یک سفر هرچند کوتاه به کشور قزاقزستان می تواند دستمایه یک گزارش خواندنی باشد.

مهدی بذرافکن :قزاقستان دومین کشور بزرگ استقلال یافته از شوروى سابق بعد از روسیه است که منابع طبیعى و معدنى بسیارى در آن وجود دارد. قزاقستان یکى از معدود کشورهایى است که تقریبا به صورت کامل جدول مندلیف را از لحاظ منابع زیرزمینى داراست.
تحمل مدارى مذهبى در جامعه قزاقى عامل اصلى تامین صلح، ثبات و رشد اقتصادى قزاقستان بوده و این امر مهم باعث تحسین دنیا شده است. اصول شکیبایى مذهبى در قزاقستان نه تنها نوعى فرهنگ سیاسى است بلکه اصول سیاست دولتى نیز هست. "پاپ روم ایوان پاول دوم" در جریان سفر خود به قزاقستان اعلام کرد که از صلح و توافق در صحراى بزرگ قزاقستان شگفت‏زده شده است.
***
وقتی به یک کشوردیگر سفر می کنید هیچ چیز بهتر از یک راهنمای خوب نیست که اطلاعات کاملی از آن کشور داشته باشد. این مهم شامل حا ل ما شد. مضاف بر اینکه راهنمای ما از جمله ایرانیانی بود که بیشتر از 20 سال در آن کشور اقامت داشت.
وقتی قرار شد به قزاقستان برویم تصورمان از این کشور چیز دیگری بود، یک کشور نه چندان پیشرفته مانند قرقیزستان،ترکمنستان یا در بهترین حالت شبیه گرجستان.
قزاقستان اما اینگونه نبود. فروپاشی شوروی سابق و استقلال این جمهوری حرکتی شتابنده در مسیر پیشرفت این کشور ایجاد کرده و باعث شده تا به کشوری تاثیر گذار در منطقه تبدیل شود.
پیشرفت قزاقستان را بیشتر می توان از "آلماتی" پایتخت سابق و "آستانه" پایتخت فعلی اش فهمید.
راهنمای ایرانی ما می گفت:"بیست سال پیش که ما به قزاقستان و آلماتی آمدیم با یک کشور عقب افتاده روبرو بودیم. خیابانهای کم عرض،ساختمانهای فرسوده، ماشین های قدیمی، مردم عصبانی و غمگین و..."
اوضاع این کشور اما حالا فرق کرده بود و تصویری که ما می دیدیم آن چیزی نبود که راهنمایمان از گذشته این کشور می گفت.
ساختمانها و برج های جدید و مرتفع،فروشگاه های بزرگ مختلف ، انواع و اقسام ماشین های مدل بالا،خیاباهای عریض و البته بسیار تمیز.
آستانه پایتخت قزاقستان اما چیز دیگری است. ساخت این شهرکه در قسمت اروپایی قزاقستان قرار دارد-قزاقستان مانند ترکیه یک کشور اوراسیایی است- پس از استقلال قزاقستان آغاز شده و اکنون می توان گفت یکی از پیشرفته ترین شهرهای اروپاست که کاملا مدرن ساخته شده است.
بر اساس اطلاعات راهنمایمان و البته مشاهدات خودمان مردمان قزاقستان جزو خوش گذران ترین مردمان جهان هستند و ظاهرا از این بابت در رتبه دوم قرار دارند.
در آلماتی بزرگترین شهر قزاقستان از ساعت 6 عصر به بعد تمام فعالیتها ، تمام فروشگاه ها و... تعطیل می شد و تنها رستوران ها و مکانهایی که مردم در آن به شادی می پرداختند فعالیت می کردند.
به بیانی دیگراز ساعت 6 عصر به بعد ما نمی توانستیم خرید دیگری جز غذا و خوردنی های مختلف انجام دهیم زیرا تمام مغازه ها و فروشگاه هایی که محصولات "غیر خوردنی" ارایه می کردند تعطیل بودند.
راهنمای ایرانی مان می گفت درباره مردم قزاقستان و مخصوصا شهر آلماتی این ضرب المثل، معروف شده که آنها روز کار می کنند و همه را شب در جاهایی مانند رستورانها خرج می کنند.
نکته جالب درباره مردم این کشور اهمیت آنها به وضعیت ظاهری خود است. آنان بیشترین هزینه را صرف خرید لباسهای گران قیمت می کنند .
به عنوان مثال خریدن لباس و رسیدن به وضعیت ظاهری و تفریح حتی برایشان بیشتر از خرید لوازم منزل اهمیت دارد و اغلب آنها به همین دلیل که نمی توانند پس اندازی داشته باشند از لحاظ امکانات زندگی وضعیت مناسبی ندارند!
این کشور اما قوانین سختی برای رعایت حقوق شهروندانش وضع کرده است. مثلا در زمینه رانندگی اگر خلافی هرچند کوچک از راننده ای سر زد به شدیدترین وضع جریمه مالی می شود و ممکن است خودرواش ماهها در پارکینگ اجازه خروج نیابد. شاید به همین دلیل باشد که قزاقستان از جمله کشورهایی است که رکورددار کمترین تصادف است.
یکی دیگر از قانون های جالب این کشور قانونی است که در رابطه با نانوایی ها اجرا می شود.
بر این اساس اگر نانوا نان طبخ شده را بدون دستکش کاملا بهداشتی تحویل مشتری دهد حتما با جریمه شلاق و افزون بر آن با جریمه های مالی روبرو می شود.
براساس آمار ارایه شده قزاقستان تا اوایل تابستان سال گذشته حدود 113 میلیارد دلار سرمایه‏گذارى خارجى جذب کرده، آمار جالب‏تر اینکه 80درصد کل سرمایه‏گذارى خارجى آسیاى مرکزى جذب قزاقستان شده،و از مبلغ 113 میلیارد دلار سرمایه‏گذارى خارجى تنها یک درصد متعلق به ایرانى‏هاست .
4545


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجيد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    15 3
    مطلب بسيار زيبايي بود و و پر از اطلاعات گردشگري. ممنون از نويسنده و سايت پر محتوايتان.