این بیلبوردها می‌خواهند شما را بچه‌دار کنند؛ «جز با تصویر، شعار و کارهای توصیه‌ای کار دیگری هم مگر می‌توان کرد؟»

تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر پر شده از تصاویر تشویقی برای فرزندآوری، بیلبوردهایی که در فضای مجازی واکنش برانگیز شده است.

نورا حسینی: بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری تهران درخصوص ترویج خانواده پُرجمعیت باز هم حاشیه‌ساز شد. کاربران توییتر در کنار تصاویر منتشر شده از سوی شهرداری با کنایه نوشته بودند تلاش شهردار انقلابی برای افزایش جمعیت و ترویج ۴ فرزندی با بیلبوردهای شهری!

سال ۹۲ نیز «خانه طراحان انقلاب اسلامی» پوسترهایی را با عنوان «با یک گل بهار نمی‌شه!» منتشر کرد. این پوسترها با محوریت ترویج شعار «فرزند بیشتر، زندگی شادتر» طراحی شده بودند. این بیلبوردها با شعار «با یک گل بهار نمی‌شود» مردم را به داشتن فرزند بیشتر تشویق می‌کردند. چند سال پیش هم مجسمه مرد موتورسوار با ۴ فرزند، محور انتقادهای شهروندان به شهرداری در حوزه تشویق به فرزندآوری شد.

این بیلبوردها می‌خواهند شما را بچه‌دار کنند؛ «جز با تصویر، شعار و کارهای توصیه‌ای کار دیگری هم مگر می‌توان کرد؟»

امسال نیز همزمان با هفته ملی جمعیت بیلبوردهای شهری با تصاویری از خانواده‌های پرجمعیت همراه با شعارهایی که «برکت خونه به بچه‌هاشه»، «زندگی شادش خوبه، بچه زیادش خوبه» موضوع شوخی و کنایه‌های برخی شهروندان شد.

یک مددکار اجتماعی با انتشار این بیلبوردها از خانوارهایی گفته که به جای شیرخشک به نوزادنشان چای و نبات می‌دهند و گاهی فرزندانشان به خاطر سوء تغذیه فوت می‌کنند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از موافقان این تبلیغات است. او به مشوق‌های دولت برای فرزندآوری اشاره کرده و نوشته: «جمعیت سرمایه اولی و اصلی پیشرفت ایران است.»

پاسخ مردم به توییت او لیست وعده‌های محقق نشده، وضعیت اقتصادی و بیکاری و افزایش اندک حقوق و دستمزد است.

این بیلبوردها می‌خواهند شما را بچه‌دار کنند؛ «جز با تصویر، شعار و کارهای توصیه‌ای کار دیگری هم مگر می‌توان کرد؟»

در وضعیت اقتصادی فعلی چقدر تبلیغات شهری می‌تواند در حوزه فرزندآوری موثر باشد؟ علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران درباره تبلیغات شهری طرح جوانی جمعیت به خبرآنلاین گفت: «وقتی می‌خواهیم از یک خانواده پرجمعیت صحبت کنیم، چه کار باید کنیم؟ جز با تصویر و شعار و کارهای توصیه‌ای کار دیگری هم مگر می‌توان کرد؟ فقط می‌توانیم با تبلیغات و استفاده از فضاهای محیطی برای فعالیت‌های فرهنگی ترویج انجام دهیم و فکر می‌کنم نقد ما به این خاطر است. همواره مقاومتی در ذهن‌ها وجود دارد که با شرایط اقتصادی این صحبت‌ها تاثیرگذار نیست.»

او ادامه داد: «اما اگر دچار کهنسالی جمعیتی شویم که اکنون دچارش شده‌ایم وضع بدتر می‌شود بنابراین اصل حرکت درست است و هر چه هنرمندانه‌تر اتفاق بی‌افتد بهتر است.»

او در پاسخ به این پرسش که وقتی مردم با چالش‌های اقتصادی عمیقی مواجه هستند تصویر خانواده‌ای با ۵ فرزند با این شعار که «زندگی شادش خوبه بچه زیادش خوبه» آیا دلیل تمسخر مردم زمانی که با این بیلبوردها مواجه می‌شوند، نیست، گفت: «نه. زیرا باید این سد ذهنی را شکست و من خانواده‌هایی را می‌شناسم که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند اما ۴ بچه دارند اتفاقا این خانواده‌ها بیشتر فرزندآوری می‌کنند و خانواده‌های متمول یا ازدواج هم نمی‌کنند یا اگر ازدواج کردند بچه‌دار نمی‌شوند و اگر فرزند اول را به دنیا آوردند برای فرزند دوم اقدام نمی‌کنند، در حوزه فرزندآوری مشکل فرهنگی است اما موافق این هستم که هر چه این تبلیات محیطی هنرمندانه‌تر باشد تاثیرگذاری بیشتری دارد.»

او درخصوص اینکه مدیریت شهری به جز تبلیغات محیطی مشوق‌های دیگری برای خانواده‌های پرجمعیت دیده بود هم گفت: «در بودجه سال ۱۴۰۲ تخفیف‌هایی در حوزه‌های مختلف دیده شده بود که این موارد مکمل هم باید باشند.»

احمد علوی، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم درباره انتقادهایی که این روزها در فضای مجازی از سوی شهروندان نسبت به بیلبوردهای تبلیات خانواده پرجمعیت می‌شود به خبرآنلاین گفت: «این انتقاد درست است اگر ما فکر کنیم موضوع جمعیت با یک بعد اطلاع‌رسانی حل می‌شود اشکال دارد، موضوع جمعیت متغیرهای زیادی دارد که یکی از آن اقتصادی است، دیگری عوامل اجتماعی است و به لحاظ روانی خانواده‌ها یک تعداد از جمعیت را پذیرفته‌اند و یکی از عوامل هم می‌تواند تبلیغات محیطی باشد.»

او ادامه داد: «در شهرداری هم از شروع ستاد جمعیت یکسری فعالیت‌ها را تعریف کردند و ما هم در شورا در راستای کمک به ستاد جمعیت در شهرداری مصوباتی داشتیم، اما مانند خیلی از موضوعات دیگر اطلاع‌رسانی درستی درخصوص آن نشده است.»

این بیلبوردها می‌خواهند شما را بچه‌دار کنند؛ «جز با تصویر، شعار و کارهای توصیه‌ای کار دیگری هم مگر می‌توان کرد؟»

علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران معتقد است اظهار نظر درخصوص جمعیت نیاز به نگاه کارشناسی دارد. او به خبرآنلاین گفت: «نظر فردی‌ام را می‌گویم و نه اینکه به عنوان یک عضو شورای شهر نظرم صائب باشد چون این موضوع موضوعی تخصصی است که مجلس هم آن را قانون کرده است. اگر ایرادمان به شیوه تبلیغ است، این یک مسئله است و اگر به ماهیت مسئله نقد داریم بحث دیگری است. شخصا درخصوص ماهیت قضیه جزو موافقان هستم و با خانواده پر جمعیت موافقم و خودمان در خانواده پرجمعیت بزرگ شده‌ایم و الان هم خانواده کم جمعیتی نیستیم اما پر جمعیت هم نیستیم، اما اگر اشکال به شیوه تبلیغ است بحث تخصصی است و دوستانی که جامعه‌شناسی می‌شناسند و فضای رسانه و تبلیغ را می‌شناسند، باید در این خصوص اظهارنظر کنند چه مدل تبلیغی برای این مفهوم مناسب است. اما به نظر می‌آید روش‌های بهتری حتما وجود دارد من با محتوا مشکل ندارم اما روش تبلیغ سلیقه‌های مختلف دارد و ممکن است یک عده موافق باشند وعده‌ای نه.»

سال گذشته بود که ضوابط سیاستی جمعیت در حوزه تبلغات شهری از سوی اداره کل سلامت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منتشر شد. در این دستورالعمل اشاره شده بود با توجه به شرایط بحرانی جمعیت کشور و در راستای سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون حمایت از خانواده مصوب مجلس و همزمان با آغاز فعالیت «ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران» در اداره کل سلامت و به منظور پرهیز از هرگونه فعالیت تبلیغی ترویجی ناسازگار با سیاست‌های جمعیتی کشور ۵ راهبرد مورد توجه قرار گیرد. ممنوعیت نمایش زندگی مجردی در فضاهای تبلیغاتی شهری، پرهیز از هر گونه نمایش زندگی مجردی یا بازنمایی مثبت خانوار یک نفره اولین نکته‌ای است که باید در فضاهای تبلیغاتی شهر به آن توجه شود، تنها شرط نمایش خانواده تک فرزندی در بیلبوردهای شهری، پرهیز از ترویج زندگی سرشار از تجمل و اشرافی‌گری مخصوصاً در بازنمایی زوج‌های جوان، پرهیز از بازنمایی و نمایش خانواده‌های تک فرزندی مگر کودک کمتر از۲ سال سن داشته باشد، پرهیز از بازنمایی و نمایش خانواده‌های دو نفری مگر مادر خانواده باردار نمایش داده شود از دیگر مواردی است که باید در تبلیغات شهری به آن توجه می‌شد .

در این دستورالعمل تاکید شده بود که تبلیغاتی که به بازنمایی مثبت ترویج الگوی خانواده کامل خانواده (چهار فرزندی) و خانواده گسترده (پدربزرگ و مادربزرگ، دایی، عمه و...)و فرزندآوری می‌پردازد با رویکرد تشویقی مشمول تخفیف قرار گیرند.

در این دوره از مدیریت شهری برای تشویق به فرزندآوری تخفیف‌هایی در حوزه خدمات شهری نیز پیش‌بینی شده بود از جمله تخفیف در عوارض ساختمانی اما اینکه چقدر تبلیغات فرهنگی تاکنون در موفقیت سیاست‌های جمعیتی تاثیرگذار بوده مشخص نیست.

بیشتر بخوانید:

بحران تراکم در پایتخت؛ تهران رو به پایان؟/ «مصوبات کمیسیون ماده ۵ شهرداری نگران کننده است»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1768954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    مشکل مسکن راحل کنیدفرزندحل میشودخانه های خالی دوباره فراموش شددست خودشون توکاراست
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      158 8
      با داشتن مسكن نمي توان صاحب شغل شد ولي با داشتن شغل هم مي توان خانواده تشكيل داد و هم خانه و ماشين و بقيه چيزها را خريد پس دولت بايد بفكر ايجاد شغل باشد
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    البته بايد ديد بعد از اين تبليغات چند زوج قيد بچه دار شدن را زده اند و سگ و گربه به خانه آورده اند؟
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    242 7
    کار از کار گذشت
    • S IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      6 32
      به کامنت شما اشتباه پاسخ داده شد
    • رضا باقری IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      32 0
      بیلبورد تخیلی
  • حسین IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    سلام برای افزایش جمعیت پیشنهاد میگردد بجای تبلیغات خیابانی و بیلبورد و...یکی از شرایط تبدیل وضعیت استخدامی در دستگاههای دولتی را فرزند آوری قراردهید . برای مثال در صورت فرزند اوری کارمند میتواند از امتیاز تبدیل وضعیت از قراردادی به پیمانی و یا برای فرزند دوم از پیمانی به رسمی ازمایشی و..... ارتقا یابد .
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      194 7
      احتمالا شما همچین شرایطی داری...
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    347 7
    درمورد تصویر: ممکنه در سرایط صاف جاده، دوچرخه چندترکه جلوتر باشه اما هنگام مشکلات و شرایط سخت جاده مثلا سر یک پیچ، دوچرخه ای که کوچیکتره، چابکتر عمل می کنه .
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      143 3
      آفرین
    • مریم IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      55 2
      خیلی نکته ی مثبتی بود که من میخواستم بگم دیدم شما نوشتیش. دقیقاً بچه زیاد اونم تو این ایران با اینهمه سراشیبی های وحشتناک اقتصادی و فرهنگی و ... همون دوچرخه تک سوارم بزور میتونه بره اون پنج نفره هاش بین راه میمونن و تلف میشن
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    224 1
    به جای این تبلیغات اول به فکر کار اقتصاد مسکن ..... باشید بعد تشویق به فرزند آوری کنید با شماهستم مسولین که فقط به فکر میز خودتون هستید شما باید پاسخ گوی اعمال خو باشید در محضر خدا اگه خدا رو قبول دارید نه مثل خاوری وامثال او
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    301 9
    یک دهم جمعیت مملکت هم ریخت و قیافه شون شبیه این یارو و خانواده اش توی بیلبورد نیست چه برسه به افکار و عقایدشون. فکر کن مردم جهان این عکس ها رو میبینن تصور می‌کنند همه ایرانی ها این ریختین. دریغا!
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      129 4
      کاملا درسته تصویر بسیار زشتی است، انگار به هدف ضدتبلیغ انتخاب شده است.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    219 2
    گلها برای پژمرده نشدن باران میخوان کود،ونگهداری میخوان ،گل پژمرده بهار نمی اورد
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      105 3
      البته تربیت....تو این اجتماع نابسامان تربیت کردن بچه ها کار حضرت فیل میباشد.......
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    72 3
    عجب
    • من IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      30 2
      احسنتتتتتتت
  • ناشناس IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    252 7
    با این اوضاع اقتصادی که برا مردم درست کردن ازدواج کردن اشتباهه چه برسه به بچه دارشدن..دیگه کسی نه ازدواج میکنه نه بچه دارمیشه ...
  • اتفاقاً با یک گل بهتر بهار میشه IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    172 2
    مسئولین خودشون چرا به این گفته خود عمل نمی کنند.
  • ایرانی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    199 6
    هر وقت تونستین برای این ۸۵ میلیون جمعیت فعلی ایران مشکلات آب و برق و معیشت و رفاهیات و زیرساخت های لازم و نیاز جامعه مثل بیمارستان و مدرسه و خیلی موارد دیگه رو تامین کنید اون وقت می تونید برنامه ریزی افزایش فرزند آوری جمعیت کنید،الکی فقط حرف نزنید .
  • حمید صفری IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    125 3
    تا مشکل اقتصادی حل نشود ازدواجی صورت نمیگیرد.وانهایی که ازدواج کردند.هزینه بچه سرسام آور است.مثل معرفی .با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمیشه
  • کارگر پیمانکاری IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    65 2
    به نظرم کارگران پیمانکاری روساماندهی کنند خود به خود جمعیت بیشتر می شود نه ازیک طرف جمیت بیشتر می خوان واز طرف دیگر توسر مردم می زنن مردم از این همه تورم می ترسن
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    160 6
    طرف خونه نداره کار نداره درآمد نداره بچه بیاره چکار؟ بفرستشون گدایی و دستفروشی
  • سیما IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    147 3
    بیلبورد دوم انگار میگه هر چه فرزند بیشتر، خانواده داغون تر و مفلوک تر
  • حامد IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    116 2
    وقتی نمیشه هزینه هاشو تامین کرد همون نهایت یکی بسه. خدا روزی رسون بله عقل هم‌ چیز بسیار خوبیه.
  • علی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    106 4
    سلام تو این گرانی‌ها نه ازدواج کنید نه فرزند آوردی چون وام در کار نیست یک از آشناهای ما هفت ماه ازدواج کرده بانک مرکزی هنوز شعبه را تایید نگرده دروغ می‌کن مدیران بانک‌ها اصلان بخشنامه ابلاغیه حرف بانک مرکزی را قبول نمیکنه میکه برو وام تو از بانک مرکزی بگیر
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    116 4
    به نظر شما این قبیل مسائل با تبلیغات و بیلبورد جواب میده؟؟...مگه مردم عقل ندارن؟
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    117 2
    انگار با بچه های ابتدایی حرف میزنند خیلی ابتدایی و کم ذوق تبلیغ میکنند نان مسکن ماشین کار را مهیا کن اول
  • رضا IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    118 0
    شما وضعیت اقتصادی و معیشتی و رفاه اجتماعی مردم رو سرو سامان بده نیازی نیست توصیه به بچه دار شدنشون بدهید خودشون بلند هستن
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    اصلاح طلبان جز تمسخر و نق زدن کار دیگری بلد نیستند
  • وطن دوست IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    31 0
    با این وضع موجود حماقت محضه.
  • ناشناس IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    45 1
    لطفا به شعور مردم توهین نکنین.مردم میفهمن حتی بهتر از شما.با همین جمعیت تابستان اب و برق نداریم و در زمستان گاز.
  • جلیل رسولی IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    14 19
    چهل سال لیبرال هاطوری مملکت رواداره کردندکه مردم درفقروگرانی وبیکاری بسرببرنند
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    21 0
    مسئله مسکن و دستمزدهای کم و نبود امنیت شغلی حل شود بقیه ش با مردم من خودم قصد داشتم فرزند سوم رو بدنیا بیارم شوهر مدتی از کار بیکار شد چون امنیت شغلی نیست