۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴

تلاش بانک مرکزی برای مهار بازار نا آرام سکه با تاخیری سه ماهه و شیرجه ای 83 هزار تومانی آغاز شد.

علی پاکزاد: یک شنبه هفته ای که گذشت محمود بهمنی خبر از کاهش 80 هزار تومانی قیمت سکه داد، البته طی سه روز بعد معلوم شد رئیس کل بانک مرکزی به وعده خود عمل کرده است ولی با این تفاوت که آنچه واقعا کاهش قیمت پیدا کرد قیمت سکه بانکی بود و نه قیمت مبادلاتی سکه که در بازار جریان دارد.
بانک مرکزی طی سه روز قیمت هر سکه بهار آزادی را از 618 هزار تومان به 535هزار تومان کاهش داد، روندی که در وهله نخست قیمت مبادلاتی را هم به دنبال خود کاهش داد ولی به نظر می رسد شدت شیرجه بانک مرکز کمی شدید بوده است و همین مسئله باعث عکس العمل بازار نسبت به سطوح قیمتی جدید بانک مرکزی شده است.
روز بعد از اولین کاهش بانک مرکزی صرافی ها معاملات خود را در بازار متوقف کردند، همین عکس العمل باعث شد در روز چهارشنبه در زمانی که بانک مرکزی برای تحت فشارقراردادن بازار سومین بخش شیرجه قیمتی خود را به اجرا در آورد قیمت سکه در بازار دوباره اوج گرفت و از از حدود 597 هزار تومان با 14 هزار تومان به 611 هزار تومان رسید در حالی که برای نخستین بار بعد از سه ماه قیمت سکه بانکی پایین تر از قیمت واقعی سکه(برمبنای قیمت جهانی طلا) قرار گرفته است.
اما نکته دیگری که به نوعی باعث شد بازار به این صورت نسبت به عملکرد بانک مرکزی پاسخ بدهد اظهارات معاون ارزی جدید بانک مرکزی در حاشیه مراسم معارفه اش بود، در مصاحبه ای با خبر گزاری فارس که با عنوان « ارز را در سه نرخ تک نرخی می کنم»، به غیر از اظهرات نا متعارف در مورد سیاستهای ارزی بانک مرکزی به صورت تلویحی اعلام کرد بانک مرکزی قصد ندارد ذخایر سکه را برای تعدیل قیمت در بازار ارزان بفروشد.
این اظهارات بلافاصله در بازار تاثیر خود را گذاشت و در عمل بازار را از دنبال کردن قیمت دیکته شده بانک مرکزی بازداشت، چون بازاریانی که اعلام کرده بودند حاضر نیستند سکه هایی را که گران خریده بودند را ارزان بفروشند، از اظهارات متناقض رئیس کل و معاونش این برداشت را کردند که سیاست قیمتی بانک مرکزی تنها یک بلوف است.
البته چون هیچ آماری از سوی بانک مرکزی در مورد میزان فروش سکه در شعب بانکها منتشر نمی شود نمی توان گفت حدس بازاریان تا چه حدی درست بوده است زیرا قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی تنها در شعب منتخب بانک ملی اعمال می شود و عرضه سکه در بانک کارگشایی که کانال اصلی عرضه سکه دربازار کشور محسوب می شود، قیمت ها همچنان بر اساس حراج و قیمت های پیشنهادی کشف می شود و در عمل بانک مرکزی تنها زمانی می تواند قیمت سکه را واقعا در بازار کاهش بدهد که به جای بازی با میزان سکه عرضه شده و یا قیمت شبهه بازاری مانند شعب منتخب بانک ملی بهتر است به اصلاح قیمت ارز بپردازد.
البته بانک مرکزی طی روزهای گذشته از 1370 تومان به 1340 تومان رسانده است ولی این کاهش اندک نه بر وضعیت آشفته بازار ارز تاثیر داشته و نه برای بازار طلا وجهه جدی داشته است.
واقعیت این است که شیرجه شدید بانک مرکزی در قیمت روز چهارشنبه از تعادل خود به این دلیل خارج شد که در زیر قیمت واقعی قرار گرفته است و این در حالی است که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده باید یک مابع التفاوت سه درصدی بین قیمت واقعی سکه و قیمت مبادلاتی و بانکی وجود داشته باشد و در این شرایط می توان گفت قیمت دربازار متعادل است ولی به نظر می رسد شدت فرود قهرمان شیرجه (بانک مرکزی) به حدی بوده که با کف استخر برخورد کرده و این وضعیت بهترین بهانه برای توقف مبادلات توسط فعالان بازار بوده است.
در نهایت می توان گفت جدی ترین مباحث مطرح شده از سوی مدیران ارشد بانک مرکز در هفته گذشته توصیه های اخلاقی بوده است که معاون ارزی به مردم کرده است، کیانی راد گفت: «مردم باید به سمت رزقی باشند که برکت داشته باشد نه اینکه درآمدی حاصل از خرید و فروش ارز کسب کنند که کشور در نتیجه آن دچار مشکل شود».
 کیانی راد به مردم توصیه کرد: «دارایی‌های خود را به خطر نیاندازند و مراقب باشند به تولید کشور کمک کنند تا اقتصاد کشور پایدار شود».
22221 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • nima IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    16 2
    عجب؟؟؟؟؟؟واقعا؟ شما نمیدونید یا خودتونو به ندونستن زدی؟قبلا بانک طلا رو به قیمت دلار بازار آزاد میداد حالا به قیمت بانکی شما باید تکلیف اون 6 ماه گرون فروشیو معلوم کنید نه واسه این قیمت واقعی هورا بکشید.واقعا که
  • سهیل IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    20 2
    تمام مسئولین کشور فکر می کنند کارشناس مسائل مذهبی هستند. معاون بانک مرکزی به برکت رزق مردم چه کار دارد ؟ ایشان زحمت بکشند بازار های دلالی را مدیریت کنند تا مردم مردم بروند سراغ رزق های با برکت
  • بهرام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    16 2
    من دنبال رزقی نیستم ولی سود بانکی انقدر پایین است که ارز و طلا تنها راه امن برای من است. من هم عقل دارم و احتیاج به نصایح ایشون هم ندارم. در جامعه هم <<من بی عقل نمی شناسم>>. منکه بهم خیلی برخورد. اقای بهمنی: این معاون ارزی جدید شما چرا اینجوری گفت؟ اقا علی خودم رو خیلی نگه داشتم.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    10 3
    بنده را در بازار آتی ورشکست کرد با این خبر واثر روانی آن
  • وحید طلا IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    8 2
    از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید
  • حامد AE ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    4 0
    ازموده را ازمودن خطاست - بهمنی نمیخواد ارزون بشه نه ارز نه طلا - اگر هم بخواد هر چقدر تا حالا موفق به این کار شده از این به بعد هم میشه.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    1 0
    اون هفته به چه منطقي شده بود 618 حالا كه طلاي جهاني بالاتر رفته به چه منطقي شده 530؟؟؟ من كارمند بابت يكروز كار 15تومن حقوق ميگيريم .يه آدم بيكار با دو ساعت تو صف ايستادن روزي حداقل 80-90تومن كاسبه
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    0 0
    برکت ؟با این وضع گرونی کدوم حقوق جوابگوی نیاز مردم میشه؟این راه برکتش که خیلی بیشتر از هزار و یک نوع کار خلاف دیگه ست!