حمله مذبوحانه بی‌بی‌سی به زبان فارسی

روزنامه جوان نوشت: تمدن ایرانی و زبان فارسی دو بازوی قدرتمند ایران به شمار می‌روند که انگلیسی‌ها از چند قرن گذشته برای نابودی آن نقشه می‌کشند و نمونه توطئه آن‌ها ضربه زدن به زبان فارسی در شبه قاره هند بود.

هشتگ منو فارسی که با حمایت رسانه دولتی انگلیس، «بی‌بی‌سی»، رسانه‌های سعودی «ایران اینترنشنال» و «العربیه» و چند رسانه گمنام‌تر غربی و عربی همراه بوده، در ظاهر بیان‌کننده گلایه‌های ایرانیان غیرفارسی زبان از مشکلاتی است که در به کارگیری فارسی یا تبعیض در استفاده از این زبان تجربه کرده‌اند! این هشتگ در توئیتر و اینستاگرام، از سوی اکانت‌های «فیک» به منظور ایجاد تفرقه دنبال می‌شود. کاربران ایرانی در مقابله با اکانت‌های بی‌هویت و جعلی که «منو فارسی» را منتشر می‌کنند، با استفاده از همین هشتگ و هشتگ «قند پارسی» به تلاش مذبوحانه محور غربی، عبری و عربی ضدایرانی پاسخ می‌دهند.

«فارسی» عامل همبستگی در منطقه
اما به راستی، چرا نابودی زبان فارسی برای رسانه‌های ضدایرانی اهمیت دارد؟ در ادامه گفت‌وگو با پروفسور سرور بختی، رئیس تاجیکستانی مؤسسه فرهنگی اکو را می‌خوانید. وی که فرزند شاعر پرآوازه تاجیک، استاد مهربان بختی است، می‌گوید: «زبان فارسی یکی از زبان‌های مهم منطقه اکو است. زبان فارسی زبان کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان و زبان گویش بسیاری در پاکستان و هند است. قلمرو این زبان در تاریخ بسیار گسترده بوده، حتی در دوره‌ای از مدیترانه تا سند و از بین‌النهرین تا جیحون قلمرو زبان فارسی بوده است، البته زبان فارسی محدود به شبه‌قاره نبوده و در دیگر نقاط جهان نیز حضوری چشمگیر داشته است و به گزارش جهانگردانی مانند ابن‌بطوطه، زبان بازرگانی در مسیر جاده ابریشم بوده است. زبان فارسی با پیشینه‌ای کهن، همواره از زبان‌های تأثیرگذار و از ابزار انتقال تمدن و فرهنگ بوده است.»

مدیر مؤسسه فرهنگی اکو می‌افزاید: «شما با آشنایی با زبان فارسی با ملت‌هایی آشنا می‌شوید که نزدیک ۷ هزار سال در این سرزمین سابقه زندگی، تمدن و فرهنگ دارند. آشنایی با تمدن، تاریخ و ادبیات این منطقه شما را به شگفتی واخواهد داشت. زبان فارسی زبان شاعران بزرگی مانند: سعدی، حافظ، نظامی، صائب، رودکی، تورسون‌زاده، کمال خجندی، صدرالدین عینی، لایق شیرعلی، گل نظر، علیشیر نوایی، سنایی غزنوی، مولانا جلال‌الدین بلخی، خواجه عبدالله‌انصاری، عنصری، رابعه بلخی و اقبال لاهوری است. مولانا و سعدی متعلق به ۷۰۰ سال پیش هستند، اما دیوان مولانا سال‌هاست در امریکا از پرفروش‌ترین کتاب‌هاست و سال ۱۶۳۶ میلادی اولین گزیده گلستان سعدی به زبان فرانسوی منتشر شد.»

بختی تأکید می‌کند: «تا امروز آثار سعدی به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، ژاپنی، چینی، روسی، لهستانی، هلندی و ایتالیایی ترجمه و منتشر شده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در اروپاست. زبان فارسی زبان ملتی است که هزار سال پیش شاعری به نام فردوسی داشته است که یک منظومه حماسی از خود با بیش از ۵۰هزار بیت به یادگار گذاشته است که امروز بعد از هزار سال مردمان ایران، تاجیکستان و قزاقستان، در کوچه و بازار آن را می‌خوانند و می‌فهمند و هم در دانشگاه‌ها آن را تدریس می‌کنند.»

مدیر مؤسسه فرهنگی اکو در پاسخ به این سؤال که آیا فارسی می‌تواند باعث اختلاف در میان اقوام ساکن در منطقه شود، می‌گوید: «جواب من به سؤال شما کاملاً منفی است و زبان فارسی و شعر پارسی همواره مایه همبستگی اقوام و منادی صلح و دوستی بوده است، چون شعر شعرای پارسی‌گوی زمان و مکان ندارد. رویکرد انسان‌گرایانه و خداجویانه به ارزش‌های مشترک فرهنگ جهانی همچون عشق، دوستی، صلح، احترام به یکدیگر، حکمرانی عاقل و عادل، شادی و نشاط، مرگ و زندگی دارد. مدارا و مهربانی، رنج و مقاومت، زیبایی و شادمانی، کم‌آزاری و خدای‌ترسی از ویژگی‌های آثار و جهان‌بینی این شعرا و دلیل ماندگاری و اقبال به ایشان در فرهنگ جهانی است.»

انگلیس از قدرت فارسی می‌ترسد
دکتر عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به راه‌اندازی هشتگ منو فارسی، از سوی رسانه‌های ضدایرانی می‌گوید: «اساساً این گونه شبکه‌های ژاژگو و یاوه‌سرا، ارزش پاسخگویی ندارند.»

وی با بیان اینکه در میان این شبکه‌های ضدایرانی، تنها شبکه «بی‌بی‌سی» رویه متفاوتی دارد، ادامه می‌دهد: «سبک و سیاق این شبکه این است که یک تعفن و زباله را با روکشی از خامه به مخاطب ارائه می‌دهد و از آنجا که مخاطب عام دارد که طیفی از عوام تا مخاطب فرهیخته را در بر می‌گیرد، با این کار به سرعت روی مخاطبی که قدرت تحلیل و کنکاش علمی ندارد تأثیر می‌گذارد.»

مستکین با اشاره به مفاخر زبان فارسی می‌گوید: «به مدد وجود گنجینه‌ای بی‌نظیر در ادبیات جهان همچون حکیم فردوسی، حکیم نظامی، سعدی بزرگ، عطار، مولوی، حافظ، خرقانی، جامی، ابن سینا، ذکریای رازی و ابوریحان‌ها ادب فارسی از آن قدرتی برخوردار است که تلاش دشمنان برای ضربه زدن به آن به نتیجه نمی‌رسد، اما از آنجا که جهان معاصر گرفتار سیلاب ابتذال است، اهریمنان تلاش می‌کنند از این فضای غبارآلود برای رسیدن به اهداف پلید خود استفاده کنند.»

مدیر فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو، با بیان اینکه فارسی زبان قدرتمندی است، ادامه می‌دهد: «همان طور که یونسکو تأکید کرد، قدرت زبان فارسی در این است که شعری را که یک شاعر هزار سال پیش به زبان فارسی سروده است، امروز یک کودک فارسی‌زبان به راحتی می‌خواند و درک می‌کند، ولی زبانی مثل انگلیسی هرگز چنین قدرتی ندارد. یک فرد انگلیسی به سختی می‌تواند متن انگلیسی را که برای حدود ۱۰۰ سال پیش است درک کند

مستکین فارسی را زبان خرد می‌داند و می‌گوید: «تأکید فارسی بر علم و خردمندی است که باعث شد کیشاروا ماتسورا، دبیر کل وقت سازمان جهانی یونسکو در هزاره فردوسی به شاهنامه اشاره کند و بگوید: «کتابی که با ستایش خرد آغاز می‌گردد، تنها برای ایرانیان نیست بلکه به کل بشریت تعلق دارد»،

مثال ادبیات فارسی به سان اقیانوسی است که شبکه‌هایی زشت‌گستر همچون بی‌بی‌سی سال‌هاست در تلاشند با استکانی از تعفن این دریا را بیالایند! این خیالی است خام، چون اتفاقاً ملت‌های حوزه جغرافیای ایران فرهنگی روزبه‌روز بر بازگشت به سرچشمه‌های اصیل زبان نیاکانی‌شان که همان پارسی است، گرایش دارند.»

وی می‌افزاید: «رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی، هنوز در حال و هوای بریتانیای کبیر زندگی می‌کند و در اوهام ملکه به سر می‌برد. این رسانه که وظیفه‌اش تسهیل‌گری سیاست‌های استعماری دولت انگلیس است، می‌خواهد همان کاری که سیاست انگلیس بر سر زبان فارسی در شبه قاره هند آورد، تکرار کند.»

مستکین می‌گوید: «تمدن ایرانی و زبان فارسی، دو بازوی قدرت ملی ایران هستند، برای همین دشمنان تلاش می‌کنند ابتدا تمدن ایرانی را به یک تمدن واحد بزرگ بلکه چند خرده‌تمدن جدا نشان دهند و زبان فارسی را تضعیف کنند تا به ایران ضربه بزنند.»

حکیم نظامی به درستی پاسخ این یاوه‌گویان را داده است:
همه عالم تن است و ایران دل
نیست گوینده زین قیاس خجل

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1599786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    74 42
    البته فارسي زبان ما است و خودمان بايد در پاسداشت و ترويج آن بكوشيم و انتظاري از بي بي سي نمي رود
    • GB ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      7 19
      اما نکته بسیار قابل توجه حمایت روزنامه هایی از قبیل جوان یا کیهان از تمدن ایرانی و زبان فارسی ست که مطمئنا تنها برای مستدل کردن نوشته حمله به بی بی سی نوشته شده نه اعتقاد واقعی نویسنده!!!
    • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      3 1
      درود بر شما
  • عباس IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    55 42
    شماکه ادعامیکنین براتقویت زبان فارسی تلاش میکنن ورسانه های اونوری تلاش مذبوحانه میکنن شماچکارکردین صداوسیماچندتاکنسرت ازاستادشجریان یاشهرام ناظری پخش کردن همه این اساتیدازاشعارمولاناوحافظ استفاده میکنن چراچندتاکنسرتشون پخش نمیکنن که مردم باادبیات خودمون وموسیقی سنتی اشنابشن من هرچی کنسرت شجریان وشهرام ناظری ازشبکه های اون ور ابی دیدم.
  • رادمان IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    56 40
    الان در آلمان، چندین زبان و گویش وجود دارد ولی همه مدرسه ها و دانشگاه ها به یک زبان است ؛ چرا برای آن جا کمپین راه نمی اندازند. یادتان رفته چقدر زبان محلی در فرانسه بود و هست و زبان رسمی و ملی یک گویش خاص منطقه پاریس است؟
    • افشار IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      11 6
      هم ترکی هم کردی در آلمان تدریس میشه
  • کوهیار IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    53 77
    1000 سال است که از دوره دودمان غزنویان و با تلاش یکی از وزیران دربار به نام اسفراینی ، زبان پارسی شده است زبان رسمی و ملی ایران زمین. حالا چرا پس از 1000 سال برخی تیشه به ریشه این زبان می زنند؟
  • کریمی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    66 57
    عمران خان نخست وزیر پاکستان که آمد ایران در دیدار با روحانی گفت اگر 200 سال پیش بود او هم به فارسی سخن می گفت. می دانید چه کشوری زبان فارسی را در شبه قاره هند ریشه کن کرد و به جایش زبان انگلیسی را نشاند؟ همین بریتانیای استعمار گر
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    57 72
    فارسی بی دفاع شده واقعیت امر اینه که حکومت مذهبی ما پرچم های ایرانیت را رها کرده و بزرگترین پرچم ایرانیت همون زبان فارسی است که بی دفاع رها شده
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    30 69
    بی بی سی سرورش فرحه همون کسی که هواپیما داد به صدام بریزه رو سر زن و بچه مردم حکومتش برگرده خوزستان ایران را به عراق بده!!! این که به ملت ایران رحم نمیکنه به زبان ملی ایران رحم کنه؟؟؟ اینا همونایین که فرهنگ ایران (حجاب را)رعایت نمیکنن اصلا شما فکر کن اسلامی وجود ندارد وقتی حجاب از زمان اشکانیان و هخامنشیان بوده یعنی بوده و باید باشه وقتی به فرهنگ کشورت اهمیت نمیدن میخوای به زبونت اهمیت بدن؟؟؟
    • GB ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      4 6
      اول این صفحه چه ربطی به حجاب داره دوم از خودت تاریخ درست نکن ایرانیا از اول اینجوری بودن اینجوری نبودن
  • ناشناس IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    57 67
    هزاران درود بر زبان شیرین پارسی ۱۸
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    50 28
    از این ادا و اطوارها چرا در کشورهای اروپایی از جمله خود بریتانیا در نمی آورند؟ چرا در شهر کاردیف که مرکز ولز است و زبان شان کیلومترها با زبان انگلیسی تفاوت دارد، دانشگاه ها به زبان انگلیسی تدریس می کنند؟
  • مساوات IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    59 67
    زبان فارسی هیچگاه به هیچ کس در ایران تحمیل نشد. خودش جای خودش را باز کرد. در 1000 سالی که فارسی نو ، زبان ارتباطی ایران بزرگ شده ، به مدت 900 سالش، فرمانروایان ترک بر کشور حکومت می کردند . اتفاقا آن ها با فشار توانستند زبان برخی از مناطق ایران را تغییر دهند ولی نتوانستند زبان فارسی را حذف کنند.
    • فرزاد فرد IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      9 25
      آفرین
  • محمدی JP ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    39 23
    به سخنان دکتر شفیعی کدکنی در کلاس درسش مراجعه کنید که چگونه انگلستان و روسیه با حیله گری، نخست زبان های محلی را مقابل فارسی علم کردند و سپس زبان های خودشان را به جای فارسی در هند و آسیای میانه جایگزین کردند.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    48 53
    زبان فارسی در آناتولی و روم هم تا همین 200 سال پیش ، زبانی رایج و فراگیر بود و افتخاری برای هر باسوادی بود که می توانست به آن بخواند و بنویسید.
  • مرتضی IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    به جایش زبان جعلی آتاتورک را بگذاریم که زبان ترکی عثمانی را هم از هویت تهی کرد و همه واژه های فارسی و عربی را تغییر شکل داد و به خیال خودش زبان سازی کرد؟
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      12 38
      ای ول الان تو ترکیه اسم ها اسلامی دگرگون شده اند. حتی فرهاد ایرانی را هم یک جوری دیگر تلفظ می کنند.
    • کورش IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      4 2
      همه این یورش ها سیاسی است و نه فرهنگی . کار هم کار کسانی است که با ایران دشمنی دارند
  • فرهاد IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    24 12
    سلام شما که از فارسی دفاع میکنید چرا به آب جو میگویید ماالعشیر و به روزگار به کام میگویید ایام به کام ؟
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    6 9
    اگر عرب ها ، مغول ها و دیگر اشغالگران این سرزمین توانستند زبان فارسی را براندازند این تجزیه طلبان هم با نوکری ترکیه و عربستان و انگلستان خواهند توانست.
  • امیرمحمد IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    25 12
    وقتی خودمون تو کشور خودمون از زبان پارسی در ادارات استفاده نمیکنیم انتظار داریم انگلیس ضربه نزنه ، من خودم وقتی گذرمون به یک اداره دولتی میخوره از بس با متن های غیر فارسی روبه رو میشیم که نمیتونیم متن را بخوانیم باید مترجم بگیریم ، اگر گذرتون به دادسرا خورده میفهمید من چی میگم همش متنی که مینویسند از کلمات غیر فارسی استفاده میشه ، باید خودمون به فکر زبان پارسی باشیم و از کلمات بیگانه در متن هامون استفاده نکنیم ، و ادارات دولتی باید الگو باشند
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    15 24
    به نطر من زبان فارسی عزیزمان باید با زبان های کوردی لری و لکی و سایززبا ن های ایرانی غنی شود به راستی که الان زبان فارسی بیشترش عربیه
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      5 0
      توام کارمند بی بی سی هستی اقای زرنگ....همه زبونا ترکیب شده دارن انگلیسی عربی ترکی
    • GB ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      8 2
      زبان پارسی با تمام زبان های که اول گفتی غنی شده اگه یک یکم درباره این زبان ها مطالعه داشتی می‌فهمیدی در فارسی هم فقط برخی واژه ها عربی هستن که مورد استفاده اکثر عموم قرار میگیره و یک معادل پارسی هم برای اون وجود داره
  • مرتضایی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    15 7
    باید زبان ها و ادبیات ترکی ، کردی سورانی، کرمانجی، لری، گیلکی، عربی ، بلوچی، ترکمنی، سنگسری، تالشی و ... در همه مدارس ایران از کودکی به دانش آموزان یادداده شود. چه بهتر کسانی که جز فارسی نمی دانند هم یک زبان ایرانی دیگر را به دلخواه خود یاد بگیرند. درسی چون ایرانشناسی هم باید در همه 12 سال ، به جز فارسی باید به زبانی دیگر که در ایران گویشور دارد، آموزش داده شود. روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی و رادیویی هم باید به زبان های محلی بیشتر برنامه پخش کنند و فیلم و سریال ها به این زبان ها ساخته شود. با این کار می توان مردم ایران را فارغ از هر زبانی به هم نزدیک کرد.
  • حمید IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    5 6
    ارتباط این کمپین با مساله تجزیه برکسی پوشیده نیست ولی عجیب اینجاست که هیچ تولید محتوایی در این همه دستگاه مدعی مبارزه درجنگ نرم برای ملت تولید نمیشه. امروز خواستم در همین خصوص و به عنوان فکت ویدئوی از کاندولیزا رایس در رونمایی از نقشه خاورمیانه جدید رو برای یکی از دوستانم بفرستم که تقریبا کلی از وقتم رو گرفت و در نهایت دست از پا درازتر سر از سایت شما دراوردم. به نظرم ما داریم فرصت رو از دست میدیم. امیدوارم روزی نرسه که قبطه امروز رو بخوریم
  • صیاد IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    7 11
    بنده خداها با زبان فارسی دشمنی دارند ولی نظامی گنجوی و مولوی را از خودشان می دانند . خنده دار است.
  • کیهان IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    5 6
    بر خلاف برخی کشورها که ریشه زبان های قومی را کنده و از بین برده اند در ایران خوشبختانه زبان های قومی و بومی هستند و باید پشتیبانی هم بشوند. باید یک نهاد بزرگ تر به نام فرهنگستان زبان های ایرانی داشته باشیم و تلاش شود بده بستان بین زبان های ایرانی از جمله فارسی و ترکی و کردی و عربی و ارمنی و .... بیشتر و بیشتر شود .
  • فرشید IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    8 6
    عجب! یک زبان برای بیش از 1000 سال در همه جای ایران و بیرون از مرزها زبان پیوند دهنده مردم بوده و الان یک عده در صدد حذف آن هستند. آیا می شود حافظ و سعدی و مولوی و نظامی گنجوی و ... حذف کرد؟
    • ایرانی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      2 1
      خیراین مفاخررا نمیتوان حذف کرد ولی همین حالا یک غزل نه دوبیت ازاشعارهریک ازاین شعرای نامداررا مقابل دانش اموزدبیرستانی یاحتی دیپلمه بگذارید اگرتوانستندبخوانند اینگونه زبان وفرهنگمان نه توسط بیگانه که درداخل درمعرض خطر نابودی است.
  • بهزاد IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    9 7
    بر پایه قانون اساسی باید زبان و ادبیات مادری در مدارس و دانشگاه های کشور تدریس شود. ولی آموزش عمومی در یک کشور را نمی توان به ده زبان بومی انجام داد. این جاست که فارسی که زبان ملی ایران است می شود پیوند دهنده همه مردم.
  • ابراهیم GB ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    4 4
    نظرات مخالف ثبت نمی شود
  • علیزاده IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    8 8
    انگلستان پای زبان فارسی را از شبه قاره هند برید . روسیه زبان فارسی را در قفقاز و آسیای میانه از ریشه کند . ولی الان دیگر نمی گذاریم این زبان که گنجینه معرفت و عرفان و شعر و ... بیش از این آسیب ببیند.
  • دادگر IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    10 6
    جالب است در منطقه ای که بسیاری از کشورها نام شان قومی و قبیله ای است همچون ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان و ... یک عده ، ایران را متهم می کنند که حقوق اقوام را رعایت نمی کند.
  • DE ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    3 2
    این یک کارزار سفارشی بوده برای انحراف افکار عمومی !
  • جانیم وطنه قوربان IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    10 8
    من عاشق زبان فارسی ام در کنار زبان محلی و همه ی هشتک ها را می دونم کیا می ذارند اونایی که تو عمرشان یه بار هم به شمال هم نرفتند ولی ادعای گیلک بودن را می کنند اونایی که تو عمرشان کردستان و کرمانشاهو ندیدند ولی ادعای کرد بودن را می کنند چقدر مسخرست حداقل هویت خودتو عوض نکن...
  • قادری IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    6 5
    فارسی 1400 سال زیر فشار عرب ها و مغول ها و دیگر حاکمان غیر فارس زبان بود و دوام آورد و این همه آثار ادبی و فرهنگی و علمی به جهان هدیه کرد. الان هم با این هوچی گری ها کسی به جایی نمی رسد.
  • CA ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    3 11
    فارسی زبان ملی ایرانیان بوده است و نه زبان رسمی
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    7 9
    آیا در آذربایجان جعلی (شمال رود ارس) ، تالشی ها و لزگی ها در مدرسه به زبان مادری شان آموزش می بینند؟ آیا در ترکیه، کردها و ارمنی ها دارند به زبان خودشان آموزش می بینند. هر چند من باور دارم زبان ها و ادبیات بومی و مادری از همان کلاس اول تا دانشگاه باید آموزش داده شود ولی زبان اصلی آموزش باید یکی باشد که از دیرباز فارسی بوده
  • کامیاب IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    8 6
    پی افکندم از نظم کاخی بلند / که از باد و باران نیابد گزند /...... / هیچ زبانی در 1000 سال گذشته این قدر مورد یورش بیگانگان نبوده است و این هجوم سیاسی را که پشتش چندین کشور دیگر هستند پشت سر خواهد گذاشت.
  • کمالیان SE ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    8 7
    سخنان نژادپرست ها که خودشان را زیر پرچم مبارزه با زبان پارسی پنهان کرده اند ، مرغ پخته را هم به خنده می اندازد . در چند سده گذشته در آناتولی و آسیای میانه و هندوستان با یاری استعمار توانستند زبان پارسی را از میدان بدر کنند و اینک دنبال آن هستند که ایران را هم از این زبان ملی تهی سازند .
  • ایرانی IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    2 4
    تمدن ایرانی وزبان فارسی ،خارجیها برایش ارزش واحترام قایلند امادرداخل کشورچه جایگاهی دارند؟