۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
در روز خبرنگار چه فیلم‌هایی ببینیم؟

به مناسبت روز خبرنگار به معرفی پنج فیلم سینمایی درباره خبرنگاران پرداختیم.

مهسا بهادری: امروز -هفدهم مرداد- روز خبرنگار است. سینمای خبرنگاری سینمای مهیج، پر اثر و پر مخاطبی است؛ ما هم تلاش کردیم تا به این مناسبت پنج فیلم دیدنی از بهترین فیلم‌هایی که موضوع خبرنگاری دارند یا شخصیت اصلی یا قهرمان آن‌ها یک خبرنگار است را از سینمای ایران و جهان انتخاب کردیم و به توضیح درباره آن‌ها پرداختیم.

«همه مردان رئیس‌جمهور» به انگلیسی: All the President's Men ) (سال اکران ۱۹۷۶) فیلمی از آلن جی پاکولا دربارهٔ تقلب انتخاباتی در زمان ریچارد نیکسون که به رسوایی واترگیت مشهور شد و استعفای نیکسون را از ریاست جمهوری آمریکا در پی داشت. این فیلم نامزد هشت جایزه اسکار بود که چهار جایزه را دریافت کرد.

«اسپات لایت» نور موضعی یک فیلم زندگینامه‌ای -جنایی آمریکایی، به کارگردانی توماس مک‌کارتی و نویسندگی جاش سینگر و توماس مک‌کارتی است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. در این فیلم بازیگرانی همچون مارک روفالو، مایکل کیتون، ریچل مک‌آدامز، جان اسلتری، استنلی توچی، لیو شرایبر و بیلی کروداپ ایفای نقش می‌کنند. این فیلم به روایت داستان یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های روزنامه‌نگاری بوستون گلوب به نام گروه روزنامه‌نگاران اسپات‌لایت از روزنامه بوستون گلوب می‌پردازد. آن‌ها از کودک آزاری در یک کلیسای کاتولیک در ماساچوست آمریکا روایت برداشتند، و در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه پولیتزر خدمت به عموم شدند. اسپات‌لایت در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار در شش رشته مختلف نامزد شد که در این بین توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را دریافت کند. این فیلم در هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. اسپات‌لایت توسط اوپن رود فیلمز در ۶ نوامبر ۲۰۱۵ اکران شد.

به گفته توماس مک‌کارتی کارگردان فیلم، فعالیت روزنامه‌نگاری اسپات‌لایت متوقف شده‌است. «راستش با وضعیت روزنامه‌نگاری جدی و حرفه‌ای کنونی، الان بهترین زمان برای فساد است، برای اینکه این نوع روزنامه‌نگاری، سالهاست در کشور من – و مطمئنم در کشور شما هم- از بین رفته‌است؛ بنابراین روزنامه‌نگاران نمی‌تواند این جور مسائل را حل کنند. اما اگر با خبر شوند، می‌توانند آن را روی توئیتر یا فیس بوک بگذارند، اما آیا می‌توانند هفته‌ها و ماه‌ها را در دادگاه بگذرانند و به دنبال پلیس و مصاحبه با افراد باشند؟ نه. بیشترِ مردم، کار دارند.»

«سرب» یکی از نخستین تلاش‌های سینمای ایران برای تصویرگری حرفه‌ای زندگی یک خبرنگار، در سال ۶۷ و با فیلمی از مسعود کیمیایی رقم خورد. مرحوم هادی اسلامی، در این فیلم، یکی از بهترین بازی‌های کارنامه خود را ارائه می‌دهد و تصویر خبرنگاری را به ثبت می‌رساند که برای برملاشدن حقیقت، جان خود را فدا می‌کند.

«پست» یک فیلم آمریکایی در ژانر درام تاریخی و تریلر سیاسی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سبک درام تاریخی است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده‌است. نویسندگان این فیلم لیز هانا و جاش سینگر هستند. داستان این فیلم در مورد پنهانکاری است که چهار رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را تحت تأثیر قرار داد. اولین رئیس زن واشینگتن پست، کاترین گراهام (مریل استریپ) و سردبیر شجاع این روزنامه، بنجامین سی. بردلی (تام هنکس) می‌خواهند وارد نبردی بی‌سابقه بین خبرگزاری‌ها و دولتی‌ها بشوند تا بتوانند اسنادی را از پنتاگون افشا کنند.

«ورونیکا گورین» فیلم ورونیکا گورین زندگی‌نامه‌ای است به کارگردانی جوئل شوماخر.
ورونیکاحسابدار، روزنامه‌نگار و خبرنگار جرم و جنایت اهل ایرلند بود. وی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ میلادی فعالیت می‌کرد که توسط مافیای مواد مخدر به قتل رسید.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1799232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =