جواد جزینی با اشاره به کتاب تئوری «ریختشناسی داستانهای مینیمالیستی» خود گفت: من در این کتاب گونهشناختی، بستر فکری و فلسفی «مینیمالیزم» را معرفی کردهام. سوابق نشان میدهد ما ایرانیها اغلب هنگام مواجهه با پدیدههای ادبی، به دو شیوه افراطی برخورد کردهایم؛ یکی پذیرش آنها با آغوش باز و کاملا خوشبینانه است و دیگری نکوهشگرانه و بدبینانه. این کتاب کوشیده است بدون برخورد تجویزی، به بررسی تحلیلی پدیده «مینیمالیزم» بپردازد و روشن کند که این شیوه هنری چیست، از کجا آمده، چگونه شکل گرفته و در چه چیزی تحول ایجاد کرده است. همچنین به برخی خطاهای رایج در معرفی داستانهای مینیمالیستی پرداخته است.
جزینی تأکید کرد: از آنجا که گونه داستانهای مینیمالیستی در برخی موارد با دیگر گونههای داستانهای خیلی کوتاه اشتباه گرفته میشود، در این کتاب به شرح و معرفی دیگر گونههای داستان کوتاه کوتاه «فلش فیکشن» (داستانک)، «اسکچ» (طرحواره)، «میکروفیکشن» (داستانریزهها) و... پرداختهام تا تفاوت آنها با داستان مینیمالیستی روشن شود.
در این کتاب آمده است: «چه بپذیریم چه نه، تخطی از آداب داستان کوتاه سنتی، کم کم عمومیت بیشتری پیدا میکند. حالا دیگر کمتر مجله یا روزنامهای را پیدا میکنیم که در حاشیه یا متن آن، به اینگونه آثار نپرداخته باشد. حتا کتابهای منتشرشده تألیف و ترجمه هم گویای همین نکته است که اقبال از این شیوه کوتاهنویسی، بسیار چشمگیر است. اما این اقبال تا چه اندازه بر شناخت درست و عمیق و نیازها استوار است؟ فقط ارزندهترین گونههای ادبی میتواند در برابر نیازهای متغیر خواننده ادامه حیات بدهد. «ریختشناسی داستانهای مینیمالیستی» از سوی نشر ثالث منتشر خواهد شد.
جزینی همچنین به انتشار جلد سوم «آشنایی با گونههای داستان کوتاه» با عنوان «آشنایی با گونههای داستان رئالیسم جادویی» اشاره و عنوان کرد: داستان «جادویی» از ژانرهای مشهور ادبیات داستانی جهان شمرده میشود. این گونه داستانی یک فرزند دورگه ادبی است. از یکسو به یک داستان واقعگرا میماند، از سویی دیگر، رویدادی غریب در آن، اثر را از الگوی واقعنما خارج میکند. در اینگونه آثار خواننده با دنیایی واقعی روبهروست که ناگهان در آن اتفاقی خارقالعاده و غیرقابل درک روی میدهد. همین ناهمگونی، بازشناسی آن را از دیگر داستانها مثل «وهمی» و «شگفت» دشوار میکند. در این کتاب کوشیدهام بدون برخورد تجویزی، به بررسی تحلیلی ساختار داستانهای «رئالیسم جادویی» بپردازم و روشن کنم که این شیوه داستانی چیست، از کجا آمده، چگونه شکل گرفته و در چه چیزی تحول ایجاد کرده است. این کتاب نیز به زودی توسط نشر امیرکبیر به چاپ خواهد رسید.
۲۹۱/۶۰
نظر شما