ترکیه مایل به همکاری آبی با ایران نیست/ تهران به نزدیکی روابط آنکارا و تل‌آویو انتقاد دارد

امیرعبداللهیان اواسط هفته بالاخره به آنکارا سفر کرد تا با اردوغان و دیگر مقامات ترکیه دیدار کند. در این دیدار تهران نگرانی های خود را بابت سیاست های تازه منطقه ای این کشور مطرح کرد.

مهسا مژدهی: روز دوشنبه وزیرخارجه کشورمان در سفری به آنکارا با مقامات ترکیه دیدار و گفتگو کرد. این سفر در حالی صورت گرفت که روابط دو کشور به دلایل گوناگونی از جمله نزدیک شدن ترکیه به رژیم صهیونیستی و مسائل محیط زیستی، رو به سردی رفته است. در حقیقت امیرعبداللهیان درست پنج روز بعد از سفر وزیرخارجه اسراییل، به آنکارا رسید و مواضع ایران را در مورد حضور مقامات رژیم صهیونیستی و برخی ادعاهای مطرح شده اخیر، با شخص اردوغان در میان گذاشت.ایران می‌گوید رژیم صهیونیستی با ایجاد عملیات روانی سعی در خراب کردن روابط دو کشور دارد. آنطور که وزیر خارجه اعلام کرده در این دیدار در خصوص موضوع سوریه هم گفتگوهایی صورت گرفته. امیرعبداللهیان توضیح داده که به آقای اردوغان گفتم راه حل سیاسی را تنها راه حل برای کاهش نگرانی های امنیتی ترکیه می دانیم و با تکرار مجدد ضرورت اجتناب از هرگونه اقدام نظامی حاضریم برای تسهیل در زمینه ی گفتگوی منجر به نتیجه پیشقدم باشیم.

در خبرآنلاین در مورد این سفر با دو کارشناس مسائل ترکیه به گفتگو نشسته ایم:

هدف امیرعبداللهیان از سفر به ترکیه چه بود؟

رحمان قهرمانپور کارشناس مسائل ترکیه در مورد علت هایی که باعث شد وزیرخارجه کشورمان راهی آنکارا شود گفت: روابط ایران و ترکیه در شرایط خوبی نیست. آقای امیرعبداللهیان قبل از این قصد داشت به ترکیه سفر کند. اما به دلایلی که به طور رسمی اعلام نشد، این سفر اتفاق نیفتاد. علت اینکه وزیرخارجه کشورمان در این شرایط به ترکیه رفته می تواند چند مساله باشد.

اولین علت سفر امیرعبداللهیان به آنکارا می تواند تحرکات در روابط ترکیه با اسراییل باشد. این موضوع برای ایران بسیار مهم است. رژیم صهیونیستی یکی از مهم ترین مخالفان بهبود روابط ایران و ترکیه در سطح منطقه است و همواره تلاش کرده تا روابط دو طرف تضعیف شود. ما فراموش نکردیم زمانی که در دهه ۹۰ میلادی وقتی سکولارها در ترکیه تاثیر داشتند، روابط تهران و آنکارا هر از چند گاهی شاهد تنش و اختلاف بود.

قهرمانپور: ترکیه تمایلی به همکاری آبی با ایران ندارد/کاکایی: تهران به نزدیکی روابط آنکارا و تل‌آویو انتقاد دارد

بیشتر بخوانید:

هشدار امیرعبداللهیان به ترکیه درباره دسیسه‌های اسرائیل

امیرعبداللهیان با اردوغان دیدار کرد

امیرعبدالهیان: سند جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و ترکیه محور اصلی سفر به آنکارا است

مساله دوم تحرکاتی است که در سیاست خارجی ترکیه و در ارتباط با عربستان و امارات می بینیم. این اتفاقات هم برای تهران اهمیت دارند. ترکیه و قطر در سال های گذشته در محور اخوانی بودند و اختلافات جدی با عربستان و امارات داشتند. بهبود روابط آنکارا با ابوظبی و ریاض در حال حاضر می تواند تاثیراتی بر منطقه و روابط با ایران داشته باشد.

عامل سوم مساله سوریه است و تاثیری که جنگ اوکراین بر سوریه داشته و ترکیه را تحریک کرده که دست به اقدام نظامی در شمال سوریه بزند. بخشی از مناطقی که ترکیه می خواهد در آن دست به عملیات نظامی بزند، به ویژه در تل رفعت، مناطقی هستند که شیعیان در آن ساکن هستند و ایران در این مورد نگرانی دارد و می خواهد آن را به ترکیه منتقل کند.

او در مورد روابط اقتصادی دو کشور توضیح داد: میزان مبادلات تجاری و حجم تجارت دو کشور در سال های اخیر شاهد کاهش زیادی بوده و از ۱۰ میلیارد دلار به دو میلیارد دلار رسیده است. این برخلاف چشم اندازی است که دو کشور در مورد روابط تجاری خود ترسیم کرده بودند. این مساله هم دلایل متعددی دارد. مساله کرونا و اختلاف ایران و ترکیه در زمینه سوریه و تحریم ها علیه ایران، همگی مزید بر علت شده اند تا روابط تجاری دو کشور در سال های اخیر کم تر شود. این که امکان گسترش روابط اقتصادی وجود دارد، باید بگوییم که بله چنین امکانی هست. اما بستگی به این دارد که فضای کلی روابط مثبت باشد و دو طرف در مسیر بهبود روابط پیش بروند. تا شرکت های خصوصی و دولتی انگیزه لازم را برای روابط تجاری و اقتصادی با یکدیگر داشته باشند.

در مورد همکاری در بحث آب، به نظر می رسد که ترکیه تمایلی به ورود در این موضوع ندارد چون در بالادست دجله و فرات است و به درخواست های عراق و سوریه پاسخ نداده است. قبل از جنگ داخلی در سوریه، این کشور تنش های آبی جدی با ترکیه داشت و آنکارا در همان زمان هم در قبال دادن سهم آب رودخانه های سوریه مقاومت می کرد. بنابراین در شرایطی که همه پیشبینی ها حاکی از کاهش میزان ذخایر آب زیرزمینی در منطقه است، ترکیه انتظار دارد که از ابزار آب در مناسبات منطقه ای خود استفاده کند. همانطور که به دنبال این است که با کشف منابع گازی در دریای سیاه و دریای اژه قدرت خود را در بازار جهانی انرژی هم افزایش دهد.

من امیدوار نیستم که ترکیه به درخواست های محیط زیستی ایران جواب مثبت بدهد. اما اگر ایران، سوریه و عراق به همراه برخی از سازمان های بین المللی هماهنگ عمل کنند، ممکن است آنکارا حاضر شود مذاکره در این مورد را بپذیرد.

اهمیت مسائل زیست محیطی در گفتگو بین دو کشور

سیامک کاکایی در مورد سفر وزیرخارجه ایران به آنکارا می گوید: این سفر در چارچوب سفرهای سیاسی است که به طور معمول انجام می شود. این اولین سفر در دولت جدید به ترکیه است. از لحاظ پیشینه تاریخی ایران و ترکیه دو کشور مهم در منطقه هستند که نوغ تعاملشان با یکدیگر هم فرایند تحولات منطقه ای و هم مناسبات دو جانبه موثر است. به همین دلیل این رفت و امدها بیانگر اراده سیاسی است که دو طرف برای توسعه مناسبات و همکاری ها دارند. در ارتباط با روابط ترکیه جدای از پیشینه تاریخی و همجوار بودن، یک رشته مناسبات سیاسی هم تاثیر گذار است که مربوط به مسائل منطقه ای بوده . در سفر اخیر یک بخش از گفتگوها به مساله سوریه ارتباط داشته. اینکه چه نوع سیاست هایی و برنامه هایی در سوریه اعمال شود، مذاکراتی بین دو طرف وجود دارد. در این مذاکرات به نوع تعاملاتی که باید در زمین سوریه انجام بگیرد اشاره شده. کمک به تقویت روند سیاسی در سوریه، نگاهی است که ایران به موضوع دارد. ولی ظاهرا نگاه ترکیه کمی متفاوت تر است.

ترکیه در حال دنبال کردن سیاست خارجی جدیدی در منطقه خاورمیانه است. در این چارچوب عادی سازی روابط با عربستان و تلاش برای بهبود روابط با مصر قرار دارد. ایران به نزدیکی روابط ترکیه و اسراییل که در ماه های گذشته شدت گرفته، انتقاد دارد.

قهرمانپور: ترکیه تمایلی به همکاری آبی با ایران ندارد/کاکایی: تهران به نزدیکی روابط آنکارا و تل‌آویو انتقاد دارد

در دو دهه گذشته ما شاهد گسترش روابط تهران و آنکارا بودیم. به هر حال یک سری ملاحظات منطقه ای و یک سری علاقه مندی های مشترک در قالب منافع وجود داشته. در عین حال دو کشور رقابت هایی هم دارند.

یک موضوع جدیدی وارد گفتگوهای ایران و ترکیه از این پس خواهد شد و آن مسائل زیست محیطی و مرتبط با مساله آب در خاورمیانه است. دلیلی این امر انتقاداتی است که از سیاست های زیست محیطی ترکیه و اثر آن بر عراق و سوریه شده است. در مورد این مساله در رسانه ها بسیار گفته شده است . اما بخش دیگر که دامنه آن تا ایران کشیده شده مرتبط با ریزگردهاست. بخش عمده ای از این بحران به سیاستهای آبی در زمینه دجله و فرات است. این دو رودخانه مربوط به چند کشور است. سرچشمه آن البته در ترکیه است ولی با کشورهای پایین دست توافقاتی در گذشته وجود داشته که در حال حاضر از سوی ترکیه رعایت نمی شود و کمبود به آب منجر به بحران های زیست محیطی می شود. در ماه های گذشته بحث های زیادی در سطح منطقه ها مطرح شد و به هیات های سیاسی کشیده شده. این مساله باید در بررسی های طرفین مورد توجه قرار گیرد تا بحران کم آبی که در منطقه شدت گرفته به نحوی کنترل شود. بحران خشکسالی که سی سال است در مورد آن هشدار داده شده، حالا شدت پیدا کرده.

آخرین کاری که ترکیه در این زمینه انجام داده مربوط به سد ایلسو است. اخیرا هم بحث در مورد برنامه هایی بر روی سرچشمه های ارس وجود دارد که جای نگرانی دارد که می تواند در گفتگوهای مقامات دو کشور مورد توجه قرار بگیرد. در حقیقت همه کشورهای منطقه باید در مسیری حرکت کنند که بتوانند جلوی بدتر شدن این بحران را بگیرند.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گلادیاتور IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    تا وقتی رژیم نژادپرست اسرائیل هست - اختلاف و تنش بین مسلمان ها ادامه خواهد داشت به امید نابودی رژیم نحس صهیونیستی
    • مهدی IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      تا زمانی که ما بفکر نابودی این و ان هستیم وضعیت ما تغییر نمیکنه و هر روز در صحنه بین المللی تنها و تنهاتر میشیم. باید به بفکر تغییر رویه باشیم و دست دوستی به سوی جامعه بین المللی دراز کنیم و صد البته در این کار صادق باشیم.
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      30 7
      واقعا
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    16 46
    چرا ترکیه از ناتو خارج نمی‌شود...؟!
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    78 52
    ترکیه نه تنها دنبال رابطه خوب با ایران نیست بلکه ثابت کرده راه دشمنی با ایران را تحت تاثیر قدرت پوشالی خود در ناتو و دست برتری‌های جغرافیایی در زمینه آب و فشارهایی که به عراق و سوریه بصورت مستقیم وارد می‌کند که عوارض آن به شکل گر خاک به ایران ما هم می‌رسد و شاید تا چند وقت دیگر بر روی سرشاخه های رود ارس نیز همین کار را با ایران بطور مستقیم با ایران و‌ارمنستان هم انجام دهد به هر حال تا اردوغان نامسلمان در این منطقه هست متاسفانه مشکلات زیاد است به امید تغییرات سیاسی در کشور ترکیه
  • جهانبانی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    77 36
    ترکیه فقط زبان زور رو می‌فهمه و به فکر منافع خودش و رویای امپراطوری عثمانی است.
  • رسول IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    51 38
    به نظام ترکیه اعتماد نکنید به وقتش از پشت خنجر خواهد زد اونا ظاهری مسلمان دارن ،در حقیقت انها هم پیمان رژیم صهیونیست و آمریکا هستند برخی وقتها اونا با زبان به غرب واسراییل می تازند ولی پشت پرده هم پیمان آنها هستند نه تنها دولتمان فریب اردوغان وامثال آنها نخورن بلکه ملتمان باید هوشیار باشن سرمایه هایشون را رو سراب سرمایه گذاری نکنن
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    50 42
    سد رو بترکونید تا بفهمن با آب بازی در نیارن
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    64 26
    گازش رو چرا قطع نمی‌کنید اگر مردم خودتون بودند گاز اب برق رو قطع میکردید
  • RU ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    48 18
    اکثریت قاطع مردم با نزدیکی به روسیه مخالفند این مخالفت چه نتیجه ای داشته؟
  • محمد IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    25 60
    چهارتا موشک پرقدرت به سد سازی ترکیه به نی راه آب باز میشود همین
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    44 4
    از ارس دوکلمه گفتی ولی از دجله فرات سوریه عراق یک صفحه فکری به حال ارس بکنید تا به دجله وفرات تبدیل نشه.اب استراتژیکتراز هرچیزیه
  • ناشناس IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    37 14
    ایران باید افغانی ها و مهاجرت رو بفرسته به سمت ترکیه تا بفهمه
  • سیامک IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    72 4
    من یک پرسش از شما دارم،با وجود این همه بی آبی چه دلیلی داره که روزانه صدها کانتینر هندوانه به ترکیه صادر کنیم؟
  • فرهاد IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    57 5
    همه به فکر ملت مردمشون هستن .....ترکیه اسرائیل ول نمیکنه به ایران بچسبه
  • بهرام IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    3 54
    من‌‌ این نظررودارم که ترکیه نبایدبااسراییل وعربستان حتی مصر ارتباط دوستانه برقرار‌کند چون برای روابط دوکشور ومنطقه بسیارخطرناک است ولی اگرم روابط دوستانه واقتصادی برقرارکندبازنمیتواند روابط دوستانه واقتصادی خودراباایران قطع کندچون کشورترکیه به تجارت اقتصادی ودادوستدبه ایران وابسته هست وگرنه بدون ایران ترکیه یعنی کشوری مثل سومالی سودان واتیوپی دوبازیگرقدرتمند منطقه ترکیه وایرانن وباقطع روابط استراتژیک اقتصادی سیاسی وراهبردی به مشکلات زیادی هم هردو کشورهم‌منطقه خواهندخوردبه امیدنابودی اسراییل جنایتکار وآزادی هرچه زودتر مسلمانان‌منطقه خاورمیانه
  • محمد DE ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    62 3
    مسولین مافقط سر ‌و صدادارند نمی توانند حق آب مارا از افغانستان بگیرند آنوقت توقع از ترکیه دارند درمورد آب باآنها همکاری کند
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    45 8
    به سما بگویم ترگیه در حال درست کردت ۹۰ سد است که در اینده نزدیک دشت مغان وارسباران در ایران با کار ترکیه خشک خواهد شد به فکر باشید مهاجرت سرزمینی داره شروع میشه
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    27 42
    ترکیه نوکر اسرائیل انگلیس هست و دشمن مردم ایران
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    32 39
    دشمن اصلی ملت ایران کشورهایی بی هویتی فاقد تمدن همچون ترکیه هستند که به دلیل تقابل ایران وامریکا در منطقه به وجود امدهاند.
  • سلمان IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    44 11
    تنها چیزی که برای ترکیه اهمیت دارد حفظ منافع ملی کشورش است و این بهترین شیوه سیاست گذاریست و درستش هم همین است
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    43 2
    روابط کشورهای دیگر براساس اصول روابط بین‌الملل و تفاهم است نه بر اساس توهم
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    24 1
    برای جبران خطر بی آبی در ایران که با توجه به درنظر گرفتن جمعیت ایران چاره ای جز همکاری با همسایگان و استفاده از تکنولوژیهای جدید در امور آب نیست امارات و شیلی در حال حاضر از رطوبت موجود در هوا برای کشاورزی استفاده میکنند بهتره که کشور ما هم به این نوآوریها دست پیدا کند.
  • ایران ویران IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    27 5
    ایران همیشه در این چهل و چند سال با ظعف فراوان با همسایگانش برخورد کرده.در جنگ ایران و عراق وناتوانی درگرفتن خسارات و شکست در جنگ.و در مقابل آذربایجان .در مقابل طالبان وناتوانی در گرفتن حق آبه کشور.در مقابل عربستانی که در حج چند سال گذشته به زنان ایرانی تجاوز و همچنین کشتار زائران.در مقابل عمارات شیشه آبی.در مقابل کویت و میدان گازی مشترک.در مقابل ترکیه.در مقابل پاکستان و در گیرهای مرزی .در مقابل بحرین.وهکنون نیز کافیه به ژست و صورت اردغان و امیر عبدالهی یک نگاهی بیندازیم همه چی دستمان میاید.و این هم از وضعیت مردم فقیر ایران.من نمیدونم چطوری کسی که از حق مردم و کشور خودش نمیتونه دفاع کنه چگونه از.....
  • حمید IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    31 11
    نرمی بیش از حد ایران در مقابل ترکیه ،نتیجه اش میشود بحران گردو خاک .
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    32 1
    ترکیه هرطرف به سودش باشد اسبش رامیطازونه فکرمنفعت خودشومیکند
  • AT ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    8 6
    در این دیدار چرا پرچم ایران نیست.؟
  • سهیل IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    12 32
    اردوغان چیز خور اسرائیل است . باید درس خوبی بگیرد از این چرخش و خیانت به همسایه خود
  • مهدی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    13 47
    سپاه بیاد مردونگی بکنه به نیروهای نیابتی خودش ۱۰ تا موشک نقطه زن بده تا بزننن تو سد ترکیه اون وقت اردوغان حساب کار دستش میاد که دیگه نره سمت ارسراییل شما رو به روح امام بیاین این کار رو انجام بدین بخدا ترکیه هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • ناشناس IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    36 10
    ارتباط اسرائیل با ترکیه چه ربطی به ایران داره ؟ هر کشوری روابط مستقل دیپلماتیکی خودش را دارد
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    34 2
    کدام کشوربرای ماشاخ نشده که ترکیه نشه 43 سال عقب گردکردی
  • صادق IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    13 24
    انتظار می‌رود وزیر محترم خارجه نیز اقدامات متقابل را در دستور کار خود قرار دهد و در گام اول اول از آنجا که ایران یک بازار عالی برای ترکیه می‌باشد ایران میتواند مرزهای خود را جهت مسافرت ایرانیان به ترکیه که معمولا سفرهای تفریحی و اقتصادی است ، ببندد یا بسیار پر هزینه کند چراکه همین سفرهای غیر ضرور مسافران ایرانی به زعم مسیولین ترکیه باعث رونق اقتصادی ترکیه شده
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    14 30
    درمیان سیاستمداران ترکیه ای علیرغم ادعاهایشان چیزی بنام غیرت مفهومی ندارد الخصوص این رجب آ
  • علی علی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    12 2
    بدون شک سیاستمداران ترک از زمان آتا ترک فقط به ترسیم خطوط فکری خود ومنافع ظاهری کشور ترکیه اندیشیده اند.لذادر مورد آب بدون شک به دنبال باج خواهی واعمال قدرت ونفوذ در کشورهای همسایه میباشند.من حدود ۲۵سال پیش بریده روزنامه ترجمه شده خارجی را دیدم که طی مقاله ای اشاره به جنگ آب در آینده بین اتحاد ایران وعراق وسوریه با ترکیه اشاره کرده بود.لذا به نظر میرسدطراحی سرمایه داری جهانی برای ایجاد جنگهای متعدد وفروش سلاح های کارخانه های غربی وشرقی از سالها قبل انجام وکارمندان وفاداری همچون اردوغ مسئولیت انجام برنامه ها را بر عهده دارند وکمیسیون خود را پیشاپیش از فروش نفت عراق وسوریه وآذربایجان دریافت نموده اند.
  • مهران IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    14 3
    فعلآ کاری ب مسایل سوریه و بقیه ندارم ،اما حرف من ایران. برای موضوع آب حتی یک ساعت هم در تأخیر پیگیری ها در آینده چنان ضربه ای خواهیم خورد ک هرگز نمی‌تونیم جمعش کنیم.اونموقع برای جبران بایستی چنان باجی بدیم ک حتی در خواب هم نمیدیدیم.اینو فراموش نکنیم ک منطقه در حال کم آب شدن.
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    9 0
    نظرات را منتشر کنید لطفا....تروخدا یه باسواد رو سر کار بذارید همه چی درست میشه
  • قاصم الجبارین IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    7 23
    اردوغان. نوکر و دست نشانده. صهیونیست هاست. باید. خیلی سریع. فاتحه. اورا خواند و حلوایش را خورد. او از فیلم. مد مکس الگو گرفته وذمیخواهد. جنگ آب. راه. بندازه. باید. ادبش کرد.
  • عرفان IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    36 7
    فقط میشه بگید از کل کشورهای جهان با چند کشور روابط کامل و دوستانه داریم؟
  • جعفر تیموری IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    11 14
    باید هنگام ساخت سد اقدام میشد که مسئولان کشور ما و عراق فقط به صندلیهاشون چسبیده بودن و چشم به بذل و ترحم آمریکا جهت گرفتن گربن کارت بودن.الان هم سد زده شده و آب قطع شده باید اونقدر التماس کنید تا جرعه ای آب آیا بده یا نده.اگه کشور قانون داره باید مسئولان وقت محاکمه و بخاطر کم کاریهاشون عزل و جریمه و محاکمه بشن.ولی نتاسفانه با خائنین دانه درشت چنین برخوردی نمیشه
  • ... IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    1 14
    تهران هم تمایل ندارد تهران فقط تمایل به استفاده از خیبر شکن روی ارباب صهیونیست ترکیه دارد
  • جواد IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    8 5
    آن از سیاست داخلی که مردم با مشکلات اقتصادی بی شما ردست و پنجه نرم می‌کنند این هم از سیاست خارجه که ترکیه پیزوری با ایران هم کاری نمیکند ممنون از شما
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    29 4
    ترکیه هم مسلمان هستند ولی روابط خوبی با دنیا دارد
  • حمید IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    15 22
    عثمانیها هیچ وقت قابل اعتماددنبودن تنها راه مقابله با اونها افزایش توان نظامی واقتصادی هستش
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    13 31
    ۲۴ ساعت مرز ماکو و بازرگان را روی کامیونهای ترکیه قفل کنید ظرف ۲ ساعت اب که هیچ دریای مدیترانه را باز میکند نقطه ضعف ترکیه فقط ترانزیت اش هست
  • علی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    22 2
    مهم ترین مسئله که برای مردم مهمه همین مسئله آب وریزگردها هستش که زیاد توجه بهش نکردن وفقط مسئله اسرائیل براشون مهمه که اصلن برای مردم مهم نیست.و ترکیه مثل ایران نیست مسائلی براش مهمه که برای کشورش مردمش واینده نوع رفاه مردمش براش مهمه.یعنی اگه اعتقادات مذهبی کشورش یکطرف ورفاه کشورش یکطرف باشه مچسبه به رفاه واینده مردمش چونکه میداندمردمش رفاه واینده نگری براشون مهمه.
  • هادی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    8 11
    ترکیه بایدحق آبه کشورهای همسایه بخصوص ایران،عراق و سوریه رابدهداگرشده ازطریق قانونی پی گیراین حقمان باشیم .لعنت خدابرظالمان و طرفداران آنها که بازورحق دیگران راپایمال می کنند.
  • DK ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    24 4
    واقع بینی نیاز دولت مردان ماست،دشمن تراشی راحت است،ترکیه امروز دهه ۸۰ نیست مشالله دارد،،،
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    8 25
    اخه از اردوغان دست نشانده متجاوز نباید توقع داشت تامهلتش تمام شودو به سرنوشت صدام ها دچار بشه
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    9 0
    دنیا اماده جنگ جهانی سومه