نقاشی که نامش میلیون‌ها دلار ارزش دارد

«رامبرانت»‌ از جمله هنرمندانی به شمار می‌رود که منسوب شدن یک اثر هنری به او می‌تواند قیمت اثر هنری را به طور قابل توجهی افزایش دهد. دنیای هنر اخیرا با کشف یکی از نقاشی‌های گمشده «رامبرانت» این فراز و نشیب در ارزش‌گذاری را شاهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سال ۲۰۲۱ میلادی،‌ حراجی «کریستیز» تابلو نقاشی «ستایش پادشاهان» که یک نقاشی قرن هفدهمی است را به فروش گذاشت. در آن زمان کارشناسان این نقاشی که در آن از رنگ‌هایی با طیف‌های تیره استفاده شده است را به عنوان اثر یکی از هنرمندان نزدیک به «رامبرانت»‌،‌ نقاش چیره‌دست هلندی شناسایی کردند و ارزش نقاشی را ۱۷,۰۰۰ دلار برآورد کردند.

به گزارش ایسنا، با این حال برخی از خریداران به این نتیجه رسدیدند که این نقاشی که اندازه آن از یک برگه کاغذ بزرگتر نیست، شاید یک گنجینه کشف‌نشده باشد که توسط خود «رامبرانت»‌ خلق شده باشد. بنابراین این اثر هنری به قیمت ۹۹۲,۰۰۰ دلار فروخته شد!

دو ماه پیش، یعنی دو سال پس از آخرین‌باری که «ستایش پادشاهان»‌ به فروش رسید،‌ این نقاشی بار دیگر به مزایده گذاشته شد با این تفاوت که این بار در حراجی «ساتبیز» ارائه شد. این نقاشی در حراجی اخیر «ساتبیز» به عنوان اثر «رامبرانت»‌ به مزایده گذشته شد و به همین دلیل قیمت آن سر به فلک کشید و در نهایت به قیمت ۱۳.۸ میلیون دلار فروخته شد.

افزایش نجومی ارزش این نقاشی، اهمیت بیشتر اصالت نقاشی نسبت به عوامل زیبایی‌شناسی آن در زمان ارزش‌گذاری آن را نشان می‌دهد.

«ساتبیز» به شواهد زیادی در کاتالوگ جدید خود اشاره کرده است که از جمله آن‌ها به شباهت‌های بین نقاشی «ستایش پادشاهان» و یک طراحی اثر «رامبرانت»‌ که در سال ۱۶۳۰ خلق شده است، می‌توان اشاره کرد.

«رامبرانت فان راین»‌ به اندازه‌ای شهرت دارد که ما حتی امروزه این نقاش چیره‌دست هلندی را با نام کوچک صدا می‌زنیم. او که تابلوهای نقاشی با موضوعات مختلفی از جمله منظره و صحنه‌های تاریخی و اسطوره‌ای را خلق می‌کرد،‌ در بخش اعظمی از قرن هفدهم میلادی چهره برجسته هنر هلند بود. او علاوه بر اینکه برخی از مهم‌ترین پرتره‌های گروهی عصر طلایی هلند را خلق کرده است، حدود ۸۰ خودنگاره در قالب تابلو نقاشی و طراحی از خود به جای گذاشت.

بهره‌گیری استادانه «رامبرانت»‌ از نور،‌ او را به یکی از محبوب‌ترین نقاشان در بین هنردوستان امروزی تبدیل کرده است. تابلوهای نقاشی «گشت شبانه» و «کلاس تشریح دکتر نیکولاس تولپ» از مشهورترین آثار هنری او به شمار می‌روند.

رکورد گران‌ترین اثر فروخته‌شده «رامبرانت» در اختیار حراجی «کریستیز» است؛‌ در سال ۲۰۰۹ نقاشی «پرتره مردی با دستانی در کنار کمر» به قیمت ۲۳.۲ میلیون یورو فروخته شد.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1877149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =