۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۵

ثبت سفارش واردات انواع کالاها از کشور امارات از صبح امروز متوقف شد.

خبرگزاری مهر عصر امروز گزارش داد: مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته در دستورالعملی، توقف هرگونه مراوده تجاری با کشور امارات متحده عربی را تا اطلاع ثانوی ابلاغ کرده است.

گفته می شود این تصمیم در پی مواضع ضد ایرانی کشور امارات متحده عربی اتخاذ شده است. ظاهرا از امروز ثبت سفارش مرتبط با این کشور نیز در سیستم سازمان توسعه تجارت ایران قفل شده است.

در همین حال، ابراهیم جمیلی ـ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ـ با تایید این خبر به ایسنا گفت: فکر می‌کنم این اتفاق به دلیل کنترل نرخ دلار باشد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران که به نوعی متولی اصلی بخش تجارت کشور است در حال حاضر در کشور موریتانی به سر می‌برد و تاکنون در این مورد موضعی ابراز نکرده است.

اما در این زمینه نادری ـ معاون گمرک ایران ـ با بیان اینکه "توقف در ترخیص کالا نداشته‌ایم" به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: "کلیه کالاهای ثبت سفارش شده طبق روال قبل در گمرک انجام می‌شود."

 توقف ثبت سفارش واردات کالا از کشور امارات در حالی رخ داده است که در هشت ماهه امسال کشور امارات شریک اول ایران در بخش واردات و شریک دوم در بخش صادرات بوده است.

طبق آمارهای گمرک ایران میزان مبادله تجاری دو کشور ایران و امارات در هشت ماهه امسال 15 میلیارد دلار بوده است از این میزان سهم صادرات ایران به کشور امارات سه میلیارد دلار و سهم واردات از امارات 12 میلیارد دلار بوده است.

در این مدت امارات دومین کشور عمده‌ مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده که میزان صادرات ایران به این کشور هر چند شش درصد در وزن کاهش داشته اما از نظر ارزش 30 درصد رشد داشته است.

میزان واردات ایران هم در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزش به ترتیب 22 و شش درصد کاهش داشته است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =