تلسکوپ فضایی کپلر کوچک‌ترین سیاره‌ای را که تاکنون در منطقه سکونت‌پذیر اطراف ستاره‌ای خورشیدمانند دیده شده، کشف کرده است. این ستاره با 2.4 برابر شعاع زمین، احتمالا شبیه به نپتون و گازی است.

به گزارش نیچر، این سیاره که کپلر 22-ب نام گرفته، به‌دور ستاره‌ای خورشیدمانند (از رده طیفیG) در فاصله 600 سال‌نوری از زمین می‌گردد و شعاع آن 2.4 برابر شعاع زمین است (شعاع سیاره نپتون 3.88 برابر شعاع زمین است). این سیاره هر 290 روز به دور ستاره‌اش می‌گردد. مدار متناظر با این دوره تناوب در میان کمربند طلایی ستاره قرار دارد، جایی که دمای سطح سیاره‌ای سنگی برای تشکیل آب مایع مناسب است.
تلسکوپ فضایی کپلر می‌تواند تغییرات روشنایی ستاره مادر را وقتی سیاره از مقابل قرص آن عبور می‌کند، اندازه‌گیری کند. با این روش فقط می‌توان اندازه شعاع سیاره و دوره تناوب مداری آن را بدست آورد. با دانستن جرم ستاره (از تحلیل طیف آن) می‌توان شعاع مداری سیاره را نیز بدست آورد، اما بدون استفاده از روش‌های دیگر، نمی‌توان اطلاعات بیشتری بدست آورد.
تلاش اخترشناسان برای اندازه‌گیری اثرات گرانشی سیاره بر ستاره (با اندازه‌گیری تغییرات موقعیت آن در آسمان) طی یک سال گذشته موفق نبود و این بدان معنی است که جرم سیاره باید کمتر از 36 برابر زمین باشد. (برای مقایسه، جرم سیاره نپتون 17 برابر زمین است).
این اولین سیاره کشف‌شده در منطقه طلایی نیست. پیش از این دو سیاره دیگر در پروژه HARPS در کمربند طلایی کشف شده که ستارگان آن‌ها خنک‌تر از خورشید بود. اما به‌نظر می‌رسد دمای تعادلی سطح کپلر22-ب حدود 22 درجه سانتی‌گراد باشد.
کپلر نزدیک به سه سال است به منطقه‌ای در صورت فلکی ماکیان (دجاجه) و چنگ‌رومی (شلیاق) چشم دوخته و تغییرات روشنایی بیش‌از 150هزار ستاره را زیرنظر دارد. گروه علمی کپلر تاکنون 2326 سیاره را نامزد کرده‌اند که این نامزدی پس از 3 بار عبور سیاره از مقابل ستاره‌اش اعلام می‌شود. در این بین، 207 مورد هم‌اندازه زمین (درمدارهای مختلف) و 48 مورد (با ابعاد مختلف) در کمربند طلایی واقعند.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمج IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۵
    6 0
    دوره ... یه جای نزدیکتر پیدا کن!
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    4 1
    لابد باید تاکسی دربست کنیم بریم. انقدر این سفر به ماه مشکل بود که همه شک کرده اند به درستی آن سفر. کی سال نوری رو میتونه بره.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    3 2
    دنیا بزرگ تر از آن چیزی است که آدم بخواهد حرف .... متوهم را باور کند.
  • morteza GB ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    2 0
    بی صداتر از سکوتم