در چارچوب سیاست های روس ها قابل تعریف هستند پس باید نگاه روس ها را مورد توجه قرار دهیم اگر این کار را بکنیم، متوجه می شویم که روندهای امنیتی قفقاز را روس ها به هیچ وجه به ضرر خود در نظر نمی گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه خود مناقشه قرا باغ اصلی ترین مسئله ای بود که در آن روس ها تصمیم نهایی بگیرند، افزود: در زمانی که جنگ شروع شد، روس ها اعلام بی طرفی کردند و گفتند که جنگ بین دو کشور همسایه است و ربطی هم به کسی ندارد اما زمانی که جنگ چهل و چهار روزه ادامه یافت و به یک نقطه مطلوب رسید، روس ها به طور جدی وارد درگیری شدند، آن هم زمانی که جمهوری آذربایجان موفقیت هایش زیاد و شکست ارمنستان در حال آشکار شدن بود، سرزمین های مهمی را هم ارمنستان در ارتفاعات از دست داد، بنابراین روس ها به نوعی اراده خود را به دو کشور تحمیل کردند.

وی با بیان اینکه روند روسی سازی در منطقه قرا باغ در حال انجام است، گفت: تصویر آینده مناقشه قرا باغ به خوبی در بندهای ۹ گانه سه جانبه قرارداد قرا باغ موجود است، اگر می خواهیم تصورات محتمل درباره آینده را بدانیم، قطعا می بایست این سند ۹ گانه را بخوانیم و بند به بند تحلیل کنیم. 

کفاش اظهار داشت: به نظرم روس ها این توافقنامه را با هوشمندی و آینده نگری بسیار خوبی به نفع خود تهیه کردند و ما اگر بخواهیم منافع روس ها را تفسیر کنیم، می توانیم بگوییم که بیشترین منافع به نفع روس ها رقم خورده و در آینده هم اینگونه خواهد بود.

این کارشناس ارشد مسائل قفقاز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هم برای اینکه منافع خود را در منطقه حفظ کند ، می بایست به خوبی و هوشمندانه در ارتباط با این کشورها و منطقه قرا باغ عمل کند، گفت: به نظر من تمام روندهای سیاسی، امنیتی و سیاسی در منطقه تحت سلطه کامل روسیه قرار گرفته وآنها صرفا بازیگر نیستند، ضمن اینکه کلیدی اند، بازیساز و بازی گردان نیز هستند.

ادامه این نشست تخصصی از طریق خبرآنلاین منتشر خواهد شد.

این مراسم به علت رعایت پروتکل بهداشتی به صورت مجازی در سایت پژوهشکده به نشانی www.iichs.ir و در آپارات به نشانی Aparat.com/TVTARIKH/live و در اینستاگرام به نشانی https://instagram.con/iichs.ir پخش می شود.

بیشتر بخوانید:
صفرنژاد: حضور تکفیری‌ها در قفقاز می‌تواند برای ایران دردسرساز شود/گلکاریان: اردوغان رویای توران بزرگ را دارد
احمدی: جنگ قراباغ تازه آغاز شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری‌ آذربایجان تجزیه ایران است
احمدی: جنگ قراباغ تازه آغاز شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری‌ آذربایجان تجزیه ایران است

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1582388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    47 3
    من برعکس ابن کارشناس فکر میکنم. یعنی وضعیت قبلی قره باغ و منجمد بودن این مناقشه بیشتر به نفع روسها بود نه وضعیت کنونی. به نظرم روسیه ناخواسته با منافع ترکیه و آذربایجان در این جنگ همراه شد و گرنه تا صد سال دیگه هم روسها مایل به حل ابن مساله نبودند.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    7 10
    ایران تحت هر شرایطی باید مرز خود با ارمنستان را حفظ کند. دالان یعنی ترکمنچای دوم. همین.
  • محمد IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 9
    چرا باید ایران هیچ وقت بطور جدی برای حل این موضوع وارد نشد؟ایا ترس از روسیه است ؟اتفاقا ابن مناقشه فقط باید به دست ایران حل میشد نه روسیه تزاری یادمان نرود صد سال گذشته هم روسیه به مردزهای ایران نزدیک شده بود چه اتفاقی افتاد