صفحات خورشیدی تولیدکننده برق منازل معمولا به صورت منظم و مسطح در روی بام چیده می شوند. اما یک نوجوان 13 ساله با الخام از طبیعت، چیدمان جدید و کارآمدتری برای تولید برق توسط این صفحات کشف کرده است.

محمود حاج‌زمان: بعضی از افراد هستند که با پناه بردن به جنگل، از طبیعت آن برای الهام گرفتن استفاده می‌کنند. آیدان دویر 13 ساله نیز زمانی‌که به جنگل رفته بود، یکی از این لحظات ناب را تجربه کرد که می‌تواند یک انقلاب بزرگ در زمینه طراحی صفحات خورشیدی باشد.

به گزارش پاپ‌ساینس، در یک پیاده‌روی زمستانی در کوهستان‌های کتسکیل، این دانش‌آموز کلاس هفتم الگویی را در میان شاخه درختان مشاهده کرد و متوجه شد که این الگو بیان کننده دنباله فیبوناچی است. آیدان بسیار تعجب کرد و احتمال داد که این موضوع احتمالا باید به فرایند فتوسنتز گیاهان مرتبط باشد.

در آزمایشی ابتکاری، این دانشمند جوان و شجاع، الگوی مربوط به یک درخت بلوط را تقلید کرد. وی قصد داشت تا قابلیت جذب نور خورشید این سیستم را با چیدمان سنتی صفحات خورشیدی که روی سقف ساختمان‌ها نصب می‌شوند مقایسه کند. حدس می‌زنید که وی چه نتیجه‌ای گرفت؟

آیدان با استفاده از دو نقاله 360 درجه دریافت که نسبت‌های موجود در درخت بلوط، بیانگر الگویی مارپیچی برای برگ‌ها و شاخه‌های درخت است. سپس به کمک یک برنامه رایانه‌ای این الگو را کپی کرد و با استفاده از لوله‌های پی‌وی‌سی، یک چیدمان خورشیدی شبیه درخت بلوط ساخت. وی همچنین یک چیدمان مسطح ساخت که مشابه ساختارهایی که روی شیروانی ساختمان‌ها نصب می‌شود، با زاویه 45 درجه قرار گرفته بودند. در نهایت هر دو چیدمان را به داده نگارهایی متصل کرد که ولتاژ تولید شده هر مدل را ثبت می‌کرد.

آیدان دویر

مشروح نتایج آزمایش آیدان را می‌توانید اینجا مشاهده کنید، اما به طور خلاصه چیدمان درختی آیدان خصوصا در انقلاب زمستانی (اول دی در نیمکره شمالی و اول تیر در نیمکره جنوبی) که خورشید در پایین‌ترین نقطه خود در آسمان قرار دارد، برق به مراتب بیشتری تولید می‌کرد. در انقلاب زمستانی، طرح درختی آیدان بدون نیاز به هر گونه تنظیم زاویه انحراف صفحات، 50 درصد بیشتر برق تولید می‌کرد.

آیدان به این نتیجه رسید که الگوی فیبوناچی درختی به برخی از صفحات خورشیدی اجازه می‌دهد تا حتی زمانی‌که سایر صفحات در سایه قرار دارند، به جمع‌آوری نور خورشید بپردازند. همچنین این الگو مانع از سایه انداختن شاخه‌های یک درخت بر روی سایر شاخه‌ها می‌شود.

اکنون آیدان برای کارآمدتر کردن این چیدمان خورشیدی، در حال مطالعه سایر گونه‌های درختان و بهبود مدل پی‌وی‌سی خود است. همچنین وی برای ثبت اختراع خود اقدام کرده است. طرح آیدان همچنین توانست جایزه طبیعت‌شناس جوان سال 2011 را که از سوی موزه تاریخ طبیعی آمریکا اهدا می‌شود، برای وی به ارمغان آورد.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    3 3
    كاش يك طرحي ميداد چگونه ديشها را جمع آوري كنيم؟؟
  • استقلالي IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    4 2
    در ايران هم يك دختر 13 ساله در زيرزمين انرژي هسته اي ساخته است.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    3 2
    رفیق خبر رو درسته با عکساش از یک پزشک کپی کردی، حداقل زیرش بزن منبع یک پزشک.
  • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    4 3
    در پاسخ کاربر محترم بدون نان که ادعا کرده اند این مطلب به نقل از وبلاگ یک پزشک نوشته شده، منبع خبر همانطور که در پاراگراف دوم ذکر شده، پاپ ساینس است. کافی است متن این خبر و متن خبر یک پزشک را مقایسه کنید تا به تفاوت ترجمه ها پی ببرید.
  • :] IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    3 4
    این که چیزی نیست ! تو ایران یه دختر بچه 13 ساله با برادر کوچیکش تو آشپزخونشون انرژی هسته ای رو کشف کرد ! یه دختر نابغه ایرانی دیگه هم تونست معماهای انیشتین رو حل کنه . کلا اونا خیلی از ما عقبن
  • پوریا ن IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 1
    ای ول به نظرات پر بار