-

زمینه‌ها و الزامات تشکیل دولت مستقل فلسطین
مقاومت شکننده غرب

 

دکتر محمد مهدی مظاهری

استاد دانشگاه



منازعه پایدار اسرائیلی - فلسطینی با شناسایی دولت مستقل فلسطینی از سوی کشورهای آمریکای لاتین (برزیل، آرژانتین، ونزوئلا) وارد فاز جدیدی شده است. در این میان اسرائیل با ارعاب و تهدید تلاش می‌کند از عملی شدن این خواسته تاریخی فلسطینیان ممانعت به عمل آورد. در این مسیر نتانیاهو با ارسال نامه به برخی از کشورهای اروپایی در پی آن است که از ریزش متحدان سابق خود جلوگیری کند. البته عجز و ناتوانی اسرائیل در ممانعت از گسترش حمایت کشورهای مختلف از خواسته منطقی تشکیل دولت مستقل فلسطینی باعث شده است که این رژیم با بازگشت به ماهیت اصلی خود یعنی خشونت و اقدامات نظامی همچنان مانع تحقق اراده مسلم مردم فلسطینی گردد. حملات گسترده اخیر به نوار غزه و تشدید اقدامات امنیتی در نوار غزه و کرانه باختری نشانگر ترس واقعی سران تل‌آویو از تحقق آرمان مردم فلسطین است. به‌نظر می‌رسد که شرایط جدید منطقه و تحولات بین‌المللی در راستای تحقق تشکیل دولت مستقل فلسطینی صورت می‌گیرد.

در منطقه پس از خیزش‌های اخیر، روند تحولات به نفع مردم فلسطین پیش رفته است. به طوری که در سرزمین فراعنه، دیکتاتور مصر، (حسنی مبارک) به عنوان عنصر وفادار به رژیم صهیونیستی در طول 30 سال اخیر از قدرت خلع شده و دولت انتقالی مصر گام‌هایی را برای شناسایی حقوق فلسطینیان و بهبود در روابط با جریانات اسلامگرا برداشته است. از جمله می‌توان به محوریت یافتن قاهره برای ایجاد آشتی میان دو گروه متخاصم فلسطینی حماس و فتح اشاره کرد که با میانجیگری مصر و برخی از کشورهای اسلامی مقدمات امضای سند آشتی ملی فلسطینیان فراهم گردید. پس رفع اختلافات داخلی میان فتح و حماس به عنوان یکی از عوامل بازدارنده و به ثمر نشستن خواست تاریخی فلسطینیان در داشتن کشور مستقل هر چند به شکل ناقص بر اساس تفاهم و هماهنگی لازم حل شده است. از سوی دیگر گرچه غبار انقلاب‌ها در شمال آفریقا و خاورمیانه فرو نشسته، با این وجود روند تحولات به نفع مردم مظلوم فلسطین پیش می‌رود و اسرائیل به‌طور یقین بازنده اصلی تحولات منطقه است.

به‌طوری که این رژیم در طول تاریخ حیات سیاسی خویش با بحران جدی مشروعیت روبه‌رو شده است. مانع عمده‌ای که سران اسرائیل را بر لجاجت و مقاومت در برابر درخواست قانونی فلسطینیان پایدار ساخته است در واقع، ترس از فروپاشی کامل این رژیم پس از استقرار دولت فلسطینی در سرزمین‌های 1967 می‌باشد. از نظر اسرائیل حتی در شرایط اضطراری گرچه می‌توان به چشمپوشی از سرزمین‌های اشغالی برخی از سرزمین‌های کشورهای عربی تن داد ولی نمی‌توان موجودیت فلسطین را که در تضاد با موجودیت اسرائیل است به‌رسمیت شناخت. چراکه از نظر کارشناسان اسرائیلی مسلما پس از تشکیل دولت مستقل فلسطینی رهبران مردم فلسطین به حداقل‌های موجود بسنده نخواهند کرد بلکه با ابزار سیاسی و حمایت همه‌جانبه کشورهای اسلامی بر پایان اشغالگری و اعاده کلیه سرزمین فلسطین اهتمام خواهند ورزید.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در تقویت مواضع فلسطینیان و ضعف اسرائیل باید گسترش دامنه اعتراضات در داخل سرزمین‌های اشغالی هم اشاره نمود، فقر و ناعدالتی و تبعیض طبقاتی میان گروه‌های مختلف محرک قوی برای تداوم نارضایتی از دولت نتانیاهو است. در سطح نظام بین‌الملل نیز تحولاتی به وقوع پیوسته و امکان یکه‌تازی و اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا و متحدان در سازمان ملل متحد را سد می‌کند. آنچه مسلم است اینکه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (به عنوان نهاد وجدان همیشه بیدار مردم جهان) اکثر کشورهای دنیا طرفدار شناسایی دولت مستقل فلسطینی هستند و اراده جمعی هم مبنی بر تحقق آرمان مردم فلسطین شکل گرفته است. پس اسرائیل و حامیان آن نمی‌توانند مانع تحقق این خواسته عمومی شوند. مسلما پس از تصویب درخواست تشکیل دولت مستقل فلسطینی در سرزمین 1967 برای تایید و اجرایی شدن به شورای امنیت ارسال می‌شود، درست است که آمریکا دارای حق وتو است و به عنوان ابزار غیرقانونی و ظالمانه می‌تواند همچنان مانع تحقق خواست مردم فلسطین شود. بی‌تردید چهره آمریکا در صورت مقاومت در قبال خواست مردم جهان مبنی‌بر عینیت یافتن دولت مستقل فلسطینی خدشه دار خواهد شد و در سطح دنیا از آمریکا به عنوان شریک جرم آن در تداوم جنایت‌های سازمان یافته و دولت خشونت گرا اعلام یاد خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد با نزدیک‌تر شدن به موعد مقرر یعنی مطرح شدن بحث شناسایی دولت مستقل فلسطینی در مجمع عمومی مقاومت شکننده آمریکا و برخی از حامیان اروپایی نیز در قبال خواست طیف وسیعی از کشورها رنگ خواهد باخت و زمینه شناسایی قطعی دولت مستقل فلسطینی هموارتر خواهد گشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168999

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =