این پیروزی تنها یک پیروزی سیاسی نیست . بلکه زایش قرائت جدیدی از اسلام در عرصه سیاسی و بین المللی است . بسیاری از سکولارها از پیروزی آنها استقبال کردند ، از جمله متفکر سکولار و مسیحیِ فلسطینی ، آقای عزمی بشاره .
راشد الغنوشی رهبر تونس معتقد است ، اسلام نخستین دیانتی است که آزادی بیان و ادیان را به رسمیت شناخت و تمامی باورهای توحیدی و غیر توحیدی در سایه اش برابر - لا اکراه فی الدین - آزاد اعلام شدند.
او می گوید ؛ اسلام در نوع پوشش ، نوع ماکولات و مشروبات مردم دخالت ندارد و مردم خود باید قانع باشند ، چه بپوشند و چه بخورند و چه بنوشند . او می گوید درک تفاوت ، بین اسلامی که با نفاق و کذب بین مردم جاری شود با اسلامی که با اقناع شکل گرفته باشد، پیچیده نیست و با یک پرواز خارجی و تغییر رفتار مردم هنگام خروج از مرزها ، قابل تشخیص است چرا که اینگونه از اسلام، زمان بن علی در تونس وجود داشت و مردم اگر به آن قانع بودند به نهضت اسلامی رای نمی دادند.
الغنوشی اسلام را ، راه حل مناسب برای همه زمانها و مکانها می داند . او نظام پارلمانی و انتخاب رئیس جمهور از داخل پارلمان را مناسبترین شیوه سیاسی می شمارد هرچندمعتقد است هیچ شکلی از ساختارهای سیاسی بی پیرایه از اشکال نیست .
غنوشی تصمیم به ورود در عرصه قدرت را ندارد و می خواهد تنها یک تئوریسین باقی بماند .
عده ای بر این باورند که آراء او تا تحقق خارجی فاصله بسیار دارد و نظام پارلمانی در کشور های اسلامی منجر به ایتالیای دوم خواهد شد که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون پنجاه رئیس جمهور انتخاب و برکنار کرده است . در مقابل الغنوشی معتقد است طی کردن مسیر در تونس بسیار آسانتر از حد تصور است وهویت یکپارچه و آگاهی عمومی کشورش بستر مناسب برای تحقق قرائت جدید از اسلام را فراهم می آورد .
جنبش نهضت اسلامی تونس برای پیروزی در انتخابات هیچ شعار سیاسی طرح نکرد و با استفاده از چنین روشی مخالف کرد . آنها تنها به انتشار دکترین خود در یک کتابچه اکتفا کردند.
انتخابات تونس به پایان رسید و جنبش نهضت اسلامی آن به رهبری راشد الغنوشی پیروز نخست شد .
کد خبر 181544
نظر شما