فضاپیمای داون که از اواخر تیرماه وارد مدار سیارک وستا شده، به فاصله نزدیکی از این جرم 530 کیلومتری رسیده و تصاویری دقیق از جزئیات جالب سطح این خرده‌سیاره ارسال کرده است.

به گزارش نیوساینتیست، سطح این سیارک با عوارض متنوعی پوشیده شده که شیارهای گسترده در منطقه استوا، فرورفتگی عمیق در قطب جنوب و کوهستانی بسیار عظیم را شامل می‌شود.

این تصویر از فاصله 2700 کیلومتری که با رنگ‌های کاذب رنگ‌آمیزی شده، یکی از عوارض سطحی جالب این سیارک را نشان می‌دهد که در اثر برخوردی سنگی آسمانی با آن پدید آمده است. مواد سرخ‌رنگ (که در واقعیت به این رنگ دیده نمی‌شوند) در پایین حفره برخوردی، موادی است که یا از زیر پوسته وستا و یا از درون سنگ برخوردی به سطح این سیارک پخش شده است. 

کارشناسان ناسا با کنارهم قرار دادن تصاویر ارسالی فضاپیمای داون توانسته‌اند مدل سه‌بعدی این سیارک را بدست‌آورده و آن را در قالب فیلم زیر به نمایش درآورند. در اینجا شما می‌توانید در ارتفاع 2700 کیلومتری از سطح این سیارک پرواز کنید و جزئیات جالب سطح آن‌را تماشا کنید. یکی از جالب‌ترین این عوارض، بلندترین قله وستا است که با ارتفاع 15 کیلومتر از کف، در میان فرورفتگی چندصدکیلومتری قطب جنوب این سیارک قد علم کرده و آن را در زمره بلندترین قله‌های منظومه شمسی قرار داده است.

 

 

 

 

 

سیارک وستا یکی از باستانی‌ترین اجرام منظومه شمسی است و قدمت آن به روزهای اولیه تشکیل منظومه شمسی بازمی‌گردد. کمربند سیارک‌ها، محدوده‌ای در فاصله 2.4 تا 3.2 واحد نجومی (هر واحدنجومی برابر 150میلیون کیلومتر یا متوسط فاصله زمین از خورشید است) است که بیش‌از به پانصدهزار خرده سنگ ریز و درشت در آن به‌دور خورشید می‌گردند. دانشمندان معتقدند جاذبه شدید سیاره مشتری مانع از تشکیل سیاره‌ای مشابه مریخ در این محدوده از منظومه شمسی شده است.

فضاپیمای داون متعلق به ناسا ماموریت دارد تا 10 ماه دیگر به‌دور این سیارک بگردد و پس از گردآوری اطلاعات کامل درمورد آن، رهسپار سیاره کوتوله سرس، بزرگ‌ترین جسم درمحدوده کمربند سیارک‌ها شود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =